Nått sånt här skulle kunna fungera för att ladda ett Litium-Ion batteri av Biltema typ. Används idag för underhållsladdning av BLYBATTERI. Men eftersom
1) Man inte behöver underhållsladda en Litium batteri
2) Alltid ska ta ut Litiumbatteriet ur hojen innan laddning (brandfaran !)
3) Alltid ska övervaka laddningen
Så här ett exempel på en tänkbar laddare, tiduret som kopplar in laddningen bortfaller vid Litiumbatteri. Efter det är laddat förvarar man ju batteriet på lämplig plats innan det sätts i hojen.
Man sätter ju inte batteriet i hojen och underhållsladdar för att kompensera för vad hojen drar. För batteriet ska bara laddas utanför hojen och under övervakning !
Och Litiumbatteri laddar inte ur sig märkbart när det står för sig själv. Några månader under vintern.
14,4 Volt-Laddaren består av en 15Volts/1,2A nätadapter från Kjell&Co
http://www.kjell.com/se/sortiment/e...ing/switchad-natadapter-15-v-(dc)-18-w-p44258
För att plocka ner spänningen till ca 14,4 Volt används en Likriktardiod 200V/1A i serie med 15V spänningen men det går med vilken som likriktardiod helst som klarar 1A eller mer.
För att begränsa strömmen har jag ett 6 Ohms motstånd i serie med dioden. Passar bra till mitt ändamål. Underhållsladdning. Vill man ladda snabbare mindre (Ohm) motstånd eller flera med samma OHM i parallell.
Mitt "6 Ohmare" är 3 st 18 Ohm 0,6W inhandlade när ELFA reade motstånd för 10 öre styck. Och jag laddar blybatteriet 2 kvartingar om dagen. Motsvarar ungefär köra bilen/hojen 1/2 timme om dagen. För det är ju inte under säsongen man upptäcker att batteriet är tomt......
Det märks brist på tid när Litiummanualen skrevs. Dels står det att batteriet ska laddas om spänningen är under 12,9 Volt. På andra ställen att batteriet ska vara minst 70% laddat vilket motsvarar ca 13,2 Volt. Så min slutsats är att om batterispänningen är under 13,2 Volt ska Biltemabatteriet laddas till det håller lite över 13,2 Volt efter laddning.