Vilket Lithiumbatteri till en Rejs-KTM

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
De va bra tips!!
Behöver man inte ladda det med speciell laddare och balansera cellerna ibland som med lipo?
Hur mycket tappar de i startström vid kyla vs vanligt blybatteri eller annat köpes lithiumbatteri?

Provat nollgradigt utan problem. Bra att mäta cellerna individuellt ett par gånger per säsong. Aldrig behövt balansera. Stabilare än lipo. Dum laddare rekommenderas alternativt en som är gjord för life.

Om du behöver balansera. Koppla in en 10 eller 21w lampa på de celler som behöver bli lägre...
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Åter till Biltema; Kom på att jag har min RC-laddare som sväljer LiFePo4 om jag inte minns fel, man ska dock ställa in hur många celler det handlar innan laddning. Detta säger möjligtvis sig självt med V-antalet men jag har inte laddaren framför mig, är det kort och gott 4st LiFePo4 celler/batterier/ackar i ett mc-batteri? Får fram 3.2-3.7V för LiFePo4 (per cell) = vad är standard?

Såg för övrigt att i manualen för dessa batterier, sidan 10, så står det faktiskt följande:

"Motsvarar YUASA Nr"

Eftersom instruktionsboken är Sveriges minst lästa så kanske denna uppgift underlättar för folk när de klurar på vilket av dom de ska välja :tummenupp

ca 3,3 för life och lipo 3,6

lipo-life.jpg
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
De va bra tips!!
Behöver man inte ladda det med speciell laddare och balansera cellerna ibland som med lipo?
Hur mycket tappar de i startström vid kyla vs vanligt blybatteri eller annat köpes lithiumbatteri?

vanligt blybatteri klarar minusgrader bättre helt klart tyvärr. att slänga igång en lampa eller liknande ett tag kan skapa svag värme och hjälpa till inför start. Men spontant kan minusgrader vara tufft för flertalet litiumvarianter. att köra -15 tror jag spontant är tufft och du måste ha överdimensionerat orderntligt.
Det kommer vara lättare än blydito ändå. Alltså att bo högre upp i landet än stockholm på sitt "året runt pendlaråk" är nog en dum ide.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
vanligt blybatteri klarar minusgrader bättre helt klart tyvärr. att slänga igång en lampa eller liknande ett tag kan skapa svag värme och hjälpa till inför start. Men spontant kan minusgrader vara tufft för flertalet litiumvarianter. att köra -15 tror jag spontant är tufft och du måste ha överdimensionerat orderntligt.
Det kommer vara lättare än blydito ändå. Alltså att bo högre upp i landet än stockholm på sitt "året runt pendlaråk" är nog en dum ide.


Min ktm 990 har 11,2amp amg batteri så jag hoppas att ett 8,4amp LiFePo4 skulle duga även på vintern. De väger strax under 1kg så de är snorlätt!!
Tyvärr köpte jag nyss ett nytt DYRT Yousa amg så de blir nog ingen test i vinter,,ev till sommaren.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
vanligt blybatteri klarar minusgrader bättre helt klart tyvärr. att slänga igång en lampa eller liknande ett tag kan skapa svag värme och hjälpa till inför start. Men spontant kan minusgrader vara tufft för flertalet litiumvarianter. att köra -15 tror jag spontant är tufft och du måste ha överdimensionerat orderntligt.
Det kommer vara lättare än blydito ändå. Alltså att bo högre upp i landet än stockholm på sitt "året runt pendlaråk" är nog en dum ide.

Från Biltemas manual till Litiumbatteri:
Starten påverkas när omgivningstemperaturen är lägre än 5°
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/80-177_man.pdf
och jag tror inte starten blir enklare :D

Läser man "bas instruktionen" för Lithiumbatterier (Tack Richo för länken !)
http://cobox-ebikes.com/296/basic-understanding-of-lipo-li-ion-and-lifepo4.html
http://cobox-ebikes.com/files/209/basic-understanding-of-lipol-objavljeno-pdf.html
så verkar Biltemas Litiumbatterier vara av Litium-Ion type, inte LiFePO4 eftersom ett 4 cellers LiFePO4 batteri inte skulle tåla Biltemas rekommendation på max 15Volt laddspänning.
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Från Biltemas manual till Litiumbatteri:

http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/80-177_man.pdf
och jag tror inte starten blir enklare :D

Läser man "bas instruktionen" för Lithiumbatterier (Tack Richo för länken !)
http://cobox-ebikes.com/296/basic-understanding-of-lipo-li-ion-and-lifepo4.html
http://cobox-ebikes.com/files/209/basic-understanding-of-lipol-objavljeno-pdf.html
så verkar Biltemas Litiumbatterier vara av Litium-Ion type, inte LiFePO4 eftersom ett 4 cellers LiFePO4 batteri inte skulle tåla Biltemas rekommendation på max 15Volt laddspänning.

Märkligt må jag säga... passar inte in helt som lifepo4... viket torde vara optimalare.
Nu är det iofs lite skillnad på volten från olika tillverkare men det är lite väl stor skillnad.
Spontant gissar jag att någon försöker spara pengar...
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Liten trådkapningsfråga. Öm man har ett total loss system dvs. bara batteri och tändning inget annat, är litiumbatterier ett bättre alternativ än bly?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Från Biltemas manual till Litiumbatteri:

http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/80-177_man.pdf
och jag tror inte starten blir enklare :D

Läser man "bas instruktionen" för Lithiumbatterier (Tack Richo för länken !)
http://cobox-ebikes.com/296/basic-understanding-of-lipo-li-ion-and-lifepo4.html
http://cobox-ebikes.com/files/209/basic-understanding-of-lipol-objavljeno-pdf.html
så verkar Biltemas Litiumbatterier vara av Litium-Ion type, inte LiFePO4 eftersom ett 4 cellers LiFePO4 batteri inte skulle tåla Biltemas rekommendation på max 15Volt laddspänning.

Märkligt må jag säga... passar inte in helt som lifepo4... viket torde vara optimalare.
Nu är det iofs lite skillnad på volten från olika tillverkare men det är lite väl stor skillnad.
Spontant gissar jag att någon försöker spara pengar...

Fast om man läser under teknisk data, sidan 10 i Biltemalänken ovan så står det trots allt:

"Max laddningsspänning 14.4 ± 0.5 V."

Kan det inte vara så att det finns elektronik på dessa specifika mc-batterier som kan hantera upp till 15V men stryper till 14.4V, typ? Jag gissar att 14-15V är en vanlig specifikation för motorcyklar och dess laddning.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Fast om man läser under teknisk data, sidan 10 i Biltemalänken ovan så står det trots allt:

"Max laddningsspänning 14.4 ± 0.5 V."

Kan det inte vara så att det finns elektronik på dessa specifika mc-batterier som kan hantera upp till 15V men stryper till 14.4V, typ? Jag gissar att 14-15V är en vanlig specifikation för motorcyklar och dess laddning.

Biltemabatteriet har "förmodligen" cellbalanserare inbyggt och då blir det voltregulering på hela batteriet = batteriet tar inte emot mer laddning när alla celler har full volt. Därför går de ladda med dum laddare som ger 15+ volt hela tiden.
De flesta eller alla lithiumbatterier till fordonsmarknaden har inbyggd balansering numera. Många borrmaskiner och andra handmaskiner har också balansering inbyggt i batteriet sedan många år tillbaka såvida det är lithium eller a123 och alla andra batterityper som kräver balansering.

Men obs ordet "förmodligen cellbalanserare" är inte 100% säkert typ bara 98% säkert så lita inte fullt ut på min gissning att de går ladda med dum laddare. Köp speciell lithiumladdare för 100% säker laddning.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nått sånt här skulle kunna fungera för att ladda ett Litium-Ion batteri av Biltema typ. Används idag för underhållsladdning av BLYBATTERI. Men eftersom
1) Man inte behöver underhållsladda en Litium batteri
2) Alltid ska ta ut Litiumbatteriet ur hojen innan laddning (brandfaran !)
Ta alltid bort batteriet från fordon före laddning.
3) Alltid ska övervaka laddningen
Avbryt laddningen om batteriet blir för varmt för att vidröra. Låt det svalna innan
laddningen återupptas.
Så här ett exempel på en tänkbar laddare, tiduret som kopplar in laddningen bortfaller vid Litiumbatteri. Efter det är laddat förvarar man ju batteriet på lämplig plats innan det sätts i hojen.
Man sätter ju inte batteriet i hojen och underhållsladdar för att kompensera för vad hojen drar. För batteriet ska bara laddas utanför hojen och under övervakning !
Och Litiumbatteri laddar inte ur sig märkbart när det står för sig själv. Några månader under vintern.

14,4 Volt-Laddaren består av en 15Volts/1,2A nätadapter från Kjell&Co
http://www.kjell.com/se/sortiment/e...ing/switchad-natadapter-15-v-(dc)-18-w-p44258
För att plocka ner spänningen till ca 14,4 Volt används en Likriktardiod 200V/1A i serie med 15V spänningen men det går med vilken som likriktardiod helst som klarar 1A eller mer.
För att begränsa strömmen har jag ett 6 Ohms motstånd i serie med dioden. Passar bra till mitt ändamål. Underhållsladdning. Vill man ladda snabbare mindre (Ohm) motstånd eller flera med samma OHM i parallell.
Mitt "6 Ohmare" är 3 st 18 Ohm 0,6W inhandlade när ELFA reade motstånd för 10 öre styck. Och jag laddar blybatteriet 2 kvartingar om dagen. Motsvarar ungefär köra bilen/hojen 1/2 timme om dagen. För det är ju inte under säsongen man upptäcker att batteriet är tomt......

Det märks brist på tid när Litiummanualen skrevs. Dels står det att batteriet ska laddas om spänningen är under 12,9 Volt. På andra ställen att batteriet ska vara minst 70% laddat vilket motsvarar ca 13,2 Volt. Så min slutsats är att om batterispänningen är under 13,2 Volt ska Biltemabatteriet laddas till det håller lite över 13,2 Volt efter laddning.
 

Bifogat

  • Enkel-14k4-Volt-Laddare.jpg
    Enkel-14k4-Volt-Laddare.jpg
    169.8 KB · Visningar: 68
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Nått sånt här skulle kunna fungera för att ladda ett Litium-Ion batteri av Biltema typ. Används idag för underhållsladdning av BLYBATTERI. Men eftersom
1) Man inte behöver underhållsladda en Litium batteri
2) Alltid ska ta ut Litiumbatteriet ur hojen innan laddning (brandfaran !)

3) Alltid ska övervaka laddningen

Så här ett exempel på en tänkbar laddare, tiduret som kopplar in laddningen bortfaller vid Litiumbatteri. Efter det är laddat förvarar man ju batteriet på lämplig plats innan det sätts i hojen.
Man sätter ju inte batteriet i hojen och underhållsladdar för att kompensera för vad hojen drar. För batteriet ska bara laddas utanför hojen och under övervakning !
Och Litiumbatteri laddar inte ur sig märkbart när det står för sig själv. Några månader under vintern.

14,4 Volt-Laddaren består av en 15Volts/1,2A nätadapter från Kjell&Co
http://www.kjell.com/se/sortiment/e...ing/switchad-natadapter-15-v-(dc)-18-w-p44258
För att plocka ner spänningen till ca 14,4 Volt används en Likriktardiod 200V/1A i serie med 15V spänningen men det går med vilken som likriktardiod helst som klarar 1A eller mer.
För att begränsa strömmen har jag ett 6 Ohms motstånd i serie med dioden. Passar bra till mitt ändamål. Underhållsladdning. Vill man ladda snabbare mindre (Ohm) motstånd eller flera med samma OHM i parallell.
Mitt "6 Ohmare" är 3 st 18 Ohm 0,6W inhandlade när ELFA reade motstånd för 10 öre styck. Och jag laddar blybatteriet 2 kvartingar om dagen. Motsvarar ungefär köra bilen/hojen 1/2 timme om dagen. För det är ju inte under säsongen man upptäcker att batteriet är tomt......

Det märks brist på tid när Litiummanualen skrevs. Dels står det att batteriet ska laddas om spänningen är under 12,9 Volt. På andra ställen att batteriet ska vara minst 70% laddat vilket motsvarar ca 13,2 Volt. Så min slutsats är att om batterispänningen är under 13,2 Volt ska Biltemabatteriet laddas till det håller lite över 13,2 Volt efter laddning.

Brandfarlig vid laddning? Jaha hur går det när generatorn snurrar? Lifepo4 är inte alls lika instabilt som lipo. Men men.
Om du sätter motstånd i serie med kopplingen så får du olika spänning mot batteriet beroende på den inre resistansen på batteriet.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är de någon som kör med lipobatterier i hojen än? Jag provstartade ktm 990ien nu från kall med 3cells lipo 5,2amp 45c Hyperion 10 år gammalt! Hojen startade lika lätt som med ett nytt blybatteri Yousa ytz14s. Lipobatteriet har jag kört i flygplan under 10 års tid och de har även svält upp som en gris. Jag funderar på att köpa nytt lipo men jag är osäker på om man ska sopa dit 4cells paket för att de inte ska överladdas av hojen under färd. 3 cells lipo stannar lipoladdaren på 12,40 volt men med 4cells stannar på 16,5v. De blir pest eller kolera 3s batteriet kan explodera av överladd och 4s lär inte bli fulladdat om hojladdningen stänger av på 14,5v. Pg brandrisken tänkte jag ha snabbkopplingar på batteriet så man kan lägga det i brandsäkert förvar när man inte kör. Med 3s 5amp batteri som startar motorn lätt väger endast 380-430gr! med 4s kan man förmodligen gå ner till 3-4 amp så vikten blir lika.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990

Mja de är tyngre och de tål inte så hög laddampere som hojen ger.

Jag beställde nyss detta lipo batteri ett 4amp Turniggy Graphene de ger ut effekt så de blir över och de tål 10-15c laddning! De tål 40-60 amp laddning och de är inom grä'nsen för vad hojen ger i ladd.Fördelen med 4s batteri är att de aldrig kommer va fullt laddat så jag tror inte man överanstränger det med hojens laddning. Laddningen kommer slå av vid ca 14,5-14,8v och batteriet nominella volt är typ runt 15volt max 16,5 v.
De blev billigt o lätt 480gr och 660kr.
Men obs jag rek inte detta jag kommer ta ur batteriet såfort hojen dras in i garage!! Och om jag har otur exploderar batteriet i baken så man får babianarsel :lol:3freak

https://hobbyking.com/en_us/graphene-4000mah-4s-45c-w-xt90.html
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Har ett RC bil TRAXXAS erevo 5amps lipo 14,2 som ger närmare 1100 amp i max ström med detta lilla ynkliga batteriet kan jag starta våran opel monterey 3,4 liters diesel utan bekymmer.

RC världen har rätt sjuka batterier:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har ett RC bil TRAXXAS erevo 5amps lipo 14,2 som ger närmare 1100 amp i max ström med detta lilla ynkliga batteriet kan jag starta våran opel monterey 3,4 liters diesel utan bekymmer.

RC världen har rätt sjuka batterier:tummenupp

Så våldsamt som 215C som ditt batteri ger för att lev 1100amp va de värsta jag hört och sett. De tycks klara 100c konstant och 200c några sek.

Men jag börjar bli orolig för mitt påhitt för jag har sök i hela världen efter någon som kört lipo på hoj eller annat fordon men jag hittar bara folk som funderat som jag men inte tordas provat. Jag hoppas och tror att tack vare de nya lipona som jag köpt som klarar 15C laddning = 60 amp i pike och 40amp konstant ska va räddningen att de inte brinner av hojens ihållande laddning. Lipo ska ju ha pulsladdning men jag hoppas att tack vare att 4s batteriet kommer ligga o hovra runt 60-70% av fulladdat inte ska ta eld av ihållande laddning :Bugar:brinneru

Jag kan bli berömd som sporthojs Gostrider
https://www.youtube.com/watch?v=qkMHa9moV7U
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hej boost jag glömde att svara.

Det är 2 sådana här i min traxxas Erevo så det blir väll bara hälften med en acc.

Dessa accar piskar dock igång vad som helst verkar det varesig det är en bensin eller större diesel.

Men det är sjukt med kräm ur dessa accar till 3 fas motorn i revon. Ger jag fullt exploderar fram däcken när revon går på bakhjulen. Bilen är totalt hysterisk o går knappt att behärska skulle tippa 0-100km på 2 sekunder max 4hjulsdrift med 4hjuls spinn är fränt.
 

Bifogat

  • Screenshot_2019-05-15-19-23-48.png
    Screenshot_2019-05-15-19-23-48.png
    179.3 KB · Visningar: 27
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top