Vilket larm är detta?

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Har precis plockat ner min båge och behöver lite hjälp med att få reda på vilken sorts larm/immobilizer som sitter på den. Bygger om cykeln lite för att mer rikta in mig på bankörning.
Det som retat mig sjukt mycket i sommar är att larmet/immobilizern slår till efter 10-15 sekunder om man stängt av tändningen. Ingen dum idé om man bara kör långa sträckor och planerar att stå still en stund. Men fruktansvärt besvärande när man rullar in i depå för lite snabbt snack om körstil/spårval/tider och liknande. För om jag då stängt av så måste jag leta upp fjärren i skinnstället och avaktivera larmet/immobilizern.
Så jag bifogar en bild på fjärren. Jag kan inte ta någon bild på huvudenheten då jag faktiskt inte kan finna den på bågen. Har försökt följa kablar från larmdioden, men dom går in i kabelstammen och sedan försvinner dom. Hittar inte heller något som verkar vara avvikande från den sprängskissen över eldragningar på en R1 jag har. Hittar jag huvudenheten så borde jag hitta ett namn som jag kan söka på, men där har jag hittentills gått bet. Inte heller på fjärren eller i den står det något företagsnamn.
Så all hjälp är önskvärd:tummenupp

Beklagar den kassa kvalitén, mobiltelefon som vanligt när det blir kassa bilder:) .

Bifogat

• DSC00028.JPG
    DSC00028.JPG
    83.2 KB · Visningar: 55
  • DSC00029.JPG
    DSC00029.JPG
    95.5 KB · Visningar: 50
Bump!

Jag har nu lokaliserat själva centralenheten. Den är svart och är helt cylinderformad. Ungefär 4 cm i diameter och 15 centimeter lång. Kablarna går rakt in i ena kortänden och cylinderna är helt förseglad. Inga skarvar, skruvar, bultar eller andra "öppningar". Antar att om man skall ta isär den så måste den förstöras. Verkar som om den är gjuten i ett stycke då även infästningen/ingången för kablaget är i samma plast/stycke.
Kablarna går bland annat till batteriet med två säkringar emellan, sedan är resten av kablarna införlivade i motorcykelns egna kabelstammar. Hur fanken kopplar man bort larmet utan att hela tändningen går i baklås?

Grundfrågan kvarstår dock, vilken sorts larm är detta (märke).:va

Bump!

Jag har nu lokaliserat själva centralenheten. Den är svart och är helt cylinderformad. Ungefär 4 cm i diameter och 15 centimeter lång. Kablarna går rakt in i ena kortänden och cylinderna är helt förseglad. Inga skarvar, skruvar, bultar eller andra "öppningar". Antar att om man skall ta isär den så måste den förstöras. Verkar som om den är gjuten i ett stycke då även infästningen/ingången för kablaget är i samma plast/stycke.
Kablarna går bland annat till batteriet med två säkringar emellan, sedan är resten av kablarna införlivade i motorcykelns egna kabelstammar. Hur fanken kopplar man bort larmet utan att hela tändningen går i baklås?

kan tyvärr inte bidra med någon hjälp men jag antar att du redan
har kollat där du köpte hojen eller med den som sålde den :confused:

Bump!

Har monterat många såna för 5-6 år sen,men minns inte fabrikatet.
Det var en hollänsk firma som tog fram det.
Dock minns jag att alla kablar va svarta och numrerade längst ut,det klippte man bort innan man monterade respektive kabel.
Återkommer om minnet klarnar.
(edit:om jsg minns rätt,så var det väl en immobilizer,utan siren?)

Last edited:
Har monterat många såna för 5-6 år sen,men minns inte fabrikatet.
Det var en hollänsk firma som tog fram det.
Dock minns jag att alla kablar va svarta och numrerade längst ut,det klippte man bort innan man monterade respektive kabel.
Återkommer om minnet klarnar.
(edit:om jsg minns rätt,så var det väl en immobilizer,utan siren?)

Det kan mycket väl stämma. Den blinkar med blinkerserna när man slår till och av. Sedan har den "utlöst" någon gång i somras, för bågen stod och blinkade. Men ingen sirén utan bara blink. Det verkar vara den som du menar.

Vore grymt tacksam om du visste vad det var, eller vad den heter. Man kanske kan progammera om så tiden för tillslag blir längre.
Alternativt hur man plockar bort den utan att man låser bågen för alltid.

kan tyvärr inte bidra med någon hjälp men jag antar att du redan
har kollat där du köpte hojen eller med den som sålde den :confused:

Jag har kollat med den jag köpte bågen av, han visste inget om vad det var för märke eller liknande.

Jag antar att jag även får problem om jag skulle tappa "avlarmaren". Så jag skulle ju även vilja få tag i en reserv.

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...