Vilket land skulle du flytta till..

Träffade två snubbar från Martinique för 3-4 år sedan.
De var i Sverige för att "Look at the winter".
Själva hade dom typ 29 grader året om och det var skittrist sa dom.

Jag uppskattar alla våra årstider, tom den mörka vintern.
En vårtur med hojen när det börjar grönska.
Ett glas vitt på bryggan en varm sommardag.
Alla hösten färger på en skogspromenad.
Några attackerade kurvor med skotern en gnistrande vinterdag.

Personligen så är nyaseland min favorit så enormt landskap oc engelsktalande trevligt folk, pubbar natursköna vägar o drägligt väder året om..

Visst får det vara årstider, men jag tar gärna 15+ på vintern och 29+ på sommaren.

Jag pratade med några snubbar från Färöarna, dom har snitt temperaturer mellan +5 och +15 och visst blir det både varmmare och kallare än så, men det ligger ganska stabilt däromkring.

Det är lite för kallt, och dessutom ett jävla regnande och dimma jämt

Jag hade kunnat tänka mig Filippinerna, Thailand, Kambodja eller Vietnam. Gillar ris och kyckling.

När jag var i Thailand för massa år sen stötte jag på några indiska försäljare. Dom sålde mattor vid lyxhotellen å klagade på värmen å längta till mitt land i Sverige ?

Jag hade kunnat tänka mig Filippinerna, Thailand, Kambodja eller Vietnam. Gillar ris och kyckling.
Jag gillar också kyckling och ris, men jag föredrar kyckling som inte är upfödd på antibiotika och har häng plockad täckt av flugor och skit en hel dag i värmen så man måste krydda bort den härskna smaken.

Jag gillar också kyckling och ris, men jag föredrar kyckling som inte är upfödd på antibiotika och har häng plockad täckt av flugor och skit en hel dag i värmen så man måste krydda bort den härskna smaken.

Nåja, antibiotika säger jag inte emot men frigående kycklingar som äter naturlig mat är jäkligt mycket mer smakrika än våra svenska broilers.
Hängmörning existerar väl knappt, särskilt inte med kyckling som säljs levande och slaktas inte förrän den ska tillagas.

Större djur kan ju bli liggande den tid det tar att sälja köttet men hängmörning går inte att utföra i värmen.

Därav blir man inte bortskämd med möra biffar. Biff tenderar blir seg skosula om man inte gör långkokt gryta.

Last edited:
Jag gillar också kyckling och ris. Köper det i affärerna här hemma.

Kan kännbar tomt i början att lämna
Mamma och pappa
Mina barn
Systrarna
Sambon och hennes barn
Svåger och svägerska
Svärmor
Hunden
Katterna
Kompisarna
Motorcyklarna

-Vad har hänt? Gör du slut?
-Nejdå, bara trött på virus, vädret, löneläget och dig. Vi ses till jul.

Smakar det gott så smakar det gott. Jag reflekterar sällan över frågor som dessa. All köttproduktion är väl rätt vidrig om man synar den noga. Men gott är det.

Om jag ska vara lite mer seriös så valde jag nämnda länder för att jag tror det är där jag hamnar med TS fråga i beaktande, om situationen i Sverige blir ohållbar. Dessa länder är billiga att leva i, man klarar sig på avkastningen på ett betydligt lägre sparkapital. Man kan hålla sig under radarn enkelt. Det är långt från Sverige. Sen gillar jag mentaliteten hos folk i sydöstra Asien. Jag har alltid upplevt de som hårt arbetande människor med en stor ödmjukhet.

Hade gärna pensionerat mig i något av dessa länder om allt skiter sig här hemma.

Behöver absolut inte vara just en kust, men en ansenlig mängd vatten där jag kan slösa bort en massa pengar via användande av båt. Typ.
Det där förstår inte jag. Båtar är bara besvärligt att ta sig fram med. Det tar en evinnerlig tid och man kommer inte dit man ska för båten går inte på land.
Kustlandskap brukar dessutom ha dåligt väder.

Det där förstår inte jag. Båtar är bara besvärligt att ta sig fram med. Det tar en evinnerlig tid och man kommer inte dit man ska för båten går inte på land.
Kustlandskap brukar dessutom ha dåligt väder.

Om det tar för lång tid har du för billig båt.
Frågor på det?

Om det tar för lång tid har du för billig båt.
Frågor på det?
Jag diskuterade med Hubbe Bergh för många år sen när han och några till höll på att montera MIG-motorer på en båt för att åka jättefort. Det lät som ett dyrt sätt att göra sig illa.

Jag diskuterade med Hubbe Bergh för många år sen när han och några till höll på att montera MIG-motorer på en båt för att åka jättefort. Det lät som ett dyrt sätt att göra sig illa.

Båtar är förmodligen den absolut mest driftsäkra metoden att förstöra pengar med.
Spenderar man då tillräckligt mycket kan man få förmånen att med stor sannolikhet göra sig riktigt ordentligt illa på köpet.
Motorcyklar och racerbilar framstår som pensionsfonder med etisk hållbarhet och stabil rådgivning i jämförelse.

Åland... Självstyre men ändå finskt. Det pratas svenska och jobb finns för mig om jag behöver. Fin natur och jag kan fortsätta med de hobbies jag nu har utan problem. Att sen halva släkten bor där, underlättar en del.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk

Kom på en annan anledning till varför inte flytta utomlands... Språksvårigheter.. De är inte ånga länder man snackar svenska då...

Båtar är förmodligen den absolut mest driftsäkra metoden att förstöra pengar med.
Spenderar man då tillräckligt mycket kan man få förmånen att med stor sannolikhet göra sig riktigt ordentligt illa på köpet.
Motorcyklar och racerbilar framstår som pensionsfonder med etisk hållbarhet och stabil rådgivning i jämförelse.
Det beror bara på att snöskotrar är för billiga...
Drift och Reparationskostnad per körd meter är dock jävligt svårslagen... (förutom av båtar då)

Kom på en annan anledning till varför inte flytta utomlands... Språksvårigheter.. De är inte ånga länder man snackar svenska då...

Nä, bonnsvenska är inte värst gångbart internationellt.
En klar anledning för min del att bli kvar, utöver de fördelar som faktiskt finns med att bo här, är att jag känner mig lite för gammal för att börja om med nytt språk yrkesmässigt.
I ett rent engelskspråkigt land är man inte helt efter men brittiska öarnas klimat lockar inte mer än hemmavarianten och US känns lite onödigt långt bort från det man lämnar kvar.

Åland... Självstyre men ändå finskt. Det pratas svenska och jobb finns för mig om jag behöver. Fin natur och jag kan fortsätta med de hobbies jag nu har utan problem. Att sen halva släkten bor där, underlättar en del.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
Åland verkar jäkligt nice, förutom att fortkörning eller andra trafikförselser resulterar i offentlig prygling på torget, uthängning i lokalpressen med bild och slutligen avrättning nästkommande söndag.

Eller har det blivit bättre på senare år?

Åland verkar jäkligt nice, förutom att fortkörning eller andra trafikförselser resulterar i offentlig prygling på torget, uthängning i lokalpressen med bild och slutligen avrättning nästkommande söndag.

Eller har det blivit bättre på senare år?
Njanå, böterna är inkomstbaserade dagsböter, så är du en fattig jävel är det ju nästan gratis.
Är du tät så varför bry sig?

Hey hey hey - ingen politiskt debatt här tack.
Absolut, sorry jag borde inte skrivit det där om att man inte får något av välfärden, vilket egentligen bara är gubbigt skrivet, och ej sant.

Men skatteregler rörande pension måste vi få gnaga på väl?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman