Vilket kedjelås?

Jorlan

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
FZR 1000
Jag köpte en ny kedja till hojjen. Med följde två olika sorters kedjelås.
Det ena var ett "vanligt" med ett sånt där litet låsclips man ska skjuta på.
Det andra var ett som man ska nita på.

Vilket ska jag använda? Och varför? Det är enklare med låsclipsvarianten och jag har inget nitverktyg till det andra.
Är det någon vesäntlig skillnad i hållbarhet?
Var köper man ett nitverktyg? Helst på postorder eller runt NV-Skånetrakten.

Hojjen är en Yamaha FRZ1000 -92

står nog någonstans att clipset inte rekommenderas till hojar större än ca 250-350 kubik.

Nita fast det. Vad du ska använda vet jag ej.

//jaG

Jorlan skrev:
Jag köpte en ny kedja till hojjen. Med följde två olika sorters kedjelås.
Det ena var ett "vanligt" med ett sånt där litet låsclips man ska skjuta på.
Det andra var ett som man ska nita på.

Vilket ska jag använda? Och varför? Det är enklare med låsclipsvarianten och jag har inget nitverktyg till det andra.
Är det någon vesäntlig skillnad i hållbarhet?
Var köper man ett nitverktyg? Helst på postorder eller runt NV-Skånetrakten.

Hojjen är en Yamaha FRZ1000 -92

ABSOLUT INTE låsclipet om du är rädd om både cykel och fötter!!!!!! OM du använder clipet så se till att trä på den i rotationsriktningen, clippet skall EJ kunna glida ur vid acceleration. Nita är bättre om du kan göra det bra, en dålig nit är sämmre än ett clips. Alltså, köp en färdig kedja som du kan lita på!!!!

Men vart kan jag köpa ett bra nitverktyg?

Det känns lite väl drygt att behöva plocka av baksvingen för att kunna montera en hel kedja.

Lånar tråden lite:

Till min nya kedja finns bara klips...vad gör man då?

Silikon på klipset, hjälper det? Hur najar man?

Jorlan skrev:

Det känns lite väl drygt att behöva plocka av baksvingen för att kunna montera en hel kedja.

Duells som säljer RK säljer deras nitverktyg som du både kan ta isär och sätta ihop kedjor med. Vet ej vad det kostar.

Jorlan skrev:

Inte vet jag hur din hoj är konstrerad, men är det verkligen så att du måste demontera svingen ? Låter helt absurdum i mina öron! Men men, är det så, så är det. Nitverktyg borde finnas i de flesta välsorterade järnaffärer, annars prova med MC-, moppe-, cykel-affärer. Kolla även på biltema, micro och mekonomen.

Kawwa skrev:
Inte vet jag hur din hoj är konstrerad, men är det verkligen så att du måste demontera svingen ? Låter helt absurdum i mina öron! Men men, är det så, så är det. Nitverktyg borde finnas i de flesta välsorterade järnaffärer, annars prova med MC-, moppe-, cykel-affärer. Kolla även på biltema, micro och mekonomen.

Om man inte har ett nitverktyg utan köper en färdigt ihopsatt kedja så måste du demontera svingen för att få dit kedjan - hur skulle du annars få dit den?

Kawwa skrev:
Inte vet jag hur din hoj är konstrerad, men är det verkligen så att du måste demontera svingen ? Låter helt absurdum i mina öron! Men men, är det så, så är det.
Det är så på många hojar.

Goodstuff skrev:
Om man inte har ett nitverktyg utan köper en färdigt ihopsatt kedja så måste du demontera svingen för att få dit kedjan - hur skulle du annars få dit den?
Det går få dit en ändlös kedja utan att demontera swingen på vissa hojar, på min t.ex.

Goodstuff skrev:

Hehehe, ja djävlar!!! SJÄLVKLART så är det så för merparten av hojar !!! Tankevurpa....... men det står jag för, garva ni.....jag bjuder....

Men som sagt, en dåligt nitad kedja är sämmre än ett clips.

Last edited:
Jorlan skrev:
Jag biter i gräset å köper ett eget nitverktyg från Duells. Tack för svaren!

Så vitt jag vet så är det bättre att nita. Och det går att nita utan specialverktyg. Man kan tex banka ut nitarna med en hammare eller liknande men då behöver du nån som kan hjälpa dig och hålla en tyngre hammare på baksidan av kedjan som motvikt (eller vad man nu ska kalla det). Jag provade själv detta förra året på min R1:a efter tips från en kille som kör i NSB. Och det funkade bra för min del.

Men samtidigt kan jag rekommendera ett riktigt verktyg som du kan använda för att kapa kedjan med och dessutom pressa ihop de där jä**a länkarna när du ska sätta ihop eländet för annars tycker jag aldrig att man får sakerna riktigt på plats. Enda, men stora, nackdelen är att det kan kosta skjortan. Mitt verktyg kostade i alla fall 1.500 spänn och det var inte direkt nåt hi-tech-verktyg. Men som sagt, det är rejält skönt att ha ett som funkar när man väl behöver det.

Last edited:
Jorlan skrev:
Jag biter i gräset å köper ett eget nitverktyg från Duells. Tack för svaren!
Sätt dit clipslåset och kör till en verkstad med nitlåset i fickan. Låt dom sätta dit det för en billigare penning. Verkstäderna är vana vid det och tar ett par hundralappar på sin höjd. Lite saftigt att punga ut med 1500 spänn för något du kommer använda en gång var 3:e till 4:e år.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...