Vilket Inbrottslarm ska man köpa?

• Thread starter Thread starter P.E
  • Start date Start date

P.E

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2006
Hoj
Hojlös
Hej alla hojåkare.

Efter att ha haft påhälsning av en inbrottstjuv har jag bestämt mig för
att installera larm i nedervåningen i vårt tvåvåningshus.
Vill ha något enkelt trådlöst man kan installera själv,typ tre
rörelsedetektorer,två trådlösa sirener,en ute och en inne,samt givetvis en larmcentral.
Bor i ett tätbebyggt område så jag tänker att det räcker att skrämma
eventuella tjuvar på flykten med hjälp av sirener och vill även slippa
vara bunden till något avtal med vaktbolag m.m.

Är det någon som kan tipsa om något passande larm och var man kan köpa sådant är jag väldigt tacksam.

Mvh.P.E

Varför inte ha ett "riktigt" som är anslutet till en larmcentral? Då får du väktarutryckning om larmet går, om det börjar brinna osv, samtidigt som du slipper självrisk om du får inbrott med larmet aktiverat.

Brorsan var på semester när dom ringde från deras vaktbolag, en ruta var trasig pga en fågel som hade lekt kamikazefågel mot den. Eftersom det var mitt i vintern var det ingen höjdare att ha helt öppet, så vaktbolaget fixade en glasmästare som installerade en ny ruta, mycket smidigt :tummenupp

Köp ett vanligt Runner 16 system, prisvärt och lättanvänt även för en nybörjare. Jag har installerat två såna och de fungerar väldigt bra.
I min mening är det betydligt mer ekonomiskt att KÖPA ett larm än att hyra/lease/kalla det vad fan du vill från tex Securitas direkt, Sector osv.
Och det är lika enkelt att lyfta på luren och ringa valfritt vaktbolag och koppla just ditt larm till dem och komma överens om en ryckavgift som inte blir dyr. Eller så skiter man i väktare, som är totalt överflödiga, och koppla larmet till släkt och vänner samt egen telefon.
En stor fet blixtrande stroblampa på skorstenen tillsammans med en siren gör jobbet åt dig.

Edit/ HÄR finns lite info om just Runner 16. Det där priset vet jag inte om det är bra eller ej, jag gav 2800:- exklusive moms för grundpaketet.

Edit No2/ Du kan ju annars plocka ihop lite prylar på Clas i sjön/Jula och bygga ihop det själv. Säkerligen ganska enkelt också, men det lär fungera lika bra ändå.

Last edited:
Varför inte ha ett "riktigt" som är anslutet till en larmcentral? Då får du väktarutryckning om larmet går, om det börjar brinna osv, samtidigt som du slipper självrisk om du får inbrott med larmet aktiverat.

Brorsan var på semester när dom ringde från deras vaktbolag, en ruta var trasig pga en fågel som hade lekt kamikazefågel mot den. Eftersom det var mitt i vintern var det ingen höjdare att ha helt öppet, så vaktbolaget fixade en glasmästare som installerade en ny ruta, mycket smidigt :tummenupp

Du har helt rätt men är inte tjyvarna långt borta när väktarna väl kommer fram?
Jag vill skrämma bort dom innan dom hinner ställa till med något,
och eftersom vi bor i ett radhusområde har vi grannar runtomkring
som skulle reagera direkt på sirenljud.

Väktarna är inte till för att skrämma bort tjyvarna, det har aldrig högsta prioritet och en väktare springer inte in om de räknar med att boven finns kvar.
Och givetvis är de långt borta innan väktaren ens har skrivit färdigt sin 10:e ansökan till polishögskolan under sin 3:e fikarast på kvällen :D

Erfarenheten säger att folk normalt skiter i larm som låter, dom vill slippa ev ansträngning som det innebär att bli indragen i något :huvet Men ni kanske har bättre sammanhållning i ert område :)

Visst, väktarna kanske inte griper tjuvarna, om dom inte tillhör dom påtändas skara som somnar i soffan, men dom kan laga det sönderslagna fönstret, uppbrutna dörren osv. Kanske kan dom bättre bidra med info till polisen också.

En stor fet blixtrande stroblampa på skorstenen tillsammans med en siren gör jobbet åt dig.
Är det inte bättre att ha stroben inomhus istället? Hyggligt svårt att röra sig i sånt ljus :cdevil

Last edited:
Eller så skiter man i väktare, som är totalt överflödiga, och koppla larmet till släkt och vänner samt egen telefon.

En kompis körde det systemet i sin musikstudio.
Efter en redig fylla däckade jag i soffan där,
polarn stack till ett ragg och larmade på.
Detta utan att berätta för mig, så jag försökte bakfull ta mig ut genom den låsta dörren och en siren började hörselskada mig, fick snällt vänta 10minuter i fullt tjut på att hans fader nervös (rädd för tjyvar) kom och öppnade. :D

Telefonlarm till släkt/grannar funkar prima och ger troligen snabbare utryckning.

Är det inte bättre att ha stroben inomhus istället? Hyggligt svårt att röra sig i sånt ljus :cdevil

Varför inte, och så har man en PA-anläggning kopplad till larmet så när det går brakar helvetet lös i form av feta stroblampor i taket och Hey Macarena på högsta volym :banana

Köp ett vanligt Runner 16 system, prisvärt och lättanvänt även för en nybörjare. Jag har installerat två såna och de fungerar väldigt bra.
I min mening är det betydligt mer ekonomiskt att KÖPA ett larm än att hyra/lease/kalla det vad fan du vill från tex Securitas direkt, Sector osv.
Och det är lika enkelt att lyfta på luren och ringa valfritt vaktbolag och koppla just ditt larm till dem och komma överens om en ryckavgift som inte blir dyr. Eller så skiter man i väktare, som är totalt överflödiga, och koppla larmet till släkt och vänner samt egen telefon.

Edit/ HÄR finns lite info om just Runner 16. Det där priset vet jag inte om det är bra eller ej, jag gav 2800:- exklusive moms för grundpaketet.

Edit No2/ Du kan ju annars plocka ihop lite prylar på Clas i sjön/Jula och bygga ihop det själv. Säkerligen ganska enkelt också, men det lär fungera lika bra ändå.

Jo jag har kikat lite på Clas prylar på nätet.
Men jag behöver verkligen hjälp att få tag i bra/rätt prylar som
lirar ihop och som jag själv kan installera.
Tror ni Clas personal i butik är kunniga nog?

fick snällt vänta 10minuter .

Var glad att han hade larmet kopplat någonstans alls :D

Nej, antagligen inte. Men köp isåfall ett Runner 16, behöver du hjälp så kan du få det av mig personligen :tummenupp

Last edited:

Kjell & CO har mycket larmprylar också
www.kjell.com

Måste gå och knyta mig nu men stort tack för tipsen.
Ska kika på Runner systemet och även Kjell & Co på nätet i morgon bitti.
Mottager gärna tips av någon som har larm installerat.

Mitt inbrottslarm heter "Rottweiler" funkar klockrent låser inte ens dörren nu mera.. Rekomenderas starkt! :tummenupp

Då rekomenderar jag http://conrad.se

Köp inget trådlöst hobbyskit, det trådlösa adderar en oändlig felkälla, allt ifrån falsklarm mitt i natten när din närmsta radioamatör har upptäckt att det är bra vågutbredning till Japan till att det inte larmar när det ska eller att tjuven stör ut larmet.

Köp lösa komponenter och komponera ditt eget larm, det är inte raketvetenskap.

Räkna antalet larmanordningar du vill ha samt en för sabotageskyddet.

Säg tre IR sensorer samt en glaskross-slinga (folie eller mick på ruta, inga mickar mitt i rummet) samt två dörrar.

7-8 ingångar, på moderna larm kan man koppla alla antingen som NO eller NC, moderna givare brukar också ha valmöjlighet.

Har du husdjur ska du ha IR med husdjursskydd eller ingen IR alls.

Helst ska man ha kombi IR/mikrovågs detektorer och ställa så att dom bara larmar om båda löser ut.

GSM-uppringare och en eller två sirener samt en strob utomhus på sabotagesäker plats.

Hur man vill koda på/av är en smaksak, jag vill ha kodlås, gärna med möjlighet att skapa en tillfällig kod för blomvattnare och en för varje behörig person.

Mitt inbrottslarm heter "Rottweiler" funkar klockrent låser inte ens dörren nu mera.. Rekomenderas starkt! :tummenupp

Dom är dyra i inköp, drift, har en jättelång installationstid och samtidigt finns risken för glapp och felaktigt skriven kod som kan leda till oönskade larm och avvärjanden mot barn, katter, grannar..

Sen finns alltid risken för att man får en halstatuering på kuppen med :eek:

:)

Tips är att faktiskt larma även ovanvåningen, i lokaltidiningen här i Sollentuna skrevs det om en liga som insåg att många larmat bara nedervåningen så de använde alltid stege (gärna offrets egna oskyddade) och tog sig in på övervåningen.

Vi har larm från Securitas, det fanns monterat när vi flyttade in och vi tog dit en securitaskille som fick gå igenom allt och byta batterier och dylikt. Jag är otroligt nöjd med hur det funkar och jag har testat att lösa ut larmet några ggr för att se hur snabbt de återkommer, de ringer alltid inom 30sek från att larmet gått.
Sen har vi deras utryckningscentral 3km hemifrån så de bör vara här på hyffsat kort tid, inte för att det spelar någon roll egentligen då deras roll inte är att fånga någon bov... det finns det inget larm som kan göra åt dig för även om det skulle gå direkt till Polis (nya kameralarmen skyltar med att de gör just det) så OM polisen skulle komma så kommer de ändå för sent. Ett inbrott tar oftast under 10min och det är ju bara räkna lite så inser man att det är svårt att haffa tjyvar på bar gärning, de som haffas gör det genom säkrade spår på brottsplatsen och möjligheten att knyta de till flera ställen och även om man tvivlar så sker det faktiskt.

Vi har väktartjänst för att säkra huset efter eventuell påhälsning, de ordnar med glasmästare och snickare om det behövs. De kirrar dit brandkåren om det brinner och vi är på semester osv osv.

Att ha larmet kopplat till sig själv är bra lockande rent ekonomiskt och man kan ringa grannar och allt... men jag är starkt troende Murphy och räknar därför med att om det sker något så kommer hela jäkla grannskapet vara bortresta.

Last edited:
Köp lösa komponenter och komponera ditt eget larm, det är inte raketvetenskap.

Absolut inte, men om man inte är insatt för fem öre och kanske bara har bytt batterier i sitt liv så är det ju dumt att rekommendera dylikt. Man ska veta vilka grejer som lirar ihop osv.
Och att trådlöst hobbyskit skulle fela säger jag inget om, men däremot bra trådlösa grejer felar sällan om inte aldrig.

Skulle han mot förmodan råka bo granne med en radionörd så lär han se det på taket (miljoner meter hög antenn) och om inte annat så funkar det ändå med största sannolikhet.
Att dra tråd i ett larmsystem för privatbruk är ju bara löjligt och det gör man inte längre.

Att ha larmet kopplat till sig själv är bra lockande rent ekonomiskt och man kan ringa grannar och allt... men jag starkt troende Murphy och räknar därför med att om det sker något så kommer hela jäkla grannskapet vara bortresta.

Det är ju detta argument de säljer larm på. De är jättebra SD, Sector osv men vill man inte betala mer än nödvändigt så duger det gott med ett hemmalarm för samma funktion. Jag är övertygad om att svärfar kan ringa glasmästaren när du är utomlands :)

Last edited:
det finns det inget larm som kan göra åt dig för även om det skulle gå direkt till Polis (nya kameralarmen skyltar med att de gör just det) så OM polisen skulle komma så kommer de ändå för sent. Ett inbrott tar oftast under 10min och det är ju bara räkna lite så inser man att det är svårt att haffa tjyvar på bar gärning,

Vill minnas att herr Gates byggde in en fånga tjuv-funktion i sin villa, dvs järnportar som seglar av villan vid larm :yoparty

Iof jobbigt om man blir inlåst med ett gäng pundartjyvisar..

Absolut inte, men om man inte är insatt för fem öre och kanske bara har bytt batterier i sitt liv så är det ju dumt att rekommendera dylikt. Man ska veta vilka grejer som lirar ihop osv.
Och att trådlöst hobbyskit skulle fela säger jag inget om, men däremot bra trådlösa grejer felar sällan om inte aldrig.

Skulle han mot förmodan råka bo granne med en radionörd så lär han se det på taket (miljoner meter hög antenn) och om inte annat så funkar det ändå med största sannolikhet.
Att dra tråd i ett larmsystem för privatbruk är ju bara löjligt och det gör man inte längre.

Jag har pratat med larminstallatörer som säger att dom aldrig skulle sätta trådlöst i sitt eget hem om dom så fick grejorna.

Han hade också varit och bytt till ett trådsystem hemma hos en som stördes av en radioamatör som bodde tre hus bort.

Att radionerdar har taken fulla med antenner är inte heller säkert, många har bara spänt en nästan osynlig tråd mellan två träd på baksidan, vem vet du kanske bor granne med en utan att veta om det, mina grannar vet inte att jag har tillstånd att sända med en kilowatt precis utanför deras tomtgräns (vilket jag IOFS inte gör)

Hursomhelst så inför man minst möjligheten att batterierna tar slut precis när man är på semester.

Riktiga larm har kabel och sabotageskydd, annars skulle inte larmfirmor med utryckningsavtal sätta såna, kan man ens få avtal på trådlösa larmsystem?

Det är ju detta argument de säljer larm på. De är jättebra SD, Sector osv men vill man inte betala mer än nödvändigt så duger det gott med ett hemmalarm för samma funktion. Jag är övertygad om att svärfar kan ringa glasmästaren när du är utomlands :)

Grannar som reser en hel del, mor med man som reser en hel del, svärfar som bor 25mil bort och svärmor som reser en hel del... oddsen + Murphy gör att jag gärna har väktaravtal.

Vill minnas att herr Gates byggde in en fånga tjuv-funktion i sin villa, dvs järnportar som seglar av villan vid larm :yoparty

Iof jobbigt om man blir inlåst med ett gäng pundartjyvisar..

Frihetsberövning är inget du vill göra, värre än att råna banken i Sverige.

Riktiga larm har kabel och sabotageskydd, annars skulle inte larmfirmor med utryckningsavtal sätta såna, kan man ens få avtal på trådlösa larmsystem?

Yes, det gör de. Du vet, digitala trådlösa signaler blir inte utslagna lika lätt och blir de det så larmar larmet direCkt till centralen... dvs om larmet förlorar kontakt med någon komponent så larmar larmet helt enkelt. I alla fall de från Securitas.

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back