Vilket fingergrepp har ni på bromsen när ni åker hoj?

Är det en sån här du menar? ;)

Jag använder bara ett finger både på grus och hårdpackad jordbana även med standardbromsar! Har man inte nog kraft får man flytta pumpen ;)

Är det där din egen bana? Har varit på Klutmark och jag minns inga såna woops... förutom dom små syntetiska dubblarna längst bort.
"Exakt så" inkluderade även att jag flyttat pumpen. Men YZFen har kanske sämre broms än CRFen eller också har jag bara klenare pefinger än dig...

[edit] Ett annat sätt att bara använda ett finger är att använda långfingret då får man lite längre hävstång. Funkar inte för mig personligen, då mina fingrar är lite för stela. Men jag har sett vissa crossförare göra så.

Är det inte komiskt att folk blir kuggade på uppkörningen om dom inte bromsar med hela handen!? Samtidigt ser vi att dom som rejsar oftast använder två fingrar. Och vissa bara ett finger. Och då pratar vi även om dom bästa i vilken MC-sport som helst.
 
Last edited:
Jag kör lite inverterat och använder de tre yttersta fingrarna och håller gasen med tumme och pekfinger. Fungerar väldigt bra och ingen risk att klämma några fingrar om bromsen kommer för nära handtaget. Dock verkar jag ensam om att göra så så nått fel är det väl ;)


Racear inte så jag vet inte hur relevant det är för forumet, men så bromsar jag också.
 
Innan Swedie fixade bromsen på kawan så använde jag hela handen och lite till för att få den att stanna. Sen när den funkade som den skulle så använde jag hela handen igen och då bidde det för mycket. Så nu måste jag lära mig att använda bara några fingrar, har dock inte listat ut vilka än.
 
Alla fingrar dock inte tillsammans;beroende på hur trött jag är i underarmarna.
Oftast blir det pek och långfingret:tummenupp
 
Jag ska bara säga att det inte bara är av den orsaken som man ska ha alla fingrar på frambromsen. Om du Kraschar och speciellt då med nedläggning åt höger, så är det stor risk att du klämmer av fingrarna som ligger mellan greppet och handtaget när styret slår i backen. Det gäller själv klart även på kopplings sidan. Jag vill gärna ha mina fingrar kvar om olyckan är framme.



Pekfinger, långfinger
Långfinger, ringfinger
Alla fyra

Använda alla fyra på en modern sporthoj känns lite overkill eftersom det räcker med max två fingrar.

Hur gör proffsen och hur gör ni? :hihi
Fördelar nackdelar. Personligen skulle jag vilja köra med långfinger, ringfinger då man vill hålla i sig lite extra om man slangar en massa. Nu är det alltid Pekfinger, långfinger.
 
Jag ska bara säga att det inte bara är av den orsaken som man ska ha alla fingrar på frambromsen. Om du Kraschar och speciellt då med nedläggning åt höger, så är det stor risk att du klämmer av fingrarna som ligger mellan greppet och handtaget när styret slår i backen. Det gäller själv klart även på kopplings sidan. Jag vill gärna ha mina fingrar kvar om olyckan är framme.

Nej, då är det ju mycket bättre att få fingrarna direkt klämda och slipade mellan asfalten och handtagen...

Eller var du kanske ute och cyklade nu?
 
oftast pekfinger och långfinger, men ibland hela handen då det ar lite bättr känsla iom mitt skadade pekfinger(sämre rörlighet efter en mcolycka)

Bortse från rubriken i denna tråd... (eller är det bara jag som har lite humor?!)
:tungan
 
Är det där din egen bana? Har varit på Klutmark och jag minns inga såna woops... förutom dom små syntetiska dubblarna längst bort.
"Exakt så" inkluderade även att jag flyttat pumpen. Men YZFen har kanske sämre broms än CRFen eller också har jag bara klenare pefinger än dig...

[edit] Ett annat sätt att bara använda ett finger är att använda långfingret då får man lite längre hävstång. Funkar inte för mig personligen, då mina fingrar är lite för stela. Men jag har sett vissa crossförare göra så.

Är det inte komiskt att folk blir kuggade på uppkörningen om dom inte bromsar med hela handen!? Samtidigt ser vi att dom som rejsar oftast använder två fingrar. Och vissa bara ett finger. Och då pratar vi även om dom bästa i vilken MC-sport som helst.

Det är från min bana ja :) Bor nästan idylliskt till, två egna endurobanor + crossbanan och sen är det bara 8 km till Klutmark motocross och endurobana!

Jag har nog spelat för mycke datorspel helt enkelt :rolleyes:

Jag har samma problem med att fingrarna är för stela, därför kan jag inte använda två fingrar heller för då blir det nästan omöjligt att gasa samtidigt som man bromsar :mad:
 
På min gamla RD350 användes hela handen, första gången jag bromsade med min Aprilia RS250 lyfte bakhjulet flera meter så efter det är det pek- och långfinger som gäller. Sen när jag testade Teddys Honda RS250 så höll jag på att slå över igen! Sjuka bromsar på den! Undrar hur det kommer att bli med 125'an... :yoparty
 
Jag bromsar med två fingrar oftast & använder pek & långfingret.
 
Bromsarna vägde för mycket så ett par Oxtar i backen, vita knogar på styret och två stängda ögonlock räcker för det mesta.
 
Last edited:
På min gamla RD350 användes hela handen, första gången jag bromsade med min Aprilia RS250 lyfte bakhjulet flera meter så efter det är det pek- och långfinger som gäller. Sen när jag testade Teddys Honda RS250 så höll jag på att slå över igen! Sjuka bromsar på den! Undrar hur det kommer att bli med 125'an... :yoparty

Tyckte likadant först gången jag körde en racer, så djävla feta bromsar. Det räcker finfint med lång och pekfinger, bromsar jag in i böjen bromsar jag sista biten med pekfingret.
 
:tummenupp Jag kör mest med bara långfingret.
Det tar lite tillvänjning att lära sig men det är långt mycket bättre än pekfingret!
Du får bättre kraft, längre ut på greppet= större hävarm + att du har bättre känsla att ge mellangas när du har pekaren kvar på rullen.
OBS detta funkar bara om du har feta bromsar.
På tävling efter långa rakor använder jag ofta både pek och långfinger eftersom det faktiskt krävs lite kraft att få stopp även på nyare hojar.

Långfinger taktiken lärde jag mig av Troy Corser för ca 10 år sedan.
Såg det och tänkte att jag provar, har inte gått tillbaka sedan dess:tummenupp
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top