Vilket fingergrepp har ni på bromsen när ni åker hoj?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Pekfinger, långfinger
Långfinger, ringfinger
Alla fyra

Använda alla fyra på en modern sporthoj känns lite overkill eftersom det räcker med max två fingrar.

Hur gör proffsen och hur gör ni? :hihi
Fördelar nackdelar. Personligen skulle jag vilja köra med långfinger, ringfinger då man vill hålla i sig lite extra om man slangar en massa. Nu är det alltid Pekfinger, långfinger.

Chronic skrev:
Pekfinger räcker då jag framför en Ducati.
Räcker väl att sätta ner foten så stannar den :rofl

Jag kör med slickepott eller med slickepott och långeman :)

Till att börja med vill jag säga att vi i denna forumdelen inte åker hoj, vi KÖR hoj! :fyllisar

Jag kör med två fingrar...

Jag kör lite inverterat och använder de tre yttersta fingrarna och håller gasen med tumme och pekfinger. Fungerar väldigt bra och ingen risk att klämma några fingrar om bromsen kommer för nära handtaget. Dock verkar jag ensam om att göra så så nått fel är det väl ;)

Två.........men med den gamla suckan från 78, hela näven och inte ens det räcker.

oftast pekfinger och långfinger, men ibland hela handen då det ar lite bättr känsla iom mitt skadade pekfinger(sämre rörlighet efter en mcolycka)

Don Quixote skrev:
Jag kör lite inverterat och använder de tre yttersta fingrarna och håller gasen med tumme och pekfinger. Fungerar väldigt bra och ingen risk att klämma några fingrar om bromsen kommer för nära handtaget. Dock verkar jag ensam om att göra så så nått fel är det väl ;)

Nä, det är exakt så jag gör med... :) Tumme och pekfinger är starkast och man kan då hålla sig kvar i styret om man under inbromsning råkar ut för styrfladder eller annat sattyg. Nästan ett måste i motardsammanhang när underlaget är som en tvättbräda. För småbromsning, kan det hända att ett långfinger åker ut, men för så lite broms kan man lika gärna dutta till med fotbromsen (eller ge tusan i att bromsa och bara svänga :D ).

Don Quixote skrev:

Nu är du inte ensam längre, tror att det är vi som vet hur man ska bromsa som gör på detta sätt ;)

Måste ta å lyfta den här tråden! Skulle vara intressant med lite fler svar :)

Jag använder ett finger, pekfingret, för att kunna överlappa bromsen med gas. Jag sätter min bromspump så långt in på styret som möjligt för att få bra kraft

Måste ta å lyfta den här tråden! Skulle vara intressant med lite fler svar :)

Jag använder ett finger, pekfingret, för att kunna överlappa bromsen med gas. Jag sätter min bromspump så långt in på styret som möjligt för att få bra kraft

Exakt så gör jag också på mjuk crossbana. På hård bana måste jag använda ringfingret också för att få tillräckligt med kraft... Önskar mig en större framskiva av jultomten.

Exakt så gör jag också på mjuk crossbana. På hård bana måste jag använda ringfingret också för att få tillräckligt med kraft... Önskar mig en större framskiva av jultomten.

Är det en sån här du menar? ;)

Jag använder bara ett finger både på grus och hårdpackad jordbana även med standardbromsar! Har man inte nog kraft får man flytta pumpen ;)

Bifogat

• f6c6df23512ffda7a21968237c2760b9_600_371.jpg
    f6c6df23512ffda7a21968237c2760b9_600_371.jpg
    50.5 KB · Visningar: 112

Mmmm,, nåt fel e de ja :D

Fan, de ska jag testa,, låter vettigt... :tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla