Vilket fett till hjulaxel?

eliiias

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2023
Hoj
Rieju Drac 2020
Jag hade tänkt mig smörja hjulaxeln och har kollat lite trådar om detta, verkar finnas massvis med alternativ. Jag undrar egentligen på grund av att jag möjligtvis har rätt typ av fett någonstans i garaget, så vad fungerar bäst som fett till hjulaxeln är min fråga?
 
Har du något slags fett kvittar det nog vilken sort det är, tror inte ens det är fett på hjulaxlarna då cykeln är ny. Smör kanske kan sorteras bort men matolja skulle nog göra sitt jobb det också, smörja så det går lätt.
 
Eftersom fettet bara är där som korrosionsskydd och för göra det lättare dra ut och trycka in axeln duger viket fett (kullagerfett osv ) som helst men du fettar in gängorna också, tänk på dra av 1/3 på åtdragningsmoment, tex 100 Nm med torr gänga blir 70Nm med fettig gänga.
Annars god chans du trycker ihop distansen mellan hjullagren och sätter kullagren i spänn vilket förkortar livslängden.
 
Jag var på Swedol i helgen och han som jobbade med oljorna hade koll. Han rek. den här för lager (länkage och sving) och jag antar att den fungerar lika bra till axlarna.
 
Last edited:
Eftersom fettet bara är där som korrosionsskydd och för göra det lättare dra ut och trycka in axeln duger viket fett (kullagerfett osv ) som helst men du fettar in gängorna också, tänk på dra av 1/3 på åtdragningsmoment, tex 100 Nm med torr gänga blir 70Nm med fettig gänga.
Annars god chans du trycker ihop distansen mellan hjullagren och sätter kullagren i spänn vilket förkortar livslängden.
Nej, du trycker INTE ihop distanserna i naven om du drar åt med 100Nm och insmorda gängor, inte ens om du drar åt med 200Nm. Om du inte har distanser av lödtenn möjligen, men normala ståldistanser trycks INTE ihop av det. I så fall skulle ju en pallbock till bilen bara skrynklas ihop om man ställde en bil på den.

Däremot finns det risk att du drar sönder gängorna, men dom tål betydligt mer än 30% överbelastning också. Om du inte har bytt axeln till lödtenn också, eller något från Temu.
 
Nej, du trycker INTE ihop distanserna i naven om du drar åt med 100Nm och insmorda gängor, inte ens om du drar åt med 200Nm. Om du inte har distanser av lödtenn möjligen, men normala ståldistanser trycks INTE ihop av det. I så fall skulle ju en pallbock till bilen bara skrynklas ihop om man ställde en bil på den.

Däremot finns det risk att du drar sönder gängorna, men dom tål betydligt mer än 30% överbelastning också. Om du inte har bytt axeln till lödtenn också, eller något från Temu.
Det bästa är väl att se till att man inte fettar in gängorna och sen drar åt med åtdragningsmoment enligt manualen. Muttern skall ju sitta kvar också.

En släkting till mig hade läst något om smorda gängor och dra åt 30% mindre när han bytte däck. Slutade med att bildäcket lossnade. Bättre att alltid dra åt med moment enligt manualen.
 
Det bästa är väl att se till att man inte fettar in gängorna och sen drar åt med åtdragningsmoment enligt manualen. Muttern skall ju sitta kvar också.

En släkting till mig hade läst något om smorda gängor och dra åt 30% mindre när han bytte däck. Slutade med att bildäcket lossnade. Bättre att alltid dra åt med moment enligt manualen.
Ja, på något vis har jag fått för mig att dom som bygger hojarna har bäst koll på hur man ska serva dom också. Det som håller muttern är ju i många fall just spännkraften och trögheten i gängorna, så både smörja och mindre moment är bra sätt att kolla hur bra hojförsäkringen verkligen är.
 
Ja, på något vis har jag fått för mig att dom som bygger hojarna har bäst koll på hur man ska serva dom också. Det som håller muttern är ju i många fall just spännkraften och trögheten i gängorna, så både smörja och mindre moment är bra sätt att kolla hur bra hojförsäkringen verkligen är.
Leverantörerna försöker även hålla kostnaderna nere. Därför är många hjullager och axlar inte överdrivet smorda med fett.

Ursäkta frågan.
När det gäller gängor. Kan man använda kopparpasta istället för fett, m.a.p åtdragningsmoment och tröghet/friktion i gängorna?
 
Leverantörerna försöker även hålla kostnaderna nere. Därför är många hjullager och axlar inte överdrivet smorda med fett.

Ursäkta frågan.
När det gäller gängor. Kan man använda kopparpasta istället för fett, m.a.p åtdragningsmoment och tröghet/friktion i gängorna?
NEJ, (Biltemas) metallfria monteringspasta är lämpligt.
Kopparpasta och aluminium är en dålig kombo, "funkar" möjligen i en torr miljö men risk för korrision finns iallafall. Det finns alupasta men torra gängor är det bästa, mindre risk att skruvförbandet lossnar av sig självt.
Smörjer saker gör man ju för att minska friktionen där det ska glida.......
 
Nej, du trycker INTE ihop distanserna i naven om du drar åt med 100Nm och insmorda gängor, inte ens om du drar åt med 200Nm. Om du inte har distanser av lödtenn möjligen, men normala ståldistanser trycks INTE ihop av det. I så fall skulle ju en pallbock till bilen bara skrynklas ihop om man ställde en bil på den.

Däremot finns det risk att du drar sönder gängorna, men dom tål betydligt mer än 30% överbelastning också. Om du inte har bytt axeln till lödtenn också, eller något från Temu.
Du kan rätt om det gäller ståldistanser
Jag vet att du har fel när det gäller Aluminiumdistansrör
 
”Kan ha rätt”😂😂 Lycka till att deformera en ståldistans.
Absolut, men hur många nya hojar har ståldistanser idag? Oavsett så lär man vilja förutsätta att distansen är av alu för gissar man fel och drar för hårt så har man större problem än vilket fett man ska ha på axeln, så @Comeback har rätt i att man inte villl överdra momentet på hjulaxeln.
 
Från min enduro karriär: KEDJESPRAY

Enklare än så blir det inte, sluta övertänkt saker ooch ting..

Och alltid dra med moment!!!!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top