Vilket F-bolag är avlägset billigast?

Trasan

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
...
Jag har tecknat en försäkring hos TH redan men jag tänkte att det vore dumt att inte kolla vart man bör försäkra hojen ifall det finns något man brukar anse prisvärt. Bor i villa i Stockholms utkant och är under 24, hojen en ZX9R -98 - Vilket bolag är bäst? :va

infectious skrev:
2317919 Jag har tecknat en försäkring hos TH redan men jag tänkte att det vore dumt att inte kolla vart man bör försäkra hojen ifall det finns något man brukar anse prisvärt. Bor i villa i Stockholms utkant och är under 24, hojen en ZX9R -98 - Vilket bolag är bäst? :va

Troligen IF, annars Folksam + SMC.

Hej väldans olika.

Omöjligt att säga skiljer som fan mellan olika bolag och från person till person, du måste själv lägga lite tid på att ringa runt, brukar löna sig. :7peta

Trygghansa var billigast för mig - årspremiemässigt, 8800 kr/år. Att de sen kräver olika beroende på månad är ju en annan sak. Maj och Juni skulle de ha 1200 kr/st för och Juli 2400 kr! Det innebär mer än 50% av årspremien på tre månader...:huvet
Nu har jag tecknat Folksams Basförsäkring, 19 tusen nånting om året, alltså 1600 kr/mån och den ska jag ha fram tills dess att jag gått en SMC-kurs och kan teckna den försäkringen.

Vilket försäkringsbolag som passar just dig och din hoj är nästan mer personligt än dina fingeravtryck.
Ringa runt och fråga är den enda lösningen.

Försäkringar är ett lotteri.

Vad exakt vill du ha, frågor som kan vara bra att ha svar på när du ringer runt:

*Självrisk, som kan variera från 12000 ner till 3000

* Vill du kunna ställa av o på eller ha en åretomförsäkring.

* Bas, hel eller halvförsäkring.

* Möjlighet att samla alla andra försäkringar i samma bolag o få billigare?

Last edited:
Folksam är generellt billigast i sthlm på folk under 30 år.

SMC + Folksam brukar vara bästa kombinationen, men tyvärr är detta med priser något som gäller från hoj till hoj, person till person, enorma varianser, om priserna ligger nära varandra, kolla självriskerna, det är också stor varians.

PS. Detta inlägg gäller R-hojar... .DS

Det är lätt sveland jag ger 14000kr för både min bil en s60 t5 -04 och min hoj en r6 -00 det tycker jag är billigt för hel år och hel försäkring på båda sen att det är skrivet på mig, är 18år

Hade min zx6r -98 på If kostade mig 536skr månaden trafik, köpte en cbr 900 rr -97 för ett par veckor sen och när kvinnan i luren sa vad det kostade höll jag på svimma (in a good way)

hon - ja nu har jag räknat på en cbr 900 rr -97 med reg.nr XXX XXX det blir 188 skr månaden.

jag - ehhh har du räknat på 97kw och på detta reg.nr XXX XXX?

hon - japp det blir 188 skr halvförsäkring per månad.

jag - HALV??? jag trodde du menade trafik, men du jag tar den där då.

:tummenupp

Mitt tips, ring en MASSA gånger och prata med olika på samma bolag tills ngn räknar fel o skriver kontrakt på skiten.

CeltaniC skrev:
2318151 På IF kan dom vara extra snälla och ge en 25000:- i självrisk...

Tjo! har du råkat ut för ett slumpmässigt lotteri?

De brukar ha 3000 eller 6000 kr i självrisk och inte 25 tusen,säker på att dom sa rätt/du hörde rätt :va

Ring till Insplanet,de hjälper även till att hitta billigaste försäkringen till dig.
De gör jobbet och du slipper ringa runt till en massa o vänta i frustrerande köer.
I mitt fall hade de rätt om att hitta rätt bolag.

http://www.insplanet.com/index.asp

Och ja dom hjälpte en att hitta mc försäkring trots man inte hittar det på hemsidan.

Ringde nyss runt lite, pratade med någon på IF och det hördes på honom hur han nästan skämdes att säga vad självrisken skulle gå på, han drog då ut på det en hel del innan jag fick ut det ur honom. Vilket iofs inte är så konstigt då de i självrisk ville ha 30000 för vagnskada och 50000 för stöld. Detta för en CBR 600F -91... :va

Måste dela med mig av det roliga, ringer Bilsport och MC - INNAN dom fick mitt personnummer (uppgav bara regnummer) så talar hon lugnt om att de bara trafikförsäkrar såna motorcyklar och att det kostar - 25000kr - för TRAFIK!!! :7peta :lol

Jag har två vägar, ska man bara köra lite med hojen på sommaren väljer man Trygghansa då den går att säga upp eller ändra till garageförsäkring för runt 50kr/mån!

Den andra vägen är att gå två SMC kurser och ta en Folksam/SMC försäkring. Då kostar en ZX9R halvförs/helår bara 8000kr på mig men går inte att ställa av... Det tycker jag verkar vara en lysande idé då den är billigast totalt och jag har hört att SMC's kurser är bra för rookies! :D

infectious skrev:
2319396 Måste dela med mig av det roliga, ringer Bilsport och MC - INNAN dom fick mitt personnummer (uppgav bara regnummer) så talar hon lugnt om att de bara trafikförsäkrar såna motorcyklar och att det kostar - 25000kr - för TRAFIK!!! :7peta :lol

Jag har två vägar, ska man bara köra lite med hojen på sommaren väljer man Trygghansa då den går att säga upp eller ändra till garageförsäkring för runt 50kr/mån!

Den andra vägen är att gå två SMC kurser och ta en Folksam/SMC försäkring. Då kostar en ZX9R halvförs/helår bara 8000kr på mig men går inte att ställa av... Det tycker jag verkar vara en lysande idé då den är billigast totalt och jag har hört att SMC's kurser är bra för rookies! :D

Har en zx9r 98 nu , ringde länsförsäkringar , dom ville inte ha den om jag inte
skaffade hemförsäkring där med.

ringde folksam där jag har hemförsäkring

helförsäkring skulle kosta 32000 kr
halv 13000 kr
trafik 9000 kr hel år gäller det då

slog till på trafik fram tills slutet av september.

gick på typ 1500 kr . då kan jag köra den lite medans jag bygger om den lite
osv.

Jag har folksam, 25 år gammal bor i enskede / sthlm

Betalar 16500kr halv/helår vilket blir 1400kr i månaden

Kör en Yamaha R1 05:a

Det tycker jag är helt ok men tanke på hojval och min ålder.

Mina resultat !

Mina resultat efter dagens rundringning !
37 år inget A-kort smc medlem
Speed triple T509-98

Folksam 6787:- Hel/helår (35 års+smc utan kurs)
Trygg 8737:- Hel/helår
IF 8150:-Hel/helår (märkesförs)
Länsförs 17696:- Hel/helår
Bilsport 8453:-
Tennant 69480:-(endast kollat på nätet,brydde mig inte om att ringa !)

så det blidde Folksam den här gången !

:)

Bor mitt i Karlskrona. Har 4000kr hel/helårsförsäkring på Trygghansa för min
gamla Blade. Vågar inte tänka på vad en ny skulle gå på.

infectious skrev:
2317919 Jag har tecknat en försäkring hos TH redan men jag tänkte att det vore dumt att inte kolla vart man bör försäkra hojen ifall det finns något man brukar anse prisvärt. Bor i villa i Stockholms utkant och är under 24, hojen en ZX9R -98 - Vilket bolag är bäst? :va

För mig var det Bilsport-mc + SMC som var överlägset billigast, du kan ju gå in på deras sida så ser du direkt vart du hamnar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT