Vilket förbrukar mest el?

Jag hade 1 stationär, 2 laptops samt 1 server på jämt när jag hyrde lägenhet i andra hand och elen ingick i hyran.. :tummenupp

Jag har bara 1 stationär som tur e :tummenupp

Och kollar aldrig på tv så det jämnar nog ut sig

Jaha med en sådan lång utläggning skulle man lätt kunna tro du fick med allt... Ingen som observerat att en del laptops inte går i fullfart utan batteriet? dvs adaptern/laddaren har inte tillräckligt med energi/w för att mata proffessor moderkort mm vid maximalt uttag och därmed stepar inte proffessorn upp i maxfart och liknande saker. Nu gäller det ju långt ifrån alla laptops men kan vara värt att ha koll på. *Likväl att när du bara kör på batteri går datorn över i ett mer energisparande läge och går långsammare... Vart fall "default"

Nu hade ju TS rätt bra sprutt på den där adaptern för all del men kolla det vart fall.

Helt klart drar det mindre ström om du har batteriet urtaget då detta annars underhållsladdas. Nu borde det dock inte vara frågan om några stora mängder så det är ytterst osäkert om det ens syns på din elräkning.
Däremot finns en annan sak att ta hänsyn till.
Kollar du med tillverkarna av laptops så hävdar dom att elektroniken i datorn kan ta skada och datorn bli mer instabil om man kör utan batteriet. Detta för att batteriet verkar lite som ett filter som tar bort störningar i strömmen. Det kan alltså leda till onödiga blåskärmar och i värsta fall en trasig dator om du kör utan batteriet.
Nu borde det väl inte vara så farligt tycker jag med tanke på hur pass bra kvalitet vi har på strömmen i sverige men i alla fall.

Sen finns det ju massor av olika strömförbrukare som drar en hel del ström på standby. Skärmar till datorer, tv-apparater osv.

Jag skaffade en automatbrytare där ett uttag styr resterande uttag. Det kopplade jag in till min stationära dator i arbetsrummet så att den tar strömen från styruttaget. När jag stänger av datorn så den inte längre drar någon ström så bryter uttaget automatiskt strömmen till resterande uttag så att skärmar, skrivare och annat blir strömlöst. Jag har funderingar på att göra något liknande med media-PCn i vardagsrummet för det är egentligen där jag har dom mesta strömtjuvarna. Förslagsvis köper du en sådan automatbrytare (finns på Jula, Clas Ohlson m.fl.) och kopplar in så att du har styruttaget kopplat till något som du alltid har påslaget när du behöver ström till något annat. Exempelvis koppla det till surrondförstärkare så att när den är avstängd så bryts strömmen till laptopen, TV:n och allt annat i TV hyllan automatiskt. Det borde kunna spara en del ström även om många prylar idag börjar ha väldigt låga förbrukningar i standby.

En energimätare är i många fall ganska värdelös för att mäta skillnader i förbrukning när det är frågan om förbrukningar för saker som är i standby. Dom är helt enkelt inte tillräckligt exakta för att mäta dom små energimängderna. Jag läste någonstans att dom inte ger tillförlitliga värden för saker som förbrukar mindre ström än kanske 40 watt eller så.

Jaha med en sådan lång utläggning skulle man lätt kunna tro du fick med allt... Ingen som observerat att en del laptops inte går i fullfart utan batteriet? dvs adaptern/laddaren har inte tillräckligt med energi/w för att mata proffessor moderkort mm vid maximalt uttag och därmed stepar inte proffessorn upp i maxfart och liknande saker. Nu gäller det ju långt ifrån alla laptops men kan vara värt att ha koll på. *Likväl att när du bara kör på batteri går datorn över i ett mer energisparande läge och går långsammare... Vart fall "default"

Nu hade ju TS rätt bra sprutt på den där adaptern för all del men kolla det vart fall.

Nja, jag har inte märkt någon skillnad på min laptop med eller utan batteri i kraft. :)
Sitter 4 gb ddr3, core2duo på 2,53 ghz, ATI radeon HD3400-grafikkort i den. :banana

Nja, jag har inte märkt någon skillnad på min laptop med eller utan batteri i kraft. :)
Sitter 4 gb ddr3, core2duo på 2,53 ghz, ATI radeon HD3400-grafikkort i den. :banana

Jäjä gott för dig. Bara ett tips. verkar vara mest macar som har "problemet".

Efter att jag gått lös på mitt hem med energimätare och sett vilka stby-energitjuvar jag hade installerades grenuttag med brytare för bland mitt HiFi-altare.

När jag mätte var enskild förbrukare blev jag förvånad hur mycket energi vissa saker faktiskt kräver. Min plasma drog runt 500W. Det är 500W som i stort sett bara blir onödig värme.

Min tv ger lite cineastiska upplevelser också.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park