Vilket förbrukar mest el?

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Hoj
R6 -06
Vet att det finns kloka personer här.. satt och funderade på en sak tidigare idag när jag åt lunch.

Jag har en laptop kopplad till min tv, datorn står alltid inkopplad och har som uppgift i livet att visa film.
Självklart sitter laddaren/ac-adaptern på 90w alltid inkopplad i väggen.

Tidigare har jag haft batteriet monterat i laptopen, men nu tog jag ur det och kör endast på ac-adapter så att säga.

När datorn är avstängd så lyser det en lampa som indikerar att adaptern sitter i datorn.
Med batteriet monterat så lyser både den lampan samt batteri-lampan som indikerar att batteriet laddas.

Nu till min fråga, vad drar mest el? Batteriet monterat eller icke monterat?
Mina funderingar kring detta är följande, när batteriet är monterat så kräver det ström för att laddas upp och när det är fulladdat så kräver det fortfarande lite el emellanåt för att checka att det verkligen är fulladdat.
När man kör en laptop med ac-adaptern inkopplad så används väl inte batteriet för att driva datorn, utan endast ac-adaptern? På så sätt kan man ej spara in något genom att endast använda batteriet till driften av datorn.

Om man istället kör datorn utan batteri så drar datorn mindre ström när den är igång, eftersom den antagligen inte behöver alla 90w för att drivas och inget batteri att ladda samtidigt. Men den drar fortfarande lite ström när den inte är igång.. men bara lite?

Eller har jag fel? Någon som är expert? :D

Köp en energimätare och testa. Inte nog med att du då får verktyg att ta reda på svaret på din fråga, du får dessutom en ypperlig möjlighet att testa ditt hem var eventuella energitjuvar finns.

Så länge man inte har sitt hem uppvärmt med hjälp av direktverkande el finns det faktiskt pengar att spara.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152325189

Det är marginellt handlar om en krona i månaden - däremot så sparar du på batterriet om du laddar upp det och lägger det svalt.

Kolla vilken batterkemi du har - finns en del Li typer och vissa konserveras bäst om dom laddas upp till 70% och förvaras svalt - har inga exakta siffror.

Men tomt och fullt var obra för Li battertyper vad ja kommer ihåg

Varför inte dra ur sladden? Om du ändå inte har batteriet i menar jag. Jag har min dator, skrivare, scanner skärmar osv kopplade till en skarvdosa med brytare på. Noll standbyförbrukning.

Varför inte dra ur sladden? Om du ändå inte har batteriet i menar jag. Jag har min dator, skrivare, scanner skärmar osv kopplade till en skarvdosa med brytare på. Noll standbyförbrukning.

Efter att jag gått lös på mitt hem med energimätare och sett vilka stby-energitjuvar jag hade installerades grenuttag med brytare för bland mitt HiFi-altare.

När jag mätte var enskild förbrukare blev jag förvånad hur mycket energi vissa saker faktiskt kräver. Min plasma drog runt 500W. Det är 500W som i stort sett bara blir onödig värme.

Platt-TV:n dra mest och sen står ju många tv-apparater på hela kvällarna minst.

Min tjock-TV är mycket energisnålare,,, länge leve TjockTV:n.

Batteriet gör inte så mycket om det blir dåligt, det har vi fler av på jobbet. :)

Anledningen till varför jag inte drar ur kabeln är för att det är bakom hela tv-möbeln och typ 10 apparater inkopplade. Men en skarvdosa med strömbrytare kanske man skulle fixa sig och dra fram på något snyggt sätt.

Fast undra hur mycket jag sparar på det egentligen, min elförbrukning ligger väl på max 150-200 kr i månaden och det är inklusive fasta avgifter. :p

Kom precis på att jag har en skarvdosa med brytare på till min stationära dator, den ska jag nog börja använda. Det är nog lite energi som går åt där i standby (2 skärmar, monsterdator och surroundsystem).

Last edited:
Batteriet gör inte så mycket om det blir dåligt, det har vi fler av på jobbet. :)

Anledningen till varför jag inte drar ur kabeln är för att det är bakom hela tv-möbeln och typ 10 apparater inkopplade. Men en skarvdosa med strömbrytare kanske man skulle fixa sig och dra fram på något snyggt sätt.

Fast undra hur mycket jag sparar på det egentligen, min elförbrukning ligger väl på max 150-200 kr i månaden och det är inklusive fasta avgifter. :p

Kom precis på att jag har en skarvdosa med brytare på till min stationära dator, den ska jag nog börja använda. Det är nog lite energi som går åt där i standby (2 skärmar, monsterdator och surroundsystem).

Köp en fjärrstyrd strömbrytare, koppla sedan en grendosa till denna som du sedan kopplar alla apparater till. Jag stänger av standby på alla mina apparater med ett klick på fjärren, supersmidigt!!

http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/installationsmaterial/el/strombrytare/proove-el2034/127220.4748/

Köp en fjärrstyrd strömbrytare, koppla sedan en grendosa till denna som du sedan kopplar alla apparater till. Jag stänger av standby på alla mina apparater med ett klick på fjärren, supersmidigt!!

http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/installationsmaterial/el/strombrytare/proove-el2034/127220.4748/

Såndära har jag till mina lampor, kommer nog blanda ihop fjärrisarna och råka döda datorn och tv'n när jag ska tända en lampa.

Bytte ut min skarvdosa till en skarvdosa med strömbrytare idag, så nu tänker jag bannimej stänga av standby-slukarna. Nu kan jag sova gott om natten igen.

Platt-TV:n dra mest och sen står ju många tv-apparater på hela kvällarna minst.

Min tjock-TV är mycket energisnålare,,, länge leve TjockTV:n.

Jo, många TV-apparater står på alldeles för mycket kvällarna igenom utan att någon tittar. I många fall kostar det nog mer per år med el till TV:n än vad det kostar med TV-licens.

Fast tjock-TV? Nja, så innovationsfientlig är inte ens jag. :rolleyes:

Jo, många TV-apparater står på alldeles för mycket kvällarna igenom utan att någon tittar. I många fall kostar det nog mer per år med el till TV:n än vad det kostar med TV-licens.

Fast tjock-TV? Nja, så innovationsfientlig är inte ens jag. :rolleyes:

Mina grannar kör "Bras-DVD" jämt när ingen ser TV, så den måste vara på minst 10 timmar om dagen, snacka om direktverkande eluppvärmning...

Köpte en sån där energimätare..
Vid test-tillfället (dator avstängd) förbrukades 24w för underhållsladdning av batteriet, om jag plockade ur batteriet drog laddaren 1w.

Orkade inte testa med datorn igång med respektive utan batteri.

Det blir ca 60 öre per dygn eller 4 kr i veckan (210 kr/år) mot 2,4 öre per dag eller 17 öre per vecka om man räknar på 1 kr/kWh.

(lite avrundningar i ovanstående)

Köpte en sån där energimätare..
Vid test-tillfället (dator avstängd) förbrukades 24w för underhållsladdning av batteriet, om jag plockade ur batteriet drog laddaren 1w.

Orkade inte testa med datorn igång med respektive utan batteri.

Helt klart drar det mindre ström om du har batteriet urtaget då detta annars underhållsladdas. Nu borde det dock inte vara frågan om några stora mängder så det är ytterst osäkert om det ens syns på din elräkning.
Däremot finns en annan sak att ta hänsyn till.
Kollar du med tillverkarna av laptops så hävdar dom att elektroniken i datorn kan ta skada och datorn bli mer instabil om man kör utan batteriet. Detta för att batteriet verkar lite som ett filter som tar bort störningar i strömmen. Det kan alltså leda till onödiga blåskärmar och i värsta fall en trasig dator om du kör utan batteriet.
Nu borde det väl inte vara så farligt tycker jag med tanke på hur pass bra kvalitet vi har på strömmen i sverige men i alla fall.

Sen finns det ju massor av olika strömförbrukare som drar en hel del ström på standby. Skärmar till datorer, tv-apparater osv.

Jag skaffade en automatbrytare där ett uttag styr resterande uttag. Det kopplade jag in till min stationära dator i arbetsrummet så att den tar strömen från styruttaget. När jag stänger av datorn så den inte längre drar någon ström så bryter uttaget automatiskt strömmen till resterande uttag så att skärmar, skrivare och annat blir strömlöst. Jag har funderingar på att göra något liknande med media-PCn i vardagsrummet för det är egentligen där jag har dom mesta strömtjuvarna. Förslagsvis köper du en sådan automatbrytare (finns på Jula, Clas Ohlson m.fl.) och kopplar in så att du har styruttaget kopplat till något som du alltid har påslaget när du behöver ström till något annat. Exempelvis koppla det till surrondförstärkare så att när den är avstängd så bryts strömmen till laptopen, TV:n och allt annat i TV hyllan automatiskt. Det borde kunna spara en del ström även om många prylar idag börjar ha väldigt låga förbrukningar i standby.

En energimätare är i många fall ganska värdelös för att mäta skillnader i förbrukning när det är frågan om förbrukningar för saker som är i standby. Dom är helt enkelt inte tillräckligt exakta för att mäta dom små energimängderna. Jag läste någonstans att dom inte ger tillförlitliga värden för saker som förbrukar mindre ström än kanske 40 watt eller så.

En energimätare är i många fall ganska värdelös för att mäta skillnader i förbrukning när det är frågan om förbrukningar för saker som är i standby. Dom är helt enkelt inte tillräckligt exakta för att mäta dom små energimängderna. Jag läste någonstans att dom inte ger tillförlitliga värden för saker som förbrukar mindre ström än kanske 40 watt eller så.

Det stämmer säkert. Däremot ger det en fingervisning på ett ungefär. Om jag stoppar i en 15w lampa och testar så visar mätaren just 15w. Samma sak med 3w lågenergi, eller 25w lampa.

Min stationära dator drar ca 20 w i standby med 2 skärmar i standby samt surroundljudet.

Jag hade en gammal klockradio -- när jag mätte upp den så drog den prixis över 100w
det var alltså över två kronor per dygn 700:- per år -- gissa hur fort den åkte ut
den nya drar 5-6 w - en fet besparing -- numera kostar ju elen hos fortum 1,76 p kw/h

Jag hade en gammal klockradio -- när jag mätte upp den så drog den prixis över 100w
det var alltså över två kronor per dygn 700:- per år -- gissa hur fort den åkte ut
den nya drar 5-6 w - en fet besparing -- numera kostar ju elen hos fortum 1,76 p kw/h

Jag har en inbyggd väckarklocka i mobilen, sen laddar jag mobilen på jobbet så kan jag sova gott om nätterna!

Skämt å sido, visst kan det vara bra att få upp ögonen för hur mycket ström "HiFi-Altaret" drar i standby, men att jaga upp sig över varenda småförbrukare gör bara att man blir tokig, extraisolerar kylskåpet med gullfibermatta utvändigt, viker en foliehatt och blir folkskygg.....

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park