Vilket däck till gubbhoj?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Till min gubbhoj som jag ska köra skiten ur i Alperna om några veckor behöver jag ett nytt bakdäck. Vad ska jag köpa som har lite mer prioritet åt vidhäftning än livslängd? Måttet är 150/17. Kanske man kan få på ett 160?

Bifogat

• DSCF0018_2.jpg
    DSCF0018_2.jpg
    137.5 KB · Visningar: 71
Vad sägs om de nya Michelin Pilot Power 2CT - de nya dual compound som Nicky gör reklam för.
De sitter originalmonterade på Husas motarder och min erfarenhet av dem är endast toppen (har inte kört 2CT men väl de 'vanliga'). Nya 2CT borde ju passa dig ypperligt oxå som ska bränna mkt motorväg. Originaldimension på FS är just 150 :tummenupp

:nicka

Jag håller med.
Jag har ett sådant på min TLR och har inte överstressat det ännu ens vid inspirerad körning (på gata). :tummenupp

Livslängden vet jag dock inte ännu, men verkar vara mkt bra. :)

Det är mkt fina gatdäck som håller bra (runt 800mil gata). Ta dem däremot inte till bana, men med den hojjen som näms så kanske det inte är akutellt.

Jag satte på Pilot Road 2CT både bak och fram på min Speed Triple och det fungerar alldeles utmärkt.

Innan hade jag Pilot Power 2CT och fick ut cirka 650 mil på bakdäcket varav 23 mil på bana.

Nu har jag kört ca 400 mil på Road ser nytt ut och inte ens "platta" på bakdäcket, ganska många mil till och från jobbet.

Det enda som är sämre är våtgreppet rakt fram. Om man drar på för mycket på lägre växlar så släpper det ganska lätt och det gjorde inte Power.

Vad sägs om de nya Michelin Pilot Power 2CT - de nya dual compound som Nicky gör reklam för...

Det är nu kanske inte någon idealiskt argument vad gäller herr NT att hänvisa till Haydens reklam :) , för övrigt är det väl Pilot Road 2CT reklamen gäller?

Hur som haver, tre av mina bekanta som jag brukar nöta mil tillsammans med har kört med Road 2CT och har bara gott att säga om däcket. En Warrior 1700, en R1 och en CBR1k. I alla fall de sistnämnda vet var gashantaget sitter om än de inte fallit för banåkningen (än...):rolleyes: , och har fått ut bra många mil utan att ha lyckats provocera däcken till några allvarligare incidenter!

Själv har jag nött slut på ett PP2CT bak denna säsong och rullar nu på ny uppsättning både fram och bak. De fungerar utmärkt, men visst har allt snack om dess plötsliga släpp vid överhettning lagt lite sordin på stämningen vad gäller framfarten på bana. Så här i efterhand har jag inte upplevt något av detta (är väl för långsam) utan när det släppt har det varit en rätt odramatisk upplevelse.

En kompromiss kan ju faktiskt vara Road 2CT bak och Power 2CT fram. Profilerna är inte så olika och då kan nog livslängden komma att bli ungefär densamma...

Trevlig resa!

Last edited:
Vad sägs om de nya Michelin Pilot Power 2CT - de nya dual compound som Nicky gör reklam för.
De sitter originalmonterade på Husas motarder och min erfarenhet av dem är endast toppen (har inte kört 2CT men väl de 'vanliga'). Nya 2CT borde ju passa dig ypperligt oxå som ska bränna mkt motorväg. Originaldimension på FS är just 150 :tummenupp

Nya pilot road tror jag du menar?:confused:
Men faktum är att för långkörning så duger ännu bättre däck(läs mjukare) man får vid lung körning lång hållbarhet i däcken om man inte kör mycket fortare vid långtouring än 140 knyck på autobahn, för ofta kör man rätt lugnt och fint tempo, däcksparartempo:) .Har själv satt i snart 700 mil i mitt bakdäck Pilot power, med inspirerad körning samt 2 smc kurser och 2 rörken körningar, klarade en flygande besikting igår med med nöd och näppe...

Nya pilot road tror jag du menar?:confused:
.
.
.

Menar de här (se bild).

Den reklamen jag menar är jag rätt säker på att det är ett powerdäck Nicky står och talar om, kan ha fel om reklamen men skit samma. Mitt tips blir PP2CT.

Bifogat

• Power2CT.jpg
    Power2CT.jpg
    45.6 KB · Visningar: 38
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard