Vilket däck är smartaste köp?

NinjaNurse skrev:
Ja just det ja... Jag väljer mellan dessa däck eftersom den billigaste MC-handlaren rekomenderade dessa två, och hade inget billigare som han kunde rekomendera...

Det lönar sig aldrig att köpa däck hos en mc-handlare. Köp hos en vanlig däckfirma istället. Det är ganska stor skillnad på priser dem imellan.

Penguin skrev:
Det lönar sig aldrig att köpa däck hos en mc-handlare. Köp hos en vanlig däckfirma istället. Det är ganska stor skillnad på priser dem imellan.

Precis tvärt om för mej

Byter däck på Verona mc i Ljungby och fick ett Dunlop sportmax för 1200:- inkl montering (framdäck) och det var billigare än på Euromaster utan montering.

begagnade bandäck hittar du för 12-1500 kronor uppsättningen... sen kostar montering en hundring!

bra köp!

//jaG

Penguin skrev:

Jaa... Det verkar onekligen så, i de flesta fall... Nästa gång blir det gummiverkstad och montering själv. Nu har jag iaf beställt ett MEZ4 som sägs vara ett hyfsat sport-/sporttouringdäck. Oljebytet ingår i priset pga det dyra däcket (men oljan har jag köpt själv).

Jag har inte så många alternativ eftersom hojen står 30 mil bort och den ska funka på en gång jag hämtar den. Skönt att få allt fixat, onödigt dyrt dock...

Jag önskar dock att det var en halv mm kvar av gummit så kunde jag köra ner den och fixa bytet här eller i 08...

Vi ses snart! :tummenupp

Re: JAaa ockerpriser

OverTheTop skrev:
Köpte ett dunlop sportmax Sportmax D207 180/55 ZR 17 för 1600 på TH pettersson på Mölndalsvägen här i Göteborg. Hmm men då måste jag erkänna att jag fuskade lite och lät en nära vän till mig köpa det som har lite mer rabbatter..
På triumph ville de också ha minst 2300 kr för ett däck och dessutom så fanns just det inte inne så då var det bara 2700 kr att välja på!! låter dyrt för min smak!! (får nog ta o öka på min sedelpress maskin lite ) :tummenupp

Ska man handla Dunlop däck i Byn (Göteborg) så är Nettodäck i Gårda väldigt billiga.
Men de monterar inte av hjulet från bågen, så man får komma dit med hjulet avmonterat. De balanserade inte heller när jag var där sist, så jag fick åka till Wallins MC-service och balansera för 50 spänn.
Men om jag inte minns fel så kostade Sportmax bakdäck till Hornet 600 1500-1700 spänn.

Om man inte har kanonrabatter hos någon handlare (som storkund :) ), så prova hos A-däck eller Gummicentralen - de tar hem sulor till bra priser. Åtminstone A-däck ger SMC-rabatt också. Att kränga om och balansera brukar gå på 150 kr ungefär. Själv tar jag bara en sexpack bärs (halva går åt under krängandet)...

Dez skrev:
Precis tvärt om för mej

Byter däck på Verona mc i Ljungby och fick ett Dunlop sportmax för 1200:- inkl montering (framdäck) och det var billigare än på Euromaster utan montering.

Verona MC...??
Bor du i Ljungby?
Det är ju mina breddgrader...
Och då känner man till Ejlon!
;)

(internt Ljungby med omnejd-skämt)

El Presidente skrev:
Verona MC...??
Bor du i Ljungby?
Det är ju mina breddgrader...
Och då känner man till Ejlon!
;)

(internt Ljungby med omnejd-skämt)

Det klart man känner till Ejlon :D
Har varit där med jämna mellanrum sen jag körde moppe (-96)...7-8ggr har jag lämnat in nåt (moppe eller MC) där

Bodde i Ljungby till förra hösten när jag började plugga (på allvar :rolleyes: ) men på sommaren kommer jag alltid tillbaks :)

Var (mer exakt) bor du då?

Dez skrev:
Det klart man känner till Ejlon :D
Har varit där med jämna mellanrum sen jag körde moppe (-96)...7-8ggr har jag lämnat in nåt (moppe eller MC) där

Bodde i Ljungby till förra hösten när jag började plugga (på allvar :rolleyes: ) men på sommaren kommer jag alltid tillbaks :)

Var (mer exakt) bor du då?

3 mil söder...
I "metropolen" Strömsnäsbruk!
Då får du ju dyka ner så ska jag visa dig en knixig väg eller två.
:fakta
;)

Skulle det regna så kan man ju alltid köra minimoto...
:tummenupp

Re: Re: Re: Re: platta däck

Mr.Jim skrev:
Twinarna har ett förädiskt starkt vrid vilket gör att dom tuggar mer däck än en rad 4´a men 150mil på ett gatsportdäck är otroligt lite mil, Kör du ofta fort och länge? Typ 200kmh+ Sthlm-Uppsala tor ?

nja, fort och fort...länge och länge...någon minut i 200 knyck då och då är väl inte så farligt...Nåja, jag smäckar på ett pilot road nästa gång.

Re: Re: Re: JAaa ockerpriser

Thundercat skrev:
Hade du plockat av hjulen själv då eller gjorde handlaren det?

Sorry att jag inte sätt din fråga förän nu...
Priserna avser lösa hjul lämnade och hämtade i butik.

Tips till alla Göteborgare: TH Pettersson har fortfarande kvar sin kampanj.

El Presidente skrev:
3 mil söder...
I "metropolen" Strömsnäsbruk!
Då får du ju dyka ner så ska jag visa dig en knixig väg eller två.
:fakta
;)

Skulle det regna så kan man ju alltid köra minimoto...
:tummenupp

STRÖMSNÄSBRUK?! :skrämd
Bor med där, PollySmurf också..
Dock aldrig sett någon Mille på vägarna där :P

Har du sett någon TZR 125cc utan kåpor och grön stänkskärm? :tungan
Isåfall PollySmurf...

BTW, kolla in min avatar :) Eilon :D

EDIT: Jag vet att tråden är skitgammal, men bara MÅSTE skriva eftersom jag med bor i den hålan på nårra hundra pers :D

Last edited:
Penguin skrev:

Håller med, har fått bättre priser hos euromaster och däckia.

Är iofs medlem i SMC och då får man mellan ca. 30-40% rabatt

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...