Vilket däck är smartaste köp?

Nursen

Våga vägra kåpa!
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
S3 -04
NinjaNurse skrev:
Jag ska lägga om bakdäck (180/55x17), och funderar på vilket däck som egentligen är bäst av dessa två alternativ:

Metzeler ME Z4 (2650:- inkl. byte) http://www.metzelermoto.com/product_info/catalogo/scheda.asp?ID=186
Bridgestone BT-010 (2600:- inkl. byte) http://www.bridgestone-eu.com/articles.asp?ID=261

Är det ockerpriser, eller ska det kosta så här mycket?
Jag vill få ut mycket mil på mitt däck, kör inte så extremt så att däcket sätter begränsningen...

Tack för hjälp!

Bytade bak till dunlop dd207 för 2000 spänn monterat o klart, MITONGA-RACING i malmö....du har en bra bit o köra! :rolleyes:

Re: Re: Vilket däck är smartaste köp?

DonDragon skrev:
Bytade bak till dunlop dd207 för 2000 spänn monterat o klart, MITONGA-RACING i malmö....du har en bra bit o köra! :rolleyes:

Ja... hehe. lite väl långt kanske. Särskilt på ett däck där gummit är slut och korden sticker ut... (snyggt rim) :D
Ska tillägga att priset är byte från monterat däck. Jag tar alltså inte lös däcket själv...

Fick på ett Bridgestone BT 010 häromveckan för 1840:- , dock 160 bredd och kom dit med lös fälg... 2600:- låter dyrt hursomhelst, ring och jämför med fler däckhandlare. Tips är att kolla med mindre firmor, många kan ta hem de flesta märkena och det blir alltid billigare om du själv skruvar av hjulet.

Har du kollat med Cycle Center? Om du kommer in med fälgen/fälgarna så borde de vara billigare än så.

NinjaNurse skrev:
Jag ska lägga om bakdäck (180/55x17), och funderar på vilket däck som egentligen är bäst av dessa två alternativ:

Metzeler ME Z4 (2650:- inkl. byte) http://www.metzelermoto.com/product_info/catalogo/scheda.asp?ID=186
Bridgestone BT-010 (2600:- inkl. byte) http://www.bridgestone-eu.com/articles.asp?ID=261

Jag vill få ut mycket mil på mitt däck, kör inte så extremt så att däcket sätter begränsningen...

Tack för hjälp!

Varför just dom där 2 märkena, du får ju ett Michelin Pilot Sport för ungeför 1900:-

Bifogat

• imgp2665.jpg
    imgp2665.jpg
    43.6 KB · Visningar: 591
JAaa ockerpriser

Köpte ett dunlop sportmax Sportmax D207 180/55 ZR 17 för 1600 på TH pettersson på Mölndalsvägen här i Göteborg. Hmm men då måste jag erkänna att jag fuskade lite och lät en nära vän till mig köpa det som har lite mer rabbatter..
På triumph ville de också ha minst 2300 kr för ett däck och dessutom så fanns just det inte inne så då var det bara 2700 kr att välja på!! låter dyrt för min smak!! (får nog ta o öka på min sedelpress maskin lite ) :tummenupp

Varför väljer du just mellan Metzeler4 och Bridgestone 010? Det är ju helt olika typer av däck, Z4 är ett sport-touring däck med lång livslängd medans 010 är ett mjuk sportdäck.

Z4 låter som ett vettigare val för dig men priset du fått låter högt, kolla runt på lite andra märken. Michelin Pilot Road eller den mjukare sport, Pirelli Diablo etc.

platta däck

ja, det är lite svårt det här med däck...själv har jag jämt kört på sport-touring, typ pilot road och då tvingats byta en gång/säsong (kör ca 700-800 mil per säsong). På min nyinköpta TL1000R satt det ett pilot sport monterat (nytt). Nu har jag tuggat ca 150 mil sedan i januari och märker redan att det börjar bli lite plattslitet (spårkänsligare hoj är det första jag brukar märka). Jag kör rätt hyfsat lugnt men accar (naturligtvis) hårt då och då. Hur länge kan man förvänta sig att ett mjukt sportdäck håller? Jag kanske måste byta redan innan "En dag på Strippen". *skrattar*

Re: platta däck

tl1000r-nisse skrev:
ja, det är lite svårt det här med däck...själv har jag jämt kört på sport-touring, typ pilot road och då tvingats byta en gång/säsong (kör ca 700-800 mil per säsong). På min nyinköpta TL1000R satt det ett pilot sport monterat (nytt). Nu har jag tuggat ca 150 mil sedan i januari och märker redan att det börjar bli lite plattslitet (spårkänsligare hoj är det första jag brukar märka). Jag kör rätt hyfsat lugnt men accar (naturligtvis) hårt då och då. Hur länge kan man förvänta sig att ett mjukt sportdäck håller? Jag kanske måste byta redan innan "En dag på Strippen". *skrattar*

150mil.. Låter extremt lite! vad har du för lufttryck i däcket?
Burnar du mycket?

Re: Re: platta däck

Mr.Jim skrev:
150mil.. Låter extremt lite! vad har du för lufttryck i däcket?
Burnar du mycket?

nej, för fasen!! :) Burnar _aldrig_, men jag menade inte att däcket är _helt_ slut. Bara att det börjar vara en antydan till "platthet" på slitbanan. Jag är ju ingen banvarg som rundsliter mina däck, utan ligger en del på "vanlig" väg. TLR:en har iofs 15-25 hästar mer än min gamla Fireblade så det kanske inte är så konstigt. En V-Twin kan ju vara förrädiskt stark (har jag upptäckt).

Re: Re: Re: platta däck

tl1000r-nisse skrev:
nej, för fasen!! :) Burnar _aldrig_, men jag menade inte att däcket är _helt_ slut. Bara att det börjar vara en antydan till "platthet" på slitbanan. Jag är ju ingen banvarg som rundsliter mina däck, utan ligger en del på "vanlig" väg. TLR:en har iofs 15-25 hästar mer än min gamla Fireblade så det kanske inte är så konstigt. En V-Twin kan ju vara förrädiskt stark (har jag upptäckt).

Twinarna har ett förädiskt starkt vrid vilket gör att dom tuggar mer däck än en rad 4´a men 150mil på ett gatsportdäck är otroligt lite mil, Kör du ofta fort och länge? Typ 200kmh+ Sthlm-Uppsala tor ?

Re: JAaa ockerpriser

Köpte nya däck både fram och bak hos TH Pettersson här i Göteborg i vintras. Du bor i och för sig inte i Götet, men upplysningsvis betalade jag följande för Metzeler MEZ4:

Fram 1265 kr Bak 1725 kr, montering 100 kr och balansering 50 per hjul.

Det blev alltså 1415 kr fram och 1875 bak.

Dessa priser fick jag utan kontakter vilket väl säger en del om handlarnas marginaler. Å ena sidan skall man stödja sina MC-affärer, deras goda service är är inte gratis. Å andra sidan, när det skiljer över 500 kronor per hjul...

Re: Re: JAaa ockerpriser

R400 skrev:
Köpte nya däck både fram och bak hos TH Pettersson här i Göteborg i vintras. Du bor i och för sig inte i Götet, men upplysningsvis betalade jag följande för Metzeler MEZ4:

Fram 1265 kr Bak 1725 kr, montering 100 kr och balansering 50 per hjul.

Det blev alltså 1415 kr fram och 1875 bak.

Dessa priser fick jag utan kontakter vilket väl säger en del om handlarnas marginaler. Å ena sidan skall man stödja sina MC-affärer, deras goda service är är inte gratis. Å andra sidan, när det skiljer över 500 kronor per hjul...

Hade du plockat av hjulen själv då eller gjorde handlaren det?

Ett mjukt sportdäck behöver jag inte, så jag väljer Metz... Kanske något annat märke, men kruxet är att korden är framme, så jag kan ju inte använda hojen utan att först byta däck.

Han jag pratade med lovade också att byta oljan åt mig, eftersom jag redan har köpt olja och filter.

NinjaNurse skrev:

Tack för hjälp!
jag skulle rekomendera att du köper begangnade ban däck, obetydligt slitna i mitten där man vanligtvis sliter, själv köpte jag fyra st bakdäck till i sommar ,så att det inte ska kosta en förmögenhet att lägga en hel del svarta spår. kör budget

Last edited:
Ja just det ja... Jag väljer mellan dessa däck eftersom den billigaste MC-handlaren rekomenderade dessa två, och hade inget billigare som han kunde rekomendera...

Jag kan rekomendera Michelin pilot road, jag är ingen fartfantom men gillar när det håller i lite i böjarna ( gör väl alla ) så det känns lagom mjukt för mig.

Jag betalade 1800:- för det när jag gick dit med hjulet löst.

Men ska killen byta olja och filter med så kanske du ska väga in det med i priset på däcket för det ingick väl i det priset?

Men för tusan ring alla däckhandlare i din närhet, när jag bytte bak nu sist skiljde det 800:- på samma däck med samma monteringsätt.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025