Vilket CAD-program ska man välja idag?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har förlorat mitt gamla autocad efter en datorkrasch. Funderar på att skaffa ett nytt autocad men funderar över om jag borde byta till nåt annat?
Min filosofi har varit att jag byter från autocad den dagen någon kund/arbetsgivare faktiskt önskar det och har ännu så länge sluppit lära mig nåt nytt program.

Allting har ju utvecklats genom åren så lite frågor.

1.) Vilka program använder ni? Och använder ni dessa för att de är bäst eller för att det var vad ni en gång började med? Eller för att arbetsgivaren kräver det?

2.) Vilket/vilka program är bäst? Gärna med rangordning och/eller motivering.

3.) Vilka klarar fem-beräkningar och hur bra blir resultatet?

4.) Vilka program önskar era företag/kunder att ni använder?

All input är bra så känn er inte tvingade att svara på alla frågorna och det kan ju även vara bra om ni hobbyritar eller ritar på en mer seriös nivå.
 
Vad ritar du för något? Är det maskinkonstruktion eller är det komponenter?

Jag ritar mest i Autocad med elprocad tillägg då det är mest scheman och liknande jag ritar. Dabbar lite privat i solidworks, ruskigt "kompetent" program med stora möjligheter men kanske mest för konstruktion och design!
 
Vad ritar du för något? Är det maskinkonstruktion eller är det komponenter?

Jag ritar mest i Autocad med elprocad tillägg då det är mest scheman och liknande jag ritar. Dabbar lite privat i solidworks, ruskigt "kompetent" program med stora möjligheter men kanske mest för konstruktion och design!

Ja, det är för maskinkonstruktion. Vad menar du med komponenter?
 
Ritat i SolidWorks, SolidEdge och Creo (ProE). Alla tre är bra program, Creo är kanske lite mer komplicerat än de två andra. Plåtmodulen är svag i Creo, men FEM-delen tycker jag är bra.
Jag ritar i de program som våra kunder vill ha. Föredrar SolidEdge om jag får välja själv.
(CAD-konstruktör maskin sedan 1985)
 
Om det är enskilda komponenter som ritas så finns det fördelar i solidworks, nu pysslar jag inte med den typen av avancerad ritning men har kamrater som gör, tydligen för att rita in delar i tidigare ritad utrustning.

Skall allt ritas från början så är det väl viktigare att man trivs ordentligt i det system man ritar i!
 
Vi har Ironcad på jobbet.
http://www.solidmakarna.se/
Det är ett program som är byggt för det du jobbar med, men det är ett billigare program och presterar därefter. Jag har ritat styrkronor där och själva uppbyggnaden av delarna är enkel. Men jag tycker att det brister i ritningsskapandet och FEM-modulen är väldigt basic. Som du dessutom får köpa separat.

Jag skulle säga Solidworks eller Revit. Solidworks är väl det som jag sneglar mest på och vill ha. Men jag tror att vi kommer köpa Revit då vi jobbar mot hus och inte maskin. Men Solidworks hade passat min fritid bättre tror jag. :banana:
 
Gör ett försök att svara på dina frågor

1/2/4: Ritar både i inventor och lite autocad på jobbet. Började med ProE på högskolan, men alla företagen här i krokarna använder inventor/autocad så därför sitter jag med dom nu. Inventor känns dock mer användarvänligt och "trevligare" att jobba med än ProE, så nu föredrar jag inventor.

2/3: Tyckte att fem-delen var bättre i ProE än inventor, den känns jäkligt basic i inventor när man var van med inställningsmöjligheterna i ProE.
Har mest kört balkberäkningar i autocad men tycker den biten funkar riktigt bra.

De där blev väl mest ett osammanhängande försök till att svara på dina frågor:död men jag röstar på Autocad om du vill fortsätta rita i 2d, inventor om du vill köra främst 3d. (eller ProE om du mest ska göra fem-beräkningar)
 
Autodesk Inventor for the win!

Började rita i Autocad 2006, 2012 gick jag över till Inventor på heltid och jag ångrar att jag inte gjorde det tidigare!
 
Last edited:
1.Inventor kör vi på jobbet. Det är bra och används av många små till medelstora företag, kompatibla filformat osv.
Många företag överger Autocad till förmån för Inventor.
2. Hur långt är en snöre?
Det beror helt på bransch och användningsområde, Fordonsindustrin använder väl fortfarande Catia, Unigraphics eller ProE. och vilket av dem beror på koncernen (GM kör UG, Volvo kör Catia exempelvis)
Flygindustrin kör väl fortfarande mest Catia.
Byggindustrin, Elshema och mindre mekaniska firmor mm använder Autocad för det mesta
Små och medelstora mekaniska/marine industrier kör med Inventor, solidworks,solidedge (utan någon specifik rangordning)
O.S.V.

3.FEM-modulen i inventor är helt ok och funkar både på enskilda parter och sammanställningar. Resultaten blir likvärdigt rena FEM-program när vi jämfört på jobbet. övriga cad-programs FEM-möjligheter har jag ingen erfarenhet av tyvärr.
4.Tja.. företaget jag jobbar på har ju valt Inventor som leverantör av CAD-program så då använder jag ju det då.
Kunderna brukar inte vara så nogräknade, filer sänder vi oftast på neutrala format som STEP i 3D eller DWG/DXF/DWFx i 2D

I princip funkar de flesta programmen livärdigt.
Skillnaden blir väl störst om man övergår från Autocad 2d till valfritt 3D-program då det är ett helt annat tänk hur man ritar grejorna och bygger upp sammanställningar. Fördelarna överväger dock anser jag,
 
Jag har pillat lite i Autocad, Mastercam, Inventor och Solidworks.

Inventor är enligt mig bäst och enklast att använda.
Solidwork kan vara lite väl bökigt.
Autocad, fungerar.
Mastercam, fungerar inte.

Försökte mig på en detalj igår som Mastercam fick för sig att fucka upp detaljen helt.
Solidworks krånglade till det onödigt mycket men det gick att lösa nästan som jag ville.
Inventor fixade biffen på 5 minuter.

- - - Updated - - -

Jag har pillat lite i Autocad, Mastercam, Inventor och Solidworks.

Inventor är enligt mig bäst och enklast att använda.
Solidwork kan vara lite väl bökigt.
Autocad, fungerar.
Mastercam, fungerar inte.

Försökte mig på en detalj igår som Mastercam fick för sig att fucka upp detaljen helt.
Solidworks krånglade till det onödigt mycket men det gick att lösa nästan som jag ville.
Inventor fixade biffen på 5 minuter.

Min föredetta arbetskamrat använder numera NX på Saab och han tycker det är väldigt bra.
 
Last edited:
Har jobbat yrkesmässigt i tre olika 3D CAD-program (2D är väl ointressant idag?)
SolidWorks, Inventor och ProE/Creo.

Som jag ser det så är Cero väldigt kompetent program men det finns mycket att irritera sig på i användargränssnittet.

SolidWorks: funkar till det mesta, lite enklare program som är lätt att lära sig och komma igång med.

Inventor: Detta program är det som jag helst skulle jobba i men min nuvarande uppdragsgivare kräver Creo
 
Den började bra den här tråden även om åsikterna är så spridda att man nästan bara känner sig mer förvirrad.
Eftersom jag vill kunna köra fem även om det bara är i begränsad mängd så verkar en viss övervikt peka på ProE.
Ska testa demon men nu blev det fint väder så det får bli utomhusjobb istället.
 
I ProE/Creo följer det med en Light version av "Analysis" utan extrakostnad, vill man kunna göra mer avancerade beräkningar så kostar det en peng för en fullversion av Analysis.

Vill minnas att även Inventor har en liknande funktion.
 
Jag använder Inventor på jobbet och det är klart mer användarvänligt och stabilt jämfört med CatiaV5 och SolidEdge som jag använt tidigare. Innehåller precis som de flesta cadprogram en massa användbara moduler som tex Frame Generator. Sen är väl det smidigaste att exportera allt i form av STEP, IGES eller liknande då det ska till kund. Så kan dom öppna det i vilken mjukvara dom nu än använder.

Men själva FEM-modulerna som ingår ger jag inte mycket för om du nu ska dra runt lite tyngre analyser. Då är det nog bättre att exportera sakerna till någon bra FE-programvara som Ansys eller liknande.


Det enda jag saknar från mina dagar med Catia är väl googleöversatta felmeddelanden från franska. Hälften av gångerna gick det inte att utröna mer från dom än att det jag nu försökte göra inte var ok "because of reasons" :va
 
Vet många som talat väl om NX från Siemens. Jobbar man mot bilindustrin (i Göteborg) är det väl Catia som gäller.
 
Fordonsindustrin handlar uteslutande om Catia och NX. Bilindustrin verkar insnöad på Catia medans flera stora motorcykeltillverkare kör NX. Väldigt få använder de beräkningsmoduler som tillhandahålls av cad-leverantören utan de flesta kör i alla fall med externa lösare där Ansys verkar vara vanligast.

Detta har dock väldigt liten anknytning till vad som är lämpligt i en liten konsultfirma.
 
1994 när jag var Produktionschef i ett företag som tillverkade större mobila konstruktioner fick jag en inbjudan till en demo av ett på svenska marknaden "nytt" 3-D Cadprogram för mekaniska konstruktioner. Eftersom företaget där jag jobbade ville "uppgradera" från Auto-cad liknande konstruktionsprogram till 3D, så åkte jag iväg och fick se en helt ny värld i och med 3D.
När jag kom hem tillbaka så blev det bestämt att boka in demonstrationer på hemmaplan från ett antal 3D Cad leverantörer, och en kravspec sattes upp för vad vi ville ha demonstrerat för oss., både sånt som absoluta krav, och sånt som var önskemål.
I kravspecen ingick att alla leverantörer skulle hos oss, utan att fått veta någonting i förväg, skapa:
- 4st Detaljer, varav en plåtdetalj skulle Skäras ut ur plåt, Bockas och svetsas in i Sammanställningen.
- Alla Detaljerna skulle dokumenteras på en 2D ritning med komplett måttsättning.
- Skärfiler till skärmaskin, bockdata till kantbocken mm skulle skapas.
- Sammanställningen skulle dokumenteras med komplett måttsättning osv.....
Och jag och våra tre konstruktörer, som använde ett gammalt "HP"-2D Cad-program skulle följa och filma hur arbetsgången blev hos dessa olika Cad-program.

Efter demon gjorde vi en analys från alla möjliga synvinklar och graderade dessa, där användarvänligheten var prio 1, eftersom vi jobbade med En-styck produktion, där varje objekt var unikt, men många detaljer var gemensamma.
Ett antal möten senare var det 3st alternativ kvar: Inventor, SolidEdge och SolidWorks.
När alla utvärderingar på koncernnivå sen var gjorda så blev beslutet att Mest Mervärde för Pengarna fick vi för Inventor. Jag slutade i företaget 1999 och då var Inventor utbytt mot SolidEdge och några år senare har detta ersatts av SolidWorks, som man nu kört sen 2003.

Jag har sen 2000 jobbat med SolidWorks i mitt enmansbolag, och gjort både enkla detaljer och mer avancerade konstruktioner som innehållit det mesta, mekanik, el, hydraulik osv.
När vi gjorde utvärderingen var vi konstruktörer helt överens, det enklaste programmet att lära sig, och att snabbast att bli produktiv i var Solidworks, och under åren som gått har allt fler moduler lagts till.

"Mamma" till SolidWorks är "DASSAULT SYSTEM", se deras struktur i länken http://www.3ds.com/se/produkter-och-tjaenster/
SolidWorks använder samma "cadkärna" som Catia och är trots detta otroligt enkelt att lära sig använda.
Har en inbyggd "hjälp" där alla steg förklaras enkelt och efter några "testdetaljer" så förstår man tankesättet.

Och för de som inte har ett företag/jobbar på ett företag så finns det "naturligtvis" crackade versioner att få tag på, som ni unga säkert vet.:fakta

/KentW
 
Och för de som inte har ett företag/jobbar på ett företag så finns det "naturligtvis" crackade versioner att få tag på, som ni unga säkert vet.:fakta

/KentW

Jo tack ;) Men du vet Inventor har studentlicenser som håller i 3 år. Då kan man ladda ner vilka CAD-program från autodesk man vill. Efter 3 år förnyar man bara licensen! Inventor har dessutom ett CAM-plugin nu för tiden, har gjort många jobb i det! Dessutom är Freefrom-läget där man kan skapa designytor utan att måttsätta väldigt användbart! :)
 
Crackade program, svartkopior och studentlicenser må fungera för privat bruk men de är inte att rekommendera för en seriös näringsverksamhet. Risken för revision är kanske inte väldigt stor, men en del offerter kan kräva att man visar upp vilka datorprogram och licenser man lagligt innehar. Ungefär som när plogbilsslusken måste visa att han har smörjgrop med oljeavskiljare byggd efter ett visst datum, annars är hans offert till kommunen ogiltig...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top