Vilket bolt-on?

Knuspen

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2010
Hoj
Yamaha Thunderace -96
Funderar på att köpa ett nytt bolt-on till min Thunderace. Har hittat denna som verkar intressant. Men vet dock inte vilken längd jag vill ha den i. Någon här som har någon erfarenhet (eller bara information :)) i hur längden på bolt-on'et påverkar ljudet?

Lång burk = mer dämpning.

Kort burk = mindre dämpning.

Svårt att säga hur mycket det gör då det mesta beror på hur dämparen är konstruerad.

Inte för att vara sådan, men bolt on betyder att det ska passa på original. Dvs fästen och sådant ska funka. Det har inget med avgasrör att göra i sig.
Tex ett justerbart bromshandtag som är tillverkat för att passa din hoj är "bolt on".
Du tänker säkert på "slip on" där det oftast handlar om att kunna montera på andra ljuddämpare på original avgassystem.
Besserwisser-mode off :)

I min kupa har ju jag trott att slip-on hängs på och fästes med fjädrar, och att bolt-on skruvas fast med bultar. Sen att givetvis vad som helst kan vara bolt-on är ju sant, så den riktiga benämningen i detta fall skulle vara bolt-on ljuddämpare... Men det är ju som sagt vad jag har gått runt och trott....

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2