Vilket bolag till vilken sporthoj?

Trasan

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
...
Det kan finnas fler trådar men jag hittade ingen med exakt den frågeställnigen jag har.

Jag vet att vissa försäkringsbolag har någon form av små "avtal" ihop med oilka tillverkare och att det där igenom blir prisvärt att försäkra ex. sin R1 just där. Men vilka bolag hör i regel ihop med vilka hojar?

Exempel: R1 & 954RR båda 2002, på mig (22år, villa, Stockholm) skiljer det 9000kr mellan dom hojarna hos TH för samma försäkring. Och R1:an är billigast?! Den har väl mest motor till o med, är omtalad som sporthojen no1 bland nybörjare och är ändå betydligt billigare än Hondan hos TH... :va

Så där ställer jag mig frågan, är TH bra för Yamaha och sämre för Honda - Och ringer jag IF imorn kanske premien på Hondan vips är bättre? Klart det kommer skilja men har ni koll på vad som hänger ihop kanske man kan få till någon form av lathund att i alla fall testa i mitt fall! (Det kommer nog inte gå att få till en som funkar bra i tanke på hur mkt som spelar in från person till person).

Hoppas någon vill dra ett stå till stacken! :tummenupp

if har väll sin märkesförsäkring på honda också tror jag, den brukar vara ganska billig men självrisken brukar vara runt 25000:- :näsblod

If har märkesförsäkringar för Triumph, Honda och BMW. De är åtminstone billiga för Honda och Triumph, BMW har jag inte kollat.. Enda nackdelen är väl att de är rätt anala när det gäller bankörning.

"Köp en, jag har en själv. ;-)"

Det kan finnas fler trådar men jag hittade ingen med exakt den frågeställnigen jag har.

Jag vet att vissa försäkringsbolag har någon form av små "avtal" ihop med oilka tillverkare och att det där igenom blir prisvärt att försäkra ex. sin R1 just där. Men vilka bolag hör i regel ihop med vilka hojar?

Exempel: R1 & 954RR båda 2002, på mig (22år, villa, Stockholm) skiljer det 9000kr mellan dom hojarna hos TH för samma försäkring. Och R1:an är billigast?! Den har väl mest motor till o med, är omtalad som sporthojen no1 bland nybörjare och är ändå betydligt billigare än Hondan hos TH... :va

Så där ställer jag mig frågan, är TH bra för Yamaha och sämre för Honda - Och ringer jag IF imorn kanske premien på Hondan vips är bättre? Klart det kommer skilja men har ni koll på vad som hänger ihop kanske man kan få till någon form av lathund att i alla fall testa i mitt fall! (Det kommer nog inte gå att få till en som funkar bra i tanke på hur mkt som spelar in från person till person).

Hoppas någon vill dra ett stå till stacken! :tummenupp

tror sveland e billigast i sverige just nu... när d gäller sporthoj...o främst för unga förare då...

Det jobbiga är ju att premien endast gäller 1 mån åt gången där, kan alltså stiga obehagligt snabbt..

var har du hört detta?,prata precis me Göran på sveland.. ditt påstående stämmer inte alls,,,man tecknar på 12mån... dock kan det höjas om riksdagen fastslår en ny lag men det drabbar ju alla försäkringstagare på alla bolag..

Sammanträffande!
Jag började kolla försäkring till min älskling igår och fick minst sagt varierande prisförslag.
50.000+kr på det dyraste och smått otroliga 12.800kr för en åretruntförs. hos LF. Tycker det är ett superpris för min CBR1000RR. I alla fall m man jämför m samma rundringning i höstas.
Dessutom väntar jag på min offert fr. Folksam som har sin SMC-försäkring om man gått deras kurser, vilket jag gjort ett flertal ggr. Verkar bli ett Riiiktigt bra pris där åxå.
Hoppas man nån gång i livet kan ha tur, & gärna NU då! :tummenupp
Som det är i dagsläget betalar jag 28.000kr hos IF så det går bort på studs!

Folksam för Ducati alla årsmodeller tillochmed (och inkl.) 1998

Bilsport o MC för alla Ducati nyare än ( och inkl.) 1999
(kräver förvisso utb. och medlemskap i SDK för att sänka premien)

Tennant alternativ för Monsterägare

Ringde SveaLand, har man ingen försäkring där sedan tidigare kan de bara erbjuda trafikförsäkring...

Vilket inte e aktuellt för mig iaf.

haha...teckna en hem försäkring för 40kr per månad.... inte så farligt--.- betalar 1885 för hel per månad hos sveland...23 år större stad,, körkort i 6mån..hoj ser ni till vänster... helt ok när de flesta andra bolag låg på 60 000kr per år för samma försäkring..

Last edited:
Snackade med Sveland igår, först skulle man skaffa trafikförsäkring hos dem, sedan fick man utöka till halv alt. hel.
Blev inget pangpris direkt 12569:- halvförsäkring, Gixxer 750 -90, kille, 24år i Malmö...
Håller mig till TH så länge...

Fy fan vilket bra pris jag fick från Svealand. :yoparty
Har en GSXR1000 -06, bor en bit utanför stan.
Skulle kosta mig 12793:- / året i helförsäkring. Ej avställningsbar.
Synd att man precis bundit sig på en halv hos IF för 1098:-/Mån, visserligen avställnigsbar.:huvet

För er som tänker teckna en If-Hondförsäkring, se upp! Pratade med dem förra februari och de var klart billigast på marknaden för mig och min hoj då. Premien var 10500:-/helår.

Lät ju bra. Ända tills jag började fråga lite. Det går inte att påverka premien under vintern genom avställning och självriskerna var ju rent löjliga. Vagnskada och stöld kostade 25000:- och 15000:- respektive. Vad är det då för mening med en helförsäkring hos er frågade jag och lade på.

Tecknade istället en avställningsbar helförsäkring för 18800:-/år med motsvarande självrisker om 5000:- resp. 3000:-. Lite vettigare med tanke på att det nu går att ställa av under regniga sommarveckor och vinterhalvåret. Blir alltså billigare i slutändan trots nästan dubbla "ursprungspremien".

Om ni vill ha ett tips:

salusansvar är oftast betydligt billigare än andra bolag.. och tecknar man deras hemförsäkring, så blir det ännu mer förmånligt. det tycks även bli billigare om man går via insplanet.com -dom verkar ju ha någon deal med salus...

som exempel så skulle th ha 17 i halv/helår för mig, salusansvar skulle ha ca 10.

:näsblod

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back