Vilket batteri ska man välja, tänkte kombinera batteri till fyrhjulingen och GSX:en.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då min GSX750ES är stationerad i Sundsvall och därför inte körs speciellt mycket och hade lite dåligt batteri redan förra året så funderar jag på att köpa ett batteri till den. I fjol höst tvärdog batteriet i fyrhjulingen under älgjakten så den får man dra igång nu vilket ju är så där kul.

Min tanke var alltså att köpa ett batteri till GSX:en som jag sen använder i fyrhjulingen den tid som jag inte är nere och kör med hojen vilket är ca 47 veckor per år. GSX750ES har ett Yuasa YB14L A2 eller B2 vad som skiljer A och B vet jag inte då måtten verkat samma.

Vad jag hittat utöver Biltema, Snell och sånt har jag hittat Yuasa YB14L, Yuasa YTX14AHL-BS som väl är nåt gelbatteri, dessa batterier är på 14 Ah, mitt sista alternativ är Motobatt MBTX14AU som är på 16 Ah.

Just nu så funderar jag på Motobatt då fyrhjulingen egentligen ska ha ett 20 Ah batteri. Har ett Motobatt batteri i KLR:en som förra ägaren köpte då jag köpte den och det har i alla fall funkat sen 2019. Tror att ett 16Ah bör funka i fyrhjulingen. Vad tror ni om detta, vill helst kombinera då batteriet i GSX:en annars kommer att användas 2-3 veckor per år.

Funderar på att låta svärgubben svänga om Motonet och köpa ett batteri då dom kommer upp till skolavslutningen https://www.motonet.se/sok?q=Yb14l
 
Då min GSX750ES är stationerad i Sundsvall och därför inte körs speciellt mycket och hade lite dåligt batteri redan förra året så funderar jag på att köpa ett batteri till den. I fjol höst tvärdog batteriet i fyrhjulingen under älgjakten så den får man dra igång nu vilket ju är så där kul.

Min tanke var alltså att köpa ett batteri till GSX:en som jag sen använder i fyrhjulingen den tid som jag inte är nere och kör med hojen vilket är ca 47 veckor per år. GSX750ES har ett Yuasa YB14L A2 eller B2 vad som skiljer A och B vet jag inte då måtten verkat samma.

Vad jag hittat utöver Biltema, Snell och sånt har jag hittat Yuasa YB14L, Yuasa YTX14AHL-BS som väl är nåt gelbatteri, dessa batterier är på 14 Ah, mitt sista alternativ är Motobatt MBTX14AU som är på 16 Ah.

Just nu så funderar jag på Motobatt då fyrhjulingen egentligen ska ha ett 20 Ah batteri. Har ett Motobatt batteri i KLR:en som förra ägaren köpte då jag köpte den och det har i alla fall funkat sen 2019. Tror att ett 16Ah bör funka i fyrhjulingen. Vad tror ni om detta, vill helst kombinera då batteriet i GSX:en annars kommer att användas 2-3 veckor per år.

Funderar på att låta svärgubben svänga om Motonet och köpa ett batteri då dom kommer upp till skolavslutningen https://www.motonet.se/sok?q=Yb14l
Så länge som batteriet får plats i respektive maskin så är det ju ok, ev länga nån matning om polerna sitter fel för nåt fordon.
 
Så länge som batteriet får plats i respektive maskin så är det ju ok, ev länga nån matning om polerna sitter fel för nåt fordon.

Batteriet från GSX:en får plats i fyrhjulingen även om det är lite högre men då är det smalare så får det plats om man gör en stopp på batterihyllan bör det inte vara nån fara att det kan röra sig och ta i nåt som den inte ska ta i.

Frågan är om man ska välja Motobatt 16 Ah istället för 14 Ah Yuasa, Motobatt är också något billigare.
 
Batteriet från GSX:en får plats i fyrhjulingen även om det är lite högre men då är det smalare så får det plats om man gör en stopp på batterihyllan bör det inte vara nån fara att det kan röra sig och ta i nåt som den inte ska ta i.

Frågan är om man ska välja Motobatt 16 Ah istället för 14 Ah Yuasa, Motobatt är också något billigare.
Aftonbladet eller Expressen typ!
Ta det mest lättransporterade.
 
Aftonbladet eller Expressen typ!
Ta det mest lättransporterade.

Nån som har mer erfarenhet av Motobatt än det enda jag har som är sex år gammalt och har funkat utan problem? Jag har ju också ett nio år gammalt Biltema batteri i kompressor Hondan som funkar ännu så på ett batteri kan man ju jnte säga om dom överlag är bra.

Det lutar väl åt motobatt som har 2Ah mer då jag tror det är lämpligare till fyrhjulingen med 16 Ah då original batteriet är på 20 Ah.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top