Vilket batteri ska man välja, tänkte kombinera batteri till fyrhjulingen och GSX:en.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då min GSX750ES är stationerad i Sundsvall och därför inte körs speciellt mycket och hade lite dåligt batteri redan förra året så funderar jag på att köpa ett batteri till den. I fjol höst tvärdog batteriet i fyrhjulingen under älgjakten så den får man dra igång nu vilket ju är så där kul.

Min tanke var alltså att köpa ett batteri till GSX:en som jag sen använder i fyrhjulingen den tid som jag inte är nere och kör med hojen vilket är ca 47 veckor per år. GSX750ES har ett Yuasa YB14L A2 eller B2 vad som skiljer A och B vet jag inte då måtten verkat samma.

Vad jag hittat utöver Biltema, Snell och sånt har jag hittat Yuasa YB14L, Yuasa YTX14AHL-BS som väl är nåt gelbatteri, dessa batterier är på 14 Ah, mitt sista alternativ är Motobatt MBTX14AU som är på 16 Ah.

Just nu så funderar jag på Motobatt då fyrhjulingen egentligen ska ha ett 20 Ah batteri. Har ett Motobatt batteri i KLR:en som förra ägaren köpte då jag köpte den och det har i alla fall funkat sen 2019. Tror att ett 16Ah bör funka i fyrhjulingen. Vad tror ni om detta, vill helst kombinera då batteriet i GSX:en annars kommer att användas 2-3 veckor per år.

Funderar på att låta svärgubben svänga om Motonet och köpa ett batteri då dom kommer upp till skolavslutningen https://www.motonet.se/sok?q=Yb14l
 
Då min GSX750ES är stationerad i Sundsvall och därför inte körs speciellt mycket och hade lite dåligt batteri redan förra året så funderar jag på att köpa ett batteri till den. I fjol höst tvärdog batteriet i fyrhjulingen under älgjakten så den får man dra igång nu vilket ju är så där kul.

Min tanke var alltså att köpa ett batteri till GSX:en som jag sen använder i fyrhjulingen den tid som jag inte är nere och kör med hojen vilket är ca 47 veckor per år. GSX750ES har ett Yuasa YB14L A2 eller B2 vad som skiljer A och B vet jag inte då måtten verkat samma.

Vad jag hittat utöver Biltema, Snell och sånt har jag hittat Yuasa YB14L, Yuasa YTX14AHL-BS som väl är nåt gelbatteri, dessa batterier är på 14 Ah, mitt sista alternativ är Motobatt MBTX14AU som är på 16 Ah.

Just nu så funderar jag på Motobatt då fyrhjulingen egentligen ska ha ett 20 Ah batteri. Har ett Motobatt batteri i KLR:en som förra ägaren köpte då jag köpte den och det har i alla fall funkat sen 2019. Tror att ett 16Ah bör funka i fyrhjulingen. Vad tror ni om detta, vill helst kombinera då batteriet i GSX:en annars kommer att användas 2-3 veckor per år.

Funderar på att låta svärgubben svänga om Motonet och köpa ett batteri då dom kommer upp till skolavslutningen https://www.motonet.se/sok?q=Yb14l
Så länge som batteriet får plats i respektive maskin så är det ju ok, ev länga nån matning om polerna sitter fel för nåt fordon.
 
Så länge som batteriet får plats i respektive maskin så är det ju ok, ev länga nån matning om polerna sitter fel för nåt fordon.

Batteriet från GSX:en får plats i fyrhjulingen även om det är lite högre men då är det smalare så får det plats om man gör en stopp på batterihyllan bör det inte vara nån fara att det kan röra sig och ta i nåt som den inte ska ta i.

Frågan är om man ska välja Motobatt 16 Ah istället för 14 Ah Yuasa, Motobatt är också något billigare.
 
Batteriet från GSX:en får plats i fyrhjulingen även om det är lite högre men då är det smalare så får det plats om man gör en stopp på batterihyllan bör det inte vara nån fara att det kan röra sig och ta i nåt som den inte ska ta i.

Frågan är om man ska välja Motobatt 16 Ah istället för 14 Ah Yuasa, Motobatt är också något billigare.
Aftonbladet eller Expressen typ!
Ta det mest lättransporterade.
 
Aftonbladet eller Expressen typ!
Ta det mest lättransporterade.

Nån som har mer erfarenhet av Motobatt än det enda jag har som är sex år gammalt och har funkat utan problem? Jag har ju också ett nio år gammalt Biltema batteri i kompressor Hondan som funkar ännu så på ett batteri kan man ju jnte säga om dom överlag är bra.

Det lutar väl åt motobatt som har 2Ah mer då jag tror det är lämpligare till fyrhjulingen med 16 Ah då original batteriet är på 20 Ah.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top