Vilket batteri ska jag köpa?

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Tjena!

Råkade göra ett nybörjarmisstag att koka upp mitt MC-batteri nu under vintern när jag skulle underhållsladda det. Använde en bilbatteriladdare, vilket jag upptäckte inte var så smart nu i efterhand.

Är på jakt efter ett nytt batteri. Kanske låter snålt, men vill gärna komma undan billigt. Håller på att övningskör, och att ta MC-kort är redan dyrt som det är.
Fungerar det att köpa ett billigt batteri på t.ex Biltema? Typ detta: http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Batteri/Gel-batterier-for-MC-och-skoter-80810/

MC:n är en Suzuki GSX400E, och söker jag på nätet så verkar jag ha ett sådant här batteri just nu: http://www.mcweb.se/suzuki/400-450/gsx400e-82-84/batteri-yb12b-b2
Tycker dock det var lite dyrt med 1000kr jämfört med några hundralappar. Har mycket annat att göra med hojen, och vill kunna ha råd med också.
Om volten och Ah:n är samma så borde det väl fungera utmärkt?
Övningskör som sagt, och kommer förmodligen inte att använda hojen dagligen direkt.

MVH Naikon
 
Kör på Biltemas. Deras batterier fungerar hur bra som helst.
 
Vet dem som sätter Biltema batterier på deras 200k glidare, så de lär ju uppfylla det dom ska iallafall :tummenupp
 
Ok, tack för de snabba svaren! Tänkte väl det, batterier är ju bara batterier.

Vilken av dessa tycker ni? Någon skillnad?
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re...rhallsfria-batterier-for-MC-och-skoter-80240/
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Batteri/Gel-batterier-for-MC-och-skoter-80810/

Märkte också att det inte finns någon med exakt samma mått. Det jag har nu är 161 x 91 x 131, är det bara att försöka hitta det som är mest likt?

Och ytterligare kanske en dum fråga, men måste jag ladda batteriet efter jag köpt det? Eller är det fulladdat och bara att köra på?
 
Jag kör deras gel-batteri och är riktigt nöjd.

Då jag skulle köpa batteri tog jag med mig en multimeter och kollade så batteriet ej var urladdat, de står ju på hyllan ett tag så vissa kan vara urladdade. Om du behöver ladda det är svårt för oss att säga utan har du ingen multimeter eller batteriladdare som slutar ladda när batteriet är fulladdat får du helt enkelt prova det i hojen o se om den startar.
 
Gel har fungerat bra för mig, blåa varianten, om du läser i länkarna där så framgår det vad skillnaden är på dem.

De ska väl vara laddade vid köp men jag har laddat innan användning iaf...

Lycka till
 
Jag kör deras gel-batteri och är riktigt nöjd.

kollade så batteriet ej var urladdat, de står ju på hyllan ett tag så vissa kan vara urladdade. Om du behöver ladda det är svårt för oss att säga utan har du ingen multimeter eller batteriladdare som slutar ladda när batteriet är fulladdat .
Brukar det inte finnas en lapp på Biltemas batterihylla där det uttryckligen står att batteriet ska full-laddas innan montering??

Själv har jag haft ett av deras grå 18Ah batteri till en Goldwing. Inga problem..
Rent generallt monterar jag alltid mesta möjliga antal Ah som får plats på hojens batterihylla.
På två hojar har jag t ex 14Ah istf angivna 12Ah..
Ju mer Ah, ju lägre inre resistans => högre startström.
 
Har just varit och köpt ett nytt underhållsfritt till Triumphen på Biltema, Biltema 80269. Det gamla 80269, inköpt November 2012 har stått i lägenheten över vintern och laddats då och då. Brukade ge ca 13,1 Volt där det stod. Laddade det till 14,3 Volt innan jag satte det i hojen för några timmar sedan. Alla lampor tändes men när jag tryckte på startknappen svartnade allt. Och batteriet gav 0,15 Volt. Högvolt går före spänningsfall. Så det blev 389kr på Biltema för ett nytt. Jag hade multimeter med mig och valde ett batteri som gav 12,91 Volt på hyllan. (Många låg på 12,8 Volt.) Batteriet från November 2012 gav 12,4 Volt när jag först hemma kollade med multimeter. (Hade inte kommit på att ta med Multimeter till Biltema 2012. Men jag lär mig.)
Kopplade in en vanlig laddare (ja Lidl 199kr) på nya batteriet 16:00. 16:02 slog den över till underhållsladdning...
Så jag tog bort Lidl laddaren. Spänningen var efter det ca 13,2 Volt.
Kopplade in http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/ och ca 20:00 senare är spänningen under laddning uppe i 13,86 Volt. Den här lilla laddaren laddar med ca 0,3A när spänningen närmar sig 14 Volt.
Så den får i mer energi i batteriet än laddare som laddar med högre ström.
Biltema verkar ha flera leverantörer av batterier för mitt underhållsfria från Biltema med svart plastskal köpt 2009 var OK när jag sålde Suzukin 2012. Men till Triumphen köpt 2011 är jag nu inne på mitt 3e Biltema Underhållsfria..... Grått plastskal.
Ja jag skall alltså sätta nr 3 i hojen i morgon. Det som nu står på laddning.
Vad du skall köpa för batteri?
Ja min erfarenhet är att
ett Biltema underhållsfritt kommer i varje fall hålla den här sommaren ut
lämpligt att ladda ett Biltema underhållsfritt innan du sätter det i hojen
Bra att ha:
http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
och batteriet är laddat när batterispäningen är 14,3 Volt under laddning.
Då är det dags koppla bort den här enkla laddaren.
(Nu 21:21 har jag 14,13 Volt på mitt 80269 under laddning. Det går fortare på slutet.)
 
Last edited:
Biltemas gelbatteri är det bästa du kan få för pengarna om du nu nöjer dig med en Bitema logga på batteriet istället för ett tuffare alternativ som kostar betydligt mer men som ingen kan se.Ta sedan in batteriet om vintrarna så slipper du hålla på med det här vansinniga underhållsladdandet i tid och otid så har du ett bra batteri i många år.

För övrigt så säljs Biltemas mc batterier i skrivande stund fulladdade från butik.
 
Last edited:
Julas största 12Ah batteri kostar 299 kr och orkar dra igång en kall DR800 UTAN dekompen indragen. Det säger en del.

Biltemas gelbatteri vägrade efter 2 år trots underhållsladdning. Dessutom dyrare än Yuasa.

Kort sagt: Vad du än köper lär det inte hålla speciellt länge. Därför, köp nåt billigt.
 
Jag ska köpa batteri och funderar vad som är bättre med att köpa ett batteri som på hyllan i butiken har en högre spänning?


Har just varit och köpt ett nytt underhållsfritt till Triumphen på Biltema, Biltema 80269. Det gamla 80269, inköpt November 2012 har stått i lägenheten över vintern och laddats då och då. Brukade ge ca 13,1 Volt där det stod. Laddade det till 14,3 Volt innan jag satte det i hojen för några timmar sedan. Alla lampor tändes men när jag tryckte på startknappen svartnade allt. Och batteriet gav 0,15 Volt. Högvolt går före spänningsfall. Så det blev 389kr på Biltema för ett nytt. Jag hade multimeter med mig och valde ett batteri som gav 12,91 Volt på hyllan. (Många låg på 12,8 Volt.) Batteriet från November 2012 gav 12,4 Volt när jag först hemma kollade med multimeter. (Hade inte kommit på att ta med Multimeter till Biltema 2012. Men jag lär mig.)
Kopplade in en vanlig laddare (ja Lidl 199kr) på nya batteriet 16:00. 16:02 slog den över till underhållsladdning...
Så jag tog bort Lidl laddaren. Spänningen var efter det ca 13,2 Volt.
Kopplade in http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/ och ca 20:00 senare är spänningen under laddning uppe i 13,86 Volt. Den här lilla laddaren laddar med ca 0,3A när spänningen närmar sig 14 Volt.
Så den får i mer energi i batteriet än laddare som laddar med högre ström.
Biltema verkar ha flera leverantörer av batterier för mitt underhållsfria från Biltema med svart plastskal köpt 2009 var OK när jag sålde Suzukin 2012. Men till Triumphen köpt 2011 är jag nu inne på mitt 3e Biltema Underhållsfria..... Grått plastskal.
Ja jag skall alltså sätta nr 3 i hojen i morgon. Det som nu står på laddning.
Vad du skall köpa för batteri?
Ja min erfarenhet är att
ett Biltema underhållsfritt kommer i varje fall hålla den här sommaren ut
lämpligt att ladda ett Biltema underhållsfritt innan du sätter det i hojen
Bra att ha:
http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
och batteriet är laddat när batterispäningen är 14,3 Volt under laddning.
Då är det dags koppla bort den här enkla laddaren.
(Nu 21:21 har jag 14,13 Volt på mitt 80269 under laddning. Det går fortare på slutet.)
 
Jag ska köpa batteri och funderar vad som är bättre med att köpa ett batteri som på hyllan i butiken har en högre spänning?

Ju mer urladdat, dessto lägre är spänningen. En speciell utmaning är att det finns inga "blybatterier" idag.
Orsaken är att rent bly är för mjukt för att användas i batterier. Blyet blandas därför med någon annan metall, tex kalcium, antimon eller selen. Det gör att batterierna redan från början ger olika spänning. Mitt Yuasa i GSX1300R ger dagen efter jag varit ute och kört 12,7Volt. Biltemas, det jag slutade ladda igår vid 23:00 och 14,55 Volt har idag 13,21 Volt.
Nedan ett exempel på laddning/spänning
http://ichimusai.org/lead-accumulator-charge-table/
Stämmer bra med Yuasat i min GSX1300R.
men det stämmer inte med Biltemas underhållsfria för jag vet av erfarenhet att Biltema batteriet i Suzukin SV650S hade 12,9Volt 2011 när våren kom. Det hade stått utan underhållsladdning. Startmotorn snurrade och drog motorn.
Men hojen startade inte förrän jag laddat batteriet några timmar.
Och några minuter efter en tur så brukade Biltema batterispänningen i SV650S vara 13,6 Volt. Yuasa batteriet sjunker snabbt ner under 13 Volt.
Tabellen stämmer inte heller med Haynes manual till min Triumph. Där står att spänningen på ett laddat batteri är 13,0 till 13,2 Volt.
Nu är det dags sätta det nyinhandlade och nyladdade Biltema batteriet i Triumphen och köra ut i solen...
:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top