Vilket är roligast att köra?

Vilket är roligast att köra?

• Antal röstningar
    0

EasyRider

vilse på livets ocean.......
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
En stor och en liten
Jag var på Lockarp och körde Minimoto förra Lördagen och jag tyckte det var så kul att jag har tappat intresset för den 'stora' hojen. Det var fett att köra runt med knäskrap och hjulsläpp. :yoparty och fartkänslan är enorm.

Det känns som Minimoto är Roligare, Billigare och Säkrare. Jag funderar faktiskt på att sälja den stora hojen.......

Ja, vad tycker ni? Vilket är roligast att köra?

Har kört minimoto (mod. standard) och sporthoj ( :rolleyes: ) på bana.
Minimoton har jag inte kvar längre så det säger väl en del om vad jag tycker är roligast :tungan

Maranello skrev:
Har kört minimoto (mod. standard) och sporthoj ( :rolleyes: ) på bana.
Minimoton har jag inte kvar längre så det säger väl en del om vad jag tycker är roligast :tungan

Bra svar, då vet du vad du talar om. :tummenupp Det kan ju vara så att det är just själva ban-biten som jag egentligen tycker är kul. :va Jag har inte haft min stora cykel på bana ännu.

Jag tänker nog inte ha den på bana heller då jag aldrig skulle förlåta mig själv om jag la den. Så tyvärr har jag inte kört båda på bana, om jag gjort det så hade jag kanske precis som du tyckt att sporthoj på bana var det som gällde.

Nu känns det mest som jag inte får valuta för alla de pengar som den stora kostar :huvet , medan med den lilla så får man enorm valuta för pengarna. :banana

jo minimoto e mkt billigare och i stället för att köpa massa reservdelar och sånt så kan du nästan få en sprillans ny istället för 2lax +

...men pratar vi minimoto så ska det väl iaf vara en "riktig" hoj med en vattenkyld Polini-snurra, annars kan det väl knappast röra på sig?! :hihi

Maranello skrev:
...men pratar vi minimoto så ska det väl iaf vara en "riktig" hoj med en vattenkyld Polini-snurra, annars kan det väl knappast röra på sig?! :hihi

Det är ju en vattenkyld Polini- snurra på min :banana (bara det att inte står Polini på den samt att den är tillverkad i Kina, Polini 911 Replica :lol :lol :lol)

EDIT: ha, ha du syftar på inlägget ovanför dig ....... :lol

Meli skrev:
köp en riktig... nämen gasboxar och sånt borde hjälpa även på kina hojjar. finns ju massa saker man kan göra!

Vet du var det finns däck att köpa(riktiga däck)? finns det på lockarp? tänkte ett soft framo medium bak? tror förresten det var dig jag lånade däck pumparen av förra tisdagen..... tack! :tummenupp

Mvh Joakim

jompe4 skrev:
Vet du var det finns däck att köpa(riktiga däck)? finns det på lockarp? tänkte ett soft framo medium bak? tror förresten det var dig jag lånade däck pumparen av förra tisdagen..... tack! :tummenupp

Mvh Joakim

Jag har hört att Daniel säljer Sava. Jag skall dit ikväll och se om det stämmer. Mitt bakdäck är akutslut och det gjorde att jag fick släpp och gick omkull i Lördags. Det höll en träning innan det började tappa grepp och efter halva den andra träningen så var det slut. :(

EasyRider skrev:
Jag var på Lockarp och körde Minimoto förra Lördagen och jag tyckte det var så kul att jag har tappat intresset för den 'stora' hojen. Det var fett att köra runt med knäskrap och hjulsläpp. :yoparty och fartkänslan är enorm.

Det känns som Minimoto är Roligare, Billigare och Säkrare. Jag funderar faktiskt på att sälja den stora hojen.......

Ja, vad tycker ni? Vilket är roligast att köra?

Visst är det roligt att köra minibikes och billigare men säckrare vet jag inte man kan vurpa ganska bra på minibikes med ler.

Jag har kört bägge varianterna och jag tycker givetvis att det är roligast att köra med den stora hojen på banan, utan tvekan! Men jämnför man skillnaderna i pris så finns det inget snack. Minimoto ÄR definetivt mer valuta för pengarna!!

Jämförelse.
Stor hoj:
Nackdel: Kostar mycket mer (beg R6 kan man visserligen få en hyffsad för ca 40k). Mycket jobbigare att ta sig från och till banan, du skall ha släp (eller ev buss). Allt skall lastas. Oftast långt till alla banor. Sedan när du går omkull (för det gör man för eller senare) så kostar det välldigt mycket mer = allt är dyrare med en stor hoj. Sedan så finns ju alternativet att man kan köra hojen fram och tillbaka själv men då blir det riktigt jobbigt om man sabbar den. Det gör också att man håller igen lite när man kör. Sedan så gör det (oftast) lite ondare när man går omkull med en stor hoj. Skall hojen vara reggad så kostar den oftast multum att äga i bla förs.
Fördel: Att det är en riktigt hoj med allt vad det innebär. Du kan bruka den (om den nu inte är rejs kittad). Kul att köra med på dagligen även om det inte är träningstider.

Minimoto: Nackdel: Att det är just en minimoto = Kan inte köra med den var som hälls (kan man visserligen inte med en rejs kittad stor hoj heller).
Kan vara lite svårt med delar till vissa modeller. En kina hoj håller inte om man börjar bli lite mer seriös på banan.
Fördel: Billigare än stor hoj. Kan få en super kompetent hoj för samma pris som en sliten R6. Eller ev kompetent hoj för under 20k ny. Välldigt lätt att ta med, behövs inget släp eller liknande. Räcker med en bil för att transportera sig. Hojen pajar oftast inte så mycket när man går omkull (inte föraren heller). Har man barn kan det vara skit kul när både förälder och barn kör och har kul. Kan även brukas vinter tid då det börjar bli en hel del innomhus banor i Sverige som kommer vara öppna.

Jag sumerar det såhär:
Kommer definetivt inte byta ut hojen mot en minimoto enbart! Men kommer kanske kunna hålla mig till lite lungnare och billigare landsvägshojar. Och då ha en rätt vass mini istället. Jag har kommit till den punkten med banåkningen med stor hoj att jag vill utveklas mer, tävla mm. Känner att det skulle ta för mycket tid och skulle kosta mig för mycket. Har inte heller något bra ställe att förvara en stor rejshoj och allt som behövs till (släp, däck, utr mm). Så för mig blir det till att köra mini på banan och kanske ha en civiliserad väg hoj. Eller ev en halv risig R6 eller liknande för att köra på bana med ibland om det finns tillfälle. Jag skulle inte kunna ha en fin stor hoj som tex en ny Gixxer 1000 och ta ut den på banan ibland. Då borde man om man är vettig hålla igen lite så att inte allt slutar i personlig konkurs. Jag vill inte ta ut en hoj på banan och inte ge så mycket jag kan, och då slutar det ju ibland i spenaten :tungan Men som sagt den största anledninge till mitt resonemang är ju det med plats, släp, avstånd!!

För mig, som är fysikt färdigvuxen, är minimotos å fiddys bara lek. Minihojjar är byggda för barn, därav storleken. Därför anser jag att det inte går att jämföra känslan med att åka riktig hoj och en mini hoj. När jag kör stor hoj (cross) kör jag för att det är svårt, coolt och dyrt. Något som får en att känna sig stolt över att man slutat upp med tv-spel och fotboll*. En mini är därför för mig lättare, mesigare och en sniken variant av hur det igentligen ska kännas att åka på 2 hjul. Det är inget fel att åka mini eller äga en. Det kan vara kul å busa med, man kan ha precis lika roligt, men inget man skryter över hur tufft det är. Inte när det finns värre saker. BTW 277.5 feet är nytt världsrekord i längd för crosshojjar slaget med en Honda CR 500cc!

Därför ska man inte gå runt å skryta med en stylad 740 bland ferraris och porschar tex.....

*eller andra liknande sporter

Rikardo skrev:
För mig, som är fysikt färdigvuxen, är minimotos å fiddys bara lek. Minihojjar är byggda för barn, därav storleken. Därför anser jag att det inte går att jämföra känslan med att åka riktig hoj och en mini hoj. När jag kör stor hoj (cross) kör jag för att det är svårt, coolt och dyrt. Något som får en att känna sig stolt över att man slutat upp med tv-spel och fotboll*. En mini är därför för mig lättare, mesigare och en sniken variant av hur det igentligen ska kännas att åka på 2 hjul. Det är inget fel att åka mini eller äga en. Det kan vara kul å busa med, man kan ha precis lika roligt, men inget man skryter över hur tufft det är. Inte när det finns värre saker. BTW 277.5 feet är nytt världsrekord i längd för crosshojjar slaget med en Honda CR 500cc!

Därför ska man inte gå runt å skryta med en stylad 740 bland ferraris och porschar tex.....

*eller andra liknande sporter

Pollen gällde Sporthoj och Minimoto. Har du inte provat båda så svarar du Vet ej i omröstningen.

Kan inte låta bli att tillägga att om man har en hoj bara för att impa på andra så är man långtifrån mentalt färdigvuxen, sedan kan man vara hur "fysikt färdigvuxen" som helst. :lol

EasyRider skrev:
Pollen gällde Sporthoj och Minimoto. Har du inte provat båda så svarar du Vet ej i omröstningen.

Kan inte låta bli att tillägga att om man har en hoj bara för att impa på andra så är man långtifrån mentalt färdigvuxen, sedan kan man vara hur "fysikt färdigvuxen" som helst. :lol

Räcker det om jag säger att jag har provat en Polini 50cc 4takt minimoto och en 14e 2takt kina minimoto?

Impa med en minimoto? folk som åker mopeder försöker "impa" på andra....trodde man åker väl för att det är kul, inte för att vara cool! Brorsan var på en fest för folk i 25års åldern, när killen som hade festen skulle "impa" med sin minimoto så drog alla från festen....

Rikardo skrev:
När jag kör stor hoj (cross) kör jag för att det är svårt, coolt och dyrt. Något som får en att känna sig stolt över att man slutat upp med tv-spel och fotboll*.

Av det du skrivit så verkar det som om du kör mest för att imponera på andra. Det var det jag menade vilket du tydligen inte förstod.

Läs ditt första inlägg en gång till och se hur smart du framstår. En av anledningarna du listat till att du kör är ju att det är dyrt?

För att man skall kunna välja Sporthoj eller Minimoto i Pollen så måste man kört båda en hel del. Du skrev att du provat Minimoto, vilka Sporthojar har du provat/ägt?

Last edited:
Jag läste det, men jag ger er en annan syn på saken....

Åka sporthoj på landsväg är ingen sport, det finns hastigheter man måste hålla osv, alltså är det ett vilseledande namn. Hur många här har igentligen åkt sporthoj på riktig bana? Skillnaderna mellan "sporthoj - minimoto" och "stor cross - minicross" ju typ de samma. Man kör med samma tekniker fast allting är i en skala mindre. Det fattar ju vem som helst som kört gocart och bil.

Jag tror dom flesta som byter ner sig från stor hoj till en minimoto inte har råd/törs åka sporthoj på hög nivå. Jag vet att det GARANTERAT är roligare med stor hoj än liten, det gäller ju bara att punga ut vad det kostar att hålla på och sedan att våga gasa ute på banan. Synd att forumet inte är mer för folk som håller på med roadracing, det är ju sånna man tänker på när man hör sporthoj.com. Åker du sporthoj för att racea lr för att glida? Åka sporthoj på landsväg eller minimoto på bana har inte så mycket gemensamt i mina ögon...

Detta tycker jag är något att tänka på när man jämför sporthoj och minimoto...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman