Jag har kört bägge varianterna och jag tycker givetvis att det är roligast att köra med den stora hojen på banan, utan tvekan! Men jämnför man skillnaderna i pris så finns det inget snack. Minimoto ÄR definetivt mer valuta för pengarna!!
Jämförelse.
Stor hoj:
Nackdel: Kostar mycket mer (beg R6 kan man visserligen få en hyffsad för ca 40k). Mycket jobbigare att ta sig från och till banan, du skall ha släp (eller ev buss). Allt skall lastas. Oftast långt till alla banor. Sedan när du går omkull (för det gör man för eller senare) så kostar det välldigt mycket mer = allt är dyrare med en stor hoj. Sedan så finns ju alternativet att man kan köra hojen fram och tillbaka själv men då blir det riktigt jobbigt om man sabbar den. Det gör också att man håller igen lite när man kör. Sedan så gör det (oftast) lite ondare när man går omkull med en stor hoj. Skall hojen vara reggad så kostar den oftast multum att äga i bla förs.
Fördel: Att det är en riktigt hoj med allt vad det innebär. Du kan bruka den (om den nu inte är rejs kittad). Kul att köra med på dagligen även om det inte är träningstider.
Minimoto: Nackdel: Att det är just en minimoto = Kan inte köra med den var som hälls (kan man visserligen inte med en rejs kittad stor hoj heller).
Kan vara lite svårt med delar till vissa modeller. En kina hoj håller inte om man börjar bli lite mer seriös på banan.
Fördel: Billigare än stor hoj. Kan få en super kompetent hoj för samma pris som en sliten R6. Eller ev kompetent hoj för under 20k ny. Välldigt lätt att ta med, behövs inget släp eller liknande. Räcker med en bil för att transportera sig. Hojen pajar oftast inte så mycket när man går omkull (inte föraren heller). Har man barn kan det vara skit kul när både förälder och barn kör och har kul. Kan även brukas vinter tid då det börjar bli en hel del innomhus banor i Sverige som kommer vara öppna.
Jag sumerar det såhär:
Kommer definetivt inte byta ut hojen mot en minimoto enbart! Men kommer kanske kunna hålla mig till lite lungnare och billigare landsvägshojar. Och då ha en rätt vass mini istället. Jag har kommit till den punkten med banåkningen med stor hoj att jag vill utveklas mer, tävla mm. Känner att det skulle ta för mycket tid och skulle kosta mig för mycket. Har inte heller något bra ställe att förvara en stor rejshoj och allt som behövs till (släp, däck, utr mm). Så för mig blir det till att köra mini på banan och kanske ha en civiliserad väg hoj. Eller ev en halv risig R6 eller liknande för att köra på bana med ibland om det finns tillfälle. Jag skulle inte kunna ha en fin stor hoj som tex en ny Gixxer 1000 och ta ut den på banan ibland. Då borde man om man är vettig hålla igen lite så att inte allt slutar i personlig konkurs. Jag vill inte ta ut en hoj på banan och inte ge så mycket jag kan, och då slutar det ju ibland i spenaten

Men som sagt den största anledninge till mitt resonemang är ju det med plats, släp, avstånd!!