vilket är bäst, vax skrivare eller bläckstråleskrivare?

Jag har iofs aldrig hört talats om vaxskrivare men däremot vet jag att en bläckstråleskrivare för 2000-3000:- spöar en laserfärgskrivare för 30 000:- i utskriftskvalitet. Ska du ha för eget bruk eller till företag? Jag använder en canon i550 till mina foton och omslag till cd's och den är det riktigt grym utskriftskvalitet på iaf.

Vi hade vaxskrivare på tryckeriet jag jobbade på förr.

Jag antar att det har hänt en hel del i utvecklingen nu, men då var de iallafall rätt dyra att använda. Exakt hur mycket vet jag inte, men en hel del mer än en bläckstråle.

Vax är bättre än bläck, men rejält mycket dyrare i inköp. Utskriftskostnaden per papper är ganska lågt. Anledningen till det är att vaxet är relativt billigt med tanke på hur länge det räcker. Bläck är däremot väldigt dyrt per utskrift eftersom bläckpatroner är dyra och har kort livslängd både i antal sidor och tid (bläck torkar).

Har du pengarna, skriver ut mycket och vill ha kvalitet, köp en vaxskrivare. Annars är bläckskrivare ett bra budjetalternativ. Som Dee_Cati säger så kan du få en bra bläckskrivare för ett par tusen.

Vax skrivare är bättre än en vanlig bläckstråle skrivare på vanligt papper. Dock så KAN bläckstråle va bättre om man köper en bra sådan och skriver ut på ett fint papper!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti