Vilken variant av ljuddämpare skall det vara på en Café Racer?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Finurlar lite på vilken typ av ljuddämpare som passar på en Café Racer.
Vad säger ni andra, vilka ljuddämpare är "godkända" och vilka är absolut NEJ på stilmässigt?

Dunstall "Decibel" finns nytillverkade hos Roffes, kanske även hos Raask.
Minizoom är snygga och små.
Inga fler fördelar.

Denna beställde jag till min: http://ebutik.nccr.se/mc-butik-1/mc...s/universal-ljuddampare/dunstall-replica-kort
17703186-origpic-68fb92.jpg
Jag är också lite inne på den formen av dämpare.
Konisk, ren metall och inga loggor eller märken på den.

men wiseguy.

du menar väll inte att du bygger en mainstream cafe´ nu när du bygger på en modern hoj. bara det är ju ett eget designsteg i sig självt. lyssna inte på vad andra tycker "att det ska va" bygg din stil. jag lovar. det ÄR roligare. :tummenupp

Sant, sant, men sätter jag på en "vanlig" dämpare så försvinner en stor del av charmen.
Det är ju så när man balanserar på vansinnet, minsta felsteg så blir det fel.

Det är som med en dämpare från EBay/DanMoto som jag tycker skulle passa. Det är bara det att den har inget diskret fäste på baksidan, utan deras fästesvariant är en ful klämma runt dämparen. Då blir den ful.
Små detaljer :tungan

Det kommer att vara samma visa med lampa och bakdel. Blir någon av dessa ful så drar det ned resten rejält.

Monterade minizoomar på min TR1:a, fina är de men det dånar något kopiöst.
Åkte förbi bilprovningen och de var hyggliga och tog ut sin bullermätare, gasade lite och besiktingsmannen bara skakade på huvudet och menade att det var fullständigt chanslöst.
Då jag inte gitter byta dämpare när jag skall besiktiga och då man berättade för mig att man åker på en regbesiktning om man blir mätt på gatan (vilket ju är lätt att göra med arbetsmiljöverkets buller-app) så valde jag att försöka dämpa minizoomarna. Inledde med svindyr dämpmatta från bikeparts och de extra insatserna man kan köpa där också. Dämpullen kom ut direkt (det såg ut som om maskrosorna blommade...) och de extra insatserna gav knappt ngn märkbar effekt.
Det som funkar var att skära ut tre skivor i aluminiumplåt, borra 13 mm hål i de två inre och montera det på skruvar med distansmutter emellan och hålen förskjutna i relation till varandra. Alltihop sitter inne i slutkonen på minizoomarna och syns inte, där är ganska gott om plats. Lite "Supertrapp"-stuk fast bara tre skivor liksom. Bullerappen gav strax under godkäntgränsen efter det. Har inte testat att besiktiga med dessa än. Lite pill men det är ju lättare att plocka bort några skivor inne i slutkonan än att byta hela avgassystemet...
Känner jag mig själv rätt får de sitta året om.
/H

Såhär ser det ut på min råtta:
bild 1-2.jpg
utifrån
...och med slutkonen avplockad
bild 2-2.jpg
bild 3.jpg
skruvarna (M5 ellr M6:or) svetsade jag fast i insatsen. Anledningen att de är så pass långa som de är var att jag inte visste hur många skivor jag skulle behöva.
hål bara borrade i de två första skivorna.
inte snyggt men funktionellt...
mvh
Henrik

Last edited:
Hur vanligt är det att bli stoppad på grund av ljuden hos en motorcykel/bil?! 'Jag begriper att besiktningsorganen kan ha åsikter och att det självklart finns regler. Men att polisen skulle stå och mäta ljudnivå på gatan och skicka dig på en reg-besiktning låter ju helt sjukt. Här i skogen kör ju typ hälften av alla motorburna ungdomar 740:is med raka 3" system och det dönar ju nått djävulskt. Nu körde någon precis förbi med varvstoppet i lät det som...:hihi

Jag tackar vänligast för bilderna också, lär åka på att bygga något liknande till min hoj i framtiden. Är ju inte 15 längre så lite tystare gång är välkommet.

Nej, risken är väl inte så stor att bli bullermätt men, ur mitt perspektiv, skulle konsekvenserna alltså en regbes bli en ganska tradig affär. (Återger bara vad jag fick reda på av tjänstemannen på Bilprovningen, han sade dessutom att alla polisbilar har bullermätare idag, jag vet inte). Bygger mig långsamt allt längre bort från original så en regbes vore trist.
En annan, privat aspekt är att det är lite för jobbigt att den duktigt medelålders rektorns motorcykel innan modifieringen av minizoomarna lät högre än allt i byn, till och med bondens BM Volvo boxer 600 som inte haft ljuddämpare sedan hösten -73 då den rostade bort helt, och han gillar att gasa. Det blev lite pinsamt helt enkelt...
...och eftersom det blir tämligen många timmar i veckan på jobbet så är olika småvägar till och från jobbet alltför värdefulla för att inte användas till körning
Därav ansträngningarna.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...