Vilken van går att köra i 230 km/h?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Frågan lyder som sagt vilken van som går att köra i 230 km/h? Har ingen större erfarenhet av dylika fordon. De jag kört har haft stora problem att öka farten när man kör i motorvägstempo. Om den har gjort 220 km/h över hallandsåsen förutsätter jag nästan att det inte var på norra sidan där det går brant uppför. Däremot kan ju föraren ha pressat sin van till stordåd på vägen ner. Det framgår dock att bilen i fråga gjort 230 på mer eller mindre rak väg senare. Så man får förutsätta att den haft en rätt bra motor trots allt.

Får passa på att berömma polisen som gjort ett bra arbete att få fast vederbörande i natt. Har inget till övers för rattfylleri. Undra vad passagerarna har att dölja som sprang från bilen i fråga när polisen kom för att gripa dem? Verkar inte direkt vara några med rent mjöl i påsen. 5 av 6 gripna. :tummenupp

Jakten på fartsyndaren pågick i flera mil längs E6 och i hastigheter på 230 kilometer per timme. Till slut kunde den berusade mannen gripas när han tankade i Rydebäck.
SKÅNE. Vid 00.54 natten mot fredag ringde Hallandspolisen till Skånepolisen. De informerade att en fortkörare var på väg söderut längs E6 och bad om hjälp att få stopp på den.

Fortköraren, en utlandsregistrerad van, höll 220 kilometer i timmen över Hallandsåsen, varför Skånepolisens patrull hade svårt att hinna i kapp.
I höjd med Långeberga utanför Helsingborg lyckades polisen sakta ner farten på bilen genom att köra om och bromsa framför den. Men bilen tog sig snart förbi igen, ökade hastigheten till 230 och körde ifrån polisen.
Samtidigt förbereddes för spikmatta i höjd med Landskrona södra. Spikmattan fick dock aldrig någon effekt, då fortköraren försvann någonstans mellan Rydebäck och Landskrona norra.

Flera patruller skickades till Rydebäck, Glumslöv och Landskrona för att söka efter bilen. Den hittades snart vid en bensinmack i Rydebäck, där den hade stannat för att tanka.
När polis kom till platsen sprang sex personer från bilen. Polisen fick tag på fem av dem. En av dem, en 49-årig man, är misstänkt för att ha kört bilen sedan ett vittne pekat ut honom.

49-åringen är misstänkt för rattfylleri och vårdslöshet i trafik. Han greps på platsen.
När det gäller fortkörningen har polisen med hjälp av laser uppmätt den till 180 kilometer per timme, även om efterföljande patruller vittnat om att det gick betydligt fortare än så.

http://hd.se/skane/2013/02/01/rattfull-korde-i-180-km-h/
 
230 låter jäkligt fort för en van?
Men det var väll nån som satt i en Toureg V10 TDI motor i en Transporter om jag inte minns helt fel?
 
220-230 är ju bara spekulationer och subjektiva åsikter från några polismän.
180 km/h är det enda som dom lyckats bevisa och det kan mycket väl och sannolikt vara maxfarten på bilen.
 
Nu har vanen blivit en röd Audi så Wiseguy var närmast.
"Rattfull körde i 230 km/h
Jakten på fartsyndaren pågick i flera mil längs E6 och i hastigheter på 230 kilometer per timme. Till slut kunde den berusade mannen gripas när han tankade i Rydebäck.
SKÅNE. Vid 00.54 natten mot fredag ringde Hallandspolisen till Skånepolisen. De informerade att en fortkörare var på väg söderut längs E6 och bad om hjälp att få stopp på den.
Fortköraren, en röd Audi, höll 220 kilometer i timmen över Hallandsåsen, varför Skånepolisens patrull hade svårt att hinna i kapp.
I höjd med Långeberga utanför Helsingborg lyckades polisen sakta ner farten på bilen genom att köra om och bromsa framför den. Men bilen tog sig snart förbi igen, ökade hastigheten till 230 och körde ifrån polisen.
Samtidigt förbereddes för spikmatta i höjd med Landskrona södra. Spikmattan fick dock aldrig någon effekt, då fortköraren försvann någonstans mellan Rydebäck och Landskrona norra.
Flera patruller skickades till Rydebäck, Glumslöv och Landskrona för att söka efter bilen. Den hittades snart vid en bensinmack i Rydebäck, där den hade stannat för att tanka.
Föraren, en 49-årig man, är nu misstänkt för rattfylleri och vårdslöshet i trafik. Han greps på platsen."
 
Det var alltså en vanlig personbil eller SUV av märket Audi. Var blev de sex personerna av som sprang från bilen då där man grep fem? Nu nämns bara en förare som greps på plats.
 
Aningen oftopic jag vet...och ber om ursäkt men kunde inte låta bli.......

http://www.youtube.com/watch?v=6X1UOGw1uj8

F1-v10 espace !

..och jag skrev medvetet espace med litet e i början - det är hemska eländen till fordon. Jag har fantastiska minnen från en resa till 24 Heures du Mans - i april 1994 i minnet som besudlas aningen av fordonet som resan företogs i.....
 
Åtminstonde förr så var det vanligt att dragracingmotorer kördes in i dragbilarna.
Motorblocket behövde åldras för att bli av med spänningar.
Känns dock knappast rimligt med 230 km/h med originalutväxling.
 
Folkvagns Transporter T5a med 180 hästars motorn går i 180km/h med last!
 
Nu var det ju inte en van som det handlade om i artikeln, men finns det nån van som gör 230 knyck?

Jag hade en GMC Typhoon en gång i tiden. Testade aldrig vad den toppade, men den var ju ruskigt snabb 0-100. Och den kanske mer klassas som en SUV.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top