Vilken utrustningsnivå för Rookie 600....

Rhaggren

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Hoj
Kawasaki ZX10
Hej,

Jag har som plan att köra Rookie 600 nästa år. Har precis införskaffat en Honda CBR 600 2008 som jag ska köra med. På den sitter det såhär långt:

- PP Clip On
- PP fullt justerbara fotpinnar
- HRC härva+ECU
- Vikbara handtag
- Kraschpuckar i gaffel, på sving och för motor.
- Kolfiberkåpor som motorskydd både på höger och vänster.
- Matris dämpare bak

Nu är frågan vad man egentligen ska spendera pengarna på...

- Helsystem eller slip on? Ska man hoppa båda för att slippa det eviga ljudproblemet?
- Quickshifter?
- Reservdelar som handtag, fotpinnar, extra kåpor osv.
- Fjädring? Fjädrar, cartridge osv
- Däck

Fyll gärna på listan om det är något jag missat (säkerligen)...

Tacksam för alla tips och insikter.

Mvh,

RIckard

Reservdelar, bandagar och licensträningar. Sen mer licensträningar och ännu fler bandagar. Och lite reservdelar.

Quickshifter är en bra sak.

Kör med orginal avgasrör, du skrev själv anledningen. Avgasröret kommer inte göra dig snabbare i Rookie.
Har du PP fotpinnar och clipon så har alltid Greven reservdelar om du behöver på tävling, onödigt att ha sånt för flera tusen i verktygslådan.

Lägg pengarna på däck och träning för att få chassiet att fungera ihop med dig, det är bästa investeringen och det blir du snabbare av.

Köp en PCIII och koppla till HRC kabeln, mappa HRC är = bajs . Du kommer aldrig få samma effekt och airfuel som med PCIII.
Låt någon mappa PCIII så får du en finare effekt/vridmoment kurva.
/Nitrous

Däck och träning, däck och träning, däck och träning!!!! Det är de bästa "trimmet" du kan ge dig själv. Och en sak som jag upptäckt är väldigt skönt på tävlingar är att sova ordentligt. Med andra ord en vettig husvagn/husbil eller liknande där man får vettig sömn.

/A

• Gilla
Reaktioner: R2
Hej,

Ungefär som jag trodde då. Man rycks ju dock lätt med i prylvärlden när man är ute och åker :yoparty

Tack så här långt!

Rickard

Och en sak som jag upptäckt är väldigt skönt på tävlingar är att sova ordentligt. Med andra ord en vettig husvagn/husbil eller liknande där man får vettig sömn.
Second that! Men...

För att räknas som en riktig rookie är det sova i skåpet, bilen, släpkärran eller på en tältsäng i depåtältet som gäller första året. När man sedan insett sina begränsningar lägger man pengar på att sova gott istället :D

P.s Första året bör man även leta upp tvåtaktsmupparna, tex Mattias eller Gustav, och fråga om man kan få stå bredvid dem. Då slipper man ställa klockan...

Släpp prylhetsen!! Däck och träning är det som gäller. Och stora mängder Yoggi yoghurt. Jag blev A-förare när jag till sist insåg vikten av några klunkar mumsig yoghurt innan kval och rejs. Numera finns de dessutom i förpackningar med bekväm skruvkork. Annat var det på min tid...

Skit i prylarna. Lättare o ha en jefla massa anledningar till varför de går dåligt då.
Jag har jäkla strul efter varje bandag o hitta på ursäkter. Brukar sluta me däcken. Men jobbigt när man satt på nya :näsblod

Jag har redan börjat skissa på planerna för Rookie-racet (som Håkan och LMS-gänget så vackert döpt föreställningen till).

Tror det vinnande konceptet är att anlända sent på fredagskvällen, då är tvåtaktsmupparna så trötta av att ha mekat hela dagen att de inte märker när jag smiter in och hittar en plats nära något med massor av kubik som inte behöver startas 08:30 varje morgon för att se om skiten fortfarande fungerar.

:D

Jag har redan börjat skissa på planerna för Rookie-racet (som Håkan och LMS-gänget så vackert döpt föreställningen till).

Tror det vinnande konceptet är att anlända sent på fredagskvällen, då är tvåtaktsmupparna så trötta av att ha mekat hela dagen att de inte märker när jag smiter in och hittar en plats nära något med massor av kubik som inte behöver startas 08:30 varje morgon för att se om skiten fortfarande fungerar.

:D
We will find you.....
Du är ju så extrovert att du lägger ut bilder på dina fordon på nätet. :)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8