Vilken typ av stålomspunna slangar zx10r 2004?

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
ZX10R - 2011
Hej,

Någon som köpt stålomspunna slangar på xlmoto innan? När jag ska välja i tabellen så finns det flera typer som ser snarlika ut i mina ögon. Någon som kan tipsa vilken typ jag ska beställa?

https://www.xlmoto.se/stalomspunnen-bromsslang-fram-bak-snell-stainless-steel--egen-design

Ska dessutom uppgradera till zx6r bromsok som rekommenderas på samtliga fordon för den här modellen. Ska man byta till dubbla slangar från master eller något annat att tänka på?

Last edited:
Varför åka över ån efter vatten när du har Speeding på Viaredsvägen i Borås.
De löste Stålomspunna till GSX1300R.

Jag beställde stålomspunna på en webbshop, dubbla slangar en till varje bromsok för att slippa problemet med luftbubblor i en slang över stänkskärmen från höger bromsok till vänster bromsok.
Jag vill att bromsslangarna ska gå från bromsoken runt framsidan av gaffelbenen av två skäl:
1) En kompis skaffade stålomspunna. De gick bakom gaffelbenen och efter några månader hade de skavt hål på Hondans kylare.
2) På GSX1300R sitter Tutan fast monterad i ramen mitt i ramen högt framför kylaren. Vill inte att en slang dragen bakom gaffelbenet ska fastna i Tutan. När fjädringen trycks ihop så böjs ju slangen bakåt. Om den är dragen bakom gaffelbenen.

De slangar av välkänt fabrikat jag fick från webbshopen passade enbart för att dras bakom gaffelbenen. Den längsta (avsedd för vänster bromsok) räckte till att dras från bromscylinder till höger bromsok på framsidan av gaffelbenet.
Så det blev Speeding Borås som löste problemet med slangen till vänster bromsok.

Jag tänker nu ordna samma till Sprint RS och då beställa två lite för långa slangar hos Speeding som sedan kortas till rätt längd och får den sista banjokopplingen monterad.
För jag beställde för långt hos Speeding, och åkte i våras ut till dem och fick slangen kapad till rätt längd och den återstående banjokopplingen monterad i rätt vinkel.
Hade märkt ut på slangen hur den skulle sitta.

I ditt ställe boende i Borås hade jag besökt Speeding på Viaredsvägen.

Last edited:
Angående vinkel på nipplarna, så är de vridbara på slangändan även efter pressning.

Hydroscand jämte verktygsboden har gjort bromsslangar till mig i alla år, har funkat kanonbra !!

Angående vinkel på nipplarna, så är de vridbara på slangändan även efter pressning.

Precis vad de sa på Speeding.
Men när det skulle visa det på min slang från Speeding (den som jag beställt för lång) så var det tji.

De slangar jag köpte från webbshopen avsedda för GSX1300R hade en annan typ av banjokopplingar än Speedings
gjorda för att lätt kunna vridas. Grepp med polygrip runt klämmhylsan på slangen och en lagom stor "elektrikerskruvmejsel" # genom banjon och det var lätt att vrida.

# Dvs stålskruvmejsel med plast hölje så inte metallen i banjon misshandlas.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park