Vilken typ av hjälm?

• Thread starter Thread starter craffe
  • Start date Start date
Re: Men men men..!

Jag sitter på en fin lazer mx hjälm förmycket! van den borch replikan är det den är använd 1gång och den blir din för 1500kr

kör du motard skall du ha em mx hjälm!!!

craffe skrev:
Va besvärligt det blev nu då! :confused:
Nå väl, jag får väl köpa båda delar då...

Även om jag iofs kikade på en polares mattsvarta Bandithjälm förut idag o blev ganska sugen.

Terrarie kan väl va ok om det är mattsvart, man har svart GoreTexställ och köper svart hoj?

Ge mig nu lite bra siter med hjälmar ni som vet, bilder o prisuppgifter eller iaf ställen som säljer t.ex. Bandit, Lazer m.fl.

Som tack för all hjälp kommer en kaka på posten :)

Nu är klockan 03.10 o de e dags att nana kudden.

Over and out *blipp*

craffe skrev:
Ska man åka med öppen hjälm o glasögon, eller ska man ha "stängd"?

Ska man ha plasthjälm eller glas/kol/whatever-fiber?

Hej!
Tips ang "dyra" glasögon:
Jag använder skyddglasögon från industrin! Coola, mörka, kupade. Och man får till och med ett datablad med angivet enligt vilka normer de splitterfria glasen är testade. Får du det med de svindyra hoj-gogglarna? Nä just det! Utbytbara glas får man också. Har tre olika toner från klara till mörka varav två i innerfickan = kan byta till ljusare framåt kvällen. Gogglesen kostar väl sisådär 50-100:- och glasen nån tjuga per par. Men du hittar inte sånt på nåt annat ställe än de riktiga maskinfirmorna och du bör ha goda kontakter om dom ska stå ut med hojåkarnas skumma frågor! :-))

Ang vurpollonet:
Jag har en kolfiberhistoria av två orsaker:
1. Den viktiga orsaken: Plast eller fiber spelar ingen roll så länge du ligger och skrapar nöten mot asfalten. Men när du slår emot något (stolpe, broräcke med mer) så håller en fiberhjälm ihop hjälpligt när en plasthjälm har spruckit (och alltså slutat skydda).
2. Den var den enda mattsvarta när jag skulle köpa. :-)

Du har bara en skalle! Spara inte på stålarna när du ska köpa potta. Köp en som är på gränsen till för liten. Ha den ett tag och känn var den är som trängst. Där den är för trång knackar du _försiktigt_ invändigt med en kulhammare. På så sätt kan du anpassa pottan efter just _din_ skalles form! Vi är ju alla olika! Ju bättre formen på pottans insida stämmer med din form ju bättre skyddar pottan.
Och sen lånar du inte ut den. En annan skalle kan göra samma sak som kulhammaren, dvs ändra formen på frigoliten så att den inte längre stämmer med din skalle = sämre skydd.

Att komplettera med en öppen potta för städad körning är bra men tänk gärna innan du ger dig ut hur ditt tryne ser ut fyllt med asfalteksem. Jag tror vi har nån ambulansförare här på forumet, om han/hon läser det här så kan han/hon säkert tala om hur ser ut i trynet efter en repa asfalt i 100+ km/h. Annars kan du säkerrt lista ut det själv.

Det blev långt det här!

Robban.

Vad du än väljer för modell så satsa på fiber. Plasthjälmar har en större tendens att "studsa". Alltså: släpper du en plasthjälm i asfalten så studsar den upp en bra bit och klart mer än vad en fiberhjälm gör(Nej, jag har inte testat själv) och rimligen är detta snällare mot nacken.

/Hising

Köp inte en Bandit hjälm, dom är inte ce godkända av nån anledning?

tänkte köpa en sån förut, men blev avrådd (kass kvalitet).

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti