Vilken typ av hjälm?

• Thread starter Thread starter craffe
  • Start date Start date

craffe

Guest
Jag undrar om nån kan komma med bra synpunkter på vilken sorts hjälm man ska välja.
Hålla på att skaffa SM och har fått tag på ett Goretex-ställ.
Är på jakt efter hjälm och stövlar nu.

Ska man åka med öppen hjälm o glasögon, eller ska man ha "stängd"?

Ska man ha plasthjälm eller glas/kol/whatever-fiber?

Fattar ju att mycket är en smaksak, ville i alla fall fråga.
Gör ju inget om det lilla man har kvar i skallen stannar där vid en eventuell vurpa.

Nån borde ha erfarenheter? :confused:

Tack på förhand!

Holger skrev:
Bandit hjälm av fiber skulle jag välja men det är ju jag det

Mjo, tanken har slagit mig. Vem säljer Bandit då?
Nån koll på länk till info och pris eller så?

Mvh / craffe

Det var nån som länkade till ett hjälmtest för inte länge sen i "Mc-relaterat kackel".

Dom kollade mest på säkerhet och komfort och sen var det nog bara integralhjälmar tror jag, men det kanske kan vara nåt att kolla upp.

Det optimala är en av varje. Alltså öppen och integral. Integralen används om du vet att du ska ut och toura och köra fort. Öppna funkar upp till runt 120 cirka sen blir det mkt blåst. Korta stunder över blir jobbigt. kör man aktivt och flåsar mkt så immar en integral igen tokfort. Om du kör när det är kallt blir det fortare kallt i en öppen om man inte har extra skydd. Köper du öppen så se till att hakskyddet inte är skruvat utan att det är en del av hjälmen om du förstår hur jag menar.

Jag har en dyr och fin Shohej integral och en billigare Lazer öppen. Resonerade som så att den öppna _kommer_ jag gå omkull med fast i låga farter, slå den mot grenar och grejer i skogen så den kan få vara lite billigare. Integralen _kan_ jag komma att ramla med i högre farter (köper nog en kåphoj som komplement) alltså är bättre skydd viktigare där.

Mkt svammel men hoppas det hjälper lite....

Hmmm

Du har nog rätt, men hur mycket ska man ge för respektive hjälmar då? Man vill ju inte tulla FÖR mycket på säkerheten.
Vara dumsnål är aldrig bra, särskilt inte i dessa sammanhang anser jag.

Kanske ska jag köpa en öppen hjälm först, lär väl gå lite varsammare i början, när man sen lärt känna hojen lite mer o ökar farten kanske det är klokt med lite bättre skydd...

Aja, får se hur jag gör o vad det kostar, tack för hjälp!

En annan kul sak med crosshjälm är att det gör så där gott ont i ansiktet när det börjar att regna :skrämd

Marals76 skrev:
En annan kul sak med crosshjälm är att det gör så där gott ont i ansiktet när det börjar att regna :skrämd
Word :crash

Plus att det är jäkligt märkligt hur man kan börja blöda i ansiktet pga sten som framförvarande skjuter på en trots att det _ser ut_ att vara stört omöjligt att få in nåt där. Även på isen kan detta uppstå. Mkt märkligt.

Mina hjälmar har kostat knappt 4lök för shohejen med extra rökt visir och typ 1400 för Lazern (nedsatt från 2200 tror jag det var). Glöm inte att shyssta goggles kostar en femhundring oxå.

Köp för bövelen inte en öppen hjälm om du ibland måste åka i regn och tänker dra ut på säsongen...

Regn/hagel = Smärta
Kyla = Smärta

Och på sommraren blir det så j*vla svettigt bakom mina scottglas.
Och det där med imma på integralen, glöm det. Det är ju bara att köra med en miniglipa så försvinner imman.
Jag får tex hålla andan när det är fuktigt eller kyligt ute, annars immar glasen igen på direkten. Och den imman är ju lite småjobbig att bli av med... :)

Om du inte ska köra enduro/grustag/osv. Köp en stängd hjälm...

Det skulle jag gjort om jag inte lagt ut så stora pengar på hjälm redan... Och hologramvisir är faktiskt lite jobbigt i längden... Hehe :cool:

/Zana

Kylan och smärtan blir man lätt av med mha olika ansiktsskydd :fakta

Till motard hör crosshjälm :fakta

Integral på vintern, icke för mig iaf....

Steg 1. Köp crosshjälm och bra goggles.
Steg 2. Köp bra integral.
enl. mig iaf :D

Lovar att du blir inte nöjd om du tar ut din fina integral i skogen och den blir repad av en massa grenar och skit. Om du inte tänkt köra på det viset försvinner ju det argumentet visserligen men kan ju vara nåt att tänka på.

köp en crosshjälm dom är trevligare än ett sådant där terarium som vissa envisas att åka i, vinter funkar bra då jag har kört 4 hela vintrar utan frysa ihjäl och om man lider av lätt-rinniga ögon så kan man ha googles på sig, iofs bra också om man hamnar bakom någon på grus o liknande. rätt bra också ur synpunkten att den inte uppmanar att köra i 200 heller då jag helst inte skall åka så jomlans fort.

den enda gången jag kan tänka mig att mitt visir på min shoei hjälm blir immigt är om man drar polisen i skogen :D .

nån som vet av en hjälm som man inte hör så mycket fartvind etc igenom? :confused:

det ser mycket grymmare ut med integral och tonat visir på en motard än en crosshjälm :tummenupp

Eftersom jag körde offroad förra och förrförra året, så måste jag slänga in ett inlägg i debatten.
Crosshjälm är ganska värdelöst i jämförelse med integral när det kommer till vardagsbruk (landsväg - asfalt öht).

I skogen är crosshjälm överlägset.

Som tidigare sagts - har ni tänkt köra både & - köp då en av varje! :tummenupp

köp crosshjälm alla gånger har både och och jag har jamt mxkrukan körde 270 idag väl gömd bakom kåpglaset på en fireblade men man vågar inte titta upp :crash
motard=crosshjälm=hårdrock jag kan rekomendera lazer jag är helnöjd :tummenupp

Last edited:
Men men men..!

Va besvärligt det blev nu då! :confused:
Nå väl, jag får väl köpa båda delar då...

Även om jag iofs kikade på en polares mattsvarta Bandithjälm förut idag o blev ganska sugen.

Terrarie kan väl va ok om det är mattsvart, man har svart GoreTexställ och köper svart hoj?

Ge mig nu lite bra siter med hjälmar ni som vet, bilder o prisuppgifter eller iaf ställen som säljer t.ex. Bandit, Lazer m.fl.

Som tack för all hjälp kommer en kaka på posten :)

Nu är klockan 03.10 o de e dags att nana kudden.

Over and out *blipp*

Re: Men men men..!

craffe skrev:
Va besvärligt det blev nu då! :confused:
Nå väl, jag får väl köpa båda delar då...

Även om jag iofs kikade på en polares mattsvarta Bandithjälm förut idag o blev ganska sugen.

Terrarie kan väl va ok om det är mattsvart, man har svart GoreTexställ och köper svart hoj?

Ge mig nu lite bra siter med hjälmar ni som vet, bilder o prisuppgifter eller iaf ställen som säljer t.ex. Bandit, Lazer m.fl.

Som tack för all hjälp kommer en kaka på posten :)

Nu är klockan 03.10 o de e dags att nana kudden.

Over and out *blipp*
för 2.200 får du en cool lazer med bra passform+fena ju

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år