vilken typ av hjälm skall jag ha

*Hampa*

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Hoj
660-04
kommer börja köra motard till sommaren och kollar nu runt på prylar jag behöver. bla hjälm. personligen tycker jag det är snyggare med crosshjälm till motard än integralhjälm. men sen tänker jag förnuftigt och kommer snabbt fram till att det måste va tystare och bekvämare med integral. Och eftersom jag mest kommer köra gata/landsväg så undrar jag också om en integralhjälm inte är säkrare? den är väl ändå utvecklad för vurpor (ta i trä) i hög hastighet mot asfalt? och en krosshjälm utvecklad för kraschar i lite lägre farter och mjukare underlag? eller e det inte ngn skillnad på det sättet? eller e jag helt ute och cyklar:va

köra mycket landsväg - bra med integralhjälm
slanga satan och göra helvetesstoppies i industriområdet - bättre med crosshjälm (i alla fall om man har glasögon och taskigt flås som en annan)

Köp en av varje.....klart som korvspad!

hehe, en av varje hade inte varit fel! uvex hjälmen var cool, men kanske lite väl snabb för mig.. och eftersom jag e helt grön på det här och inte kommer göra några helvetesstoppies de närmaste säsongerna så lutar det nog åt integralhjälm, trots att det ser lite muppigt ut. sen när man blir lite grymmare på att åka så kan jag köpa ny cool som jag faktiskt kan leva upp till! =) tack för svaren, speciellt softishman- din åsikt var ovärderlig!

Jag kör med crosshjälm, man får en helt annan överblick, något som behövs när du slangar i rusningstrafiken ;)
Enda nackdelen är att det sliter en del i skallen i högre hastigheter, men har man motard för att ligga och köra motorväg så har man misuppfattat hela grejen.

Jag förstår vad du menar koop, och jag har inte tänkt ligga och pressa motorväg en massa. Men eftersom det är min första hoj och jag tyvärr inte har mer körkunskap än körskolelektionerna gav (kanske skall tillägga att de togs 2007) så kommer det inte bli bakhjulsåka och sånt bus än på ett tag. det kommer, det kan jag lova, men tyvärr lär det inte bli denna säsong! den kommer alltså användas som de flesta förstahojjar gör, stadstrafik, landsväg och allt möjligt, även lite motorväg nån gång. vad menar du förresten med att man får bättre överblick? större synfält eller? men sen vet jag inte, jag kanske gör helt fel som väljer motard som första hoj? det kanske inte e kul/lämpligt med motard om man inte tokkör och busar hela tiden? jag har alltid tyckt dom e coola pluss att försäkringen e billigare än sporthoj, så det e mest därför jag snöat in mig på en... hur som, fan vad mycket jag skriver. tack till er som orkar engagera er! =)

Jag förstår vad du menar koop, och jag har inte tänkt ligga och pressa motorväg en massa. Men eftersom det är min första hoj och jag tyvärr inte har mer körkunskap än körskolelektionerna gav (kanske skall tillägga att de togs 2007) så kommer det inte bli bakhjulsåka och sånt bus än på ett tag. det kommer, det kan jag lova, men tyvärr lär det inte bli denna säsong! den kommer alltså användas som de flesta förstahojjar gör, stadstrafik, landsväg och allt möjligt, även lite motorväg nån gång. vad menar du förresten med att man får bättre överblick? större synfält eller? men sen vet jag inte, jag kanske gör helt fel som väljer motard som första hoj? det kanske inte e kul/lämpligt med motard om man inte tokkör och busar hela tiden? jag har alltid tyckt dom e coola pluss att försäkringen e billigare än sporthoj, så det e mest därför jag snöat in mig på en... hur som, fan vad mycket jag skriver. tack till er som orkar engagera er! =)

Så tänket jag med när jag tog kortet, men efter jag kört en halvtimme kunde man inte hålla sig ifrån o slanga endå :) du kommer garanterat göra det nästan hela nöjet med motard.

ok, om jag kan slanga en halvtimme efter att jag börjat köra så blir ingen gladare än jag! tro mig=) men om det (mot all förmodan) e så att jag fortfarande håller mig på två hjul så e det väl ändå en kul och smidig förstahoj att lära sig köra med? och var det ngn som visste om det skiljer ngt i säkerhet mellan en cross/integralhjälm om man skall ha den till landsvägsåkning?

Jag känner mig instängd i integralhjälm. Det här med att hålla sig på ett hjul och köra lugnt med motard, är en utopi. Jag har intalat mig själv så många gånger att "bara ta en lugn tur neråt stan, köra sakta och så" för att sedan ligga och bränna satan mellan bilarna och göra omkörningar på slangen. Det tar väl ungefär 800m innan det spårar ur :D

Motard är på alla sätt nybörjarlämpligt ändå, man sitter upprätt och skönt, har bra överblick och hojen är lättmanövrerad på alla sätt.
Crosshjälmen tar vurpan minst lika bra som en integralhjälm.

Jag hade crosshjälm tidigare men efter att jag klotade på gotland ring blev det integralhjälm. Inte pga att crosshjälmen var dålig eller inte gjorde sitt jobb, jag klarade mig med hjärnskakning så de skyddar bra även om man klotar på asfalt. Blev integral bara för att jag ville testa.
Båda varianterna har ju för/nackdelar... Eller, egentligen så är väl enda fördelen med crosshjälm skärmen. Den skyddar tillräckligt bra mot solen för att kunna köra med klarglas vilket gör att man ser även på kvällen när det börjar bli mörkt.
Klart att man kan ha med sig ett annat visir om man kör med integral men var ska man ha det om man kör motard och vill slippa ryggsäck?
Trots att man får större synfält och slipper en del av luftmotståndet med integral så hade jag valt crossvarianten. Nästa hjälm blir garanterat cross för mig iaf, om jag fortfarande kör motard när det är dags för ny.

ok, tack för alla svar! får helt enkelt bli så att jag får prova mig fram. testa både integral och cross och se vad som känns bäst. nu vet jag ivartfall att båda e likvärda ur skyddssynpunkt, tack för hjälpen!

Fick min airoh stelt nyligen och den är underbar! Haft annan crosshjälm innan och integral men crosshjälm gick alltid före! Och nu när man kört me denna söting på 900g kommer jag aldrig gå tillbaka!

kollade in stelt-hjälmen, ser riktigt nice ut! e det ngt speciellt märke/modell som är bättre eller som ni här rekommenderar, som allmänt anses va bra skit? egna erfarenheter och tipps på vad jag bör undvika/använda?

Använder inte crosshjälm själv till kåtten men blir det inte förjävla kallt vid vanlig gatåkning? Vindrag så in i helvete vid lite högre fart kan jag tänka mig.

Om man nu kör som en hulligan och får upp flåset/lajjar runt i skogen så kan jag väl se fördel med crosskruka så det går att flåsa ordentligt utan att hela visiret immar igen annars vetefan varför man skulle ha det. Om det nu inte var så att man bryr sig/tycker att det är coolare.

Du ska såklart ha en crosshjälm. Det är ju inte direkt så att man saknar den stora integralhjälmen.
Du får nog tänka lite mer långsiktigt än bara dina första 200 mil på hojen.
Eller om det så tar ett år eller två. En hjälm man inte krashar med kan man ha i flera år.

Ska du ha Skinnställ eller motardkläder?

jag har tänkt köpa ett skinnställ. och köra det i början även om det e krångligt/jobbigt om man bara ska till en kompis eller på en kort tur. sen med tiden blir det kanske ngt smidigare men i början känns det som att det e bra med skinn. om man nu skulle åka på en marksyning...

...en detalj jag inte tänkte på, är att trots bra prylar, så fick jag av någon anledning in lite blåst bakom crossbrillorna i 100+, och jag åker med linser... :crash

Klart ofräsigt när man börjar blinka ur linser.

Så det blev integral, och crosskrukan har man till geggandet.

Kanske en hybrid ?

sonora_tc10.jpg

Du kan ta bort visiret och köra med goggles om du vill köra mer aktivt och flåsar som fasen.

haha! ja det låter onekligen ofräsigt att blinka ut linser i 100 =) själv har jag inte linser så jag tror jag klarar mig från det! men sen har man ju inte lust att få blåst i ögonen, linser eller ej.. det här med hybridhjälmarna, jag tycker dom e snygga och coola som fan. Men har man en hjälm som ser så jävla grym ut och ändå får kärringstopp vid rödljuset så e det inte lika häftigt:gnissla har åkt mycket snowboard och det bästa vi visste var att se ngn i backen med senaste prylarna som såg snabb som fan ut men knappt kunde ta sig upp för liften.. många sköna garv fick man pga sånt! alltså, ser man ut som darth vader på hojjen så bör man fan kunna leverera! tycker jag ivartfall.. det här med skinnställ då? funkar det lika bra med "vanligt" eller e det värt att skaffa ett motardställ på en gång. gör det stor skillnad i känsla/bekvämlighet när man kör eller e det bara bull?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti