Vilken TV?

Beffe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Tänkte skriva ett inlägg på dvdforum.nu men det visade sig att det kan ta upp till tre dagar innan man får skriva där efter att ha reggat sig och det har jag varken tid eller tålamod till!

Så jag försöker här då jag fått för mig att det finns en och annan kunnig på området här inne? :)

Maxpris - 6000 kr (i butik, vill inte handla på nätet)

Har hittat två kandidater på OnOff:

Panasonic: http://shop.onoff.com/Produkter/Ljud__Bild/TV/Plasma/Panasonic__42_Plasma_TX-P42X20E/prd21836269.aspx

LG: http://shop.onoff.com/Produkter/Ljud__Bild/TV/Plasma/LG_42_Plasma_42PJ350N/prd21849331.aspx

Kommer mest kolla på tv/film men även spela en del PS3. Kanske kan bli tal om att använda TV:n som datorskärm ibland.

Jag är väl införstådd med att man inte får en jättebra tv för 6000 kr, men bara den fungerar och bilden är helt ok så är jag nöjd.

Någon som kanske har erfarenhet utav någon av ovanstående TV-apparater? :)

På rent utseende hade jag valt LG utav de två alternativen. Hoppas du får ett seriösare utforskande svar av någon mer insatt i platt tv branschen.

Ja, LG:n är absolut snyggast av de två! :)
Dessutom gillar jag menyn på LG:n, verkar lättförstådd!

Såg nu att Panasonicen kostade 6999 kr i butik, så den är egentligen inget val längre.

Om du ska användan den som datorskärm ibland så ska du välja...ingen av dom. Tyvärr.
Båda två är plasma och inte full HD. det innebär att dom har upplösningen 1024*768 men ändå är i widescreenformat.
Dvs dom har inte kvadratiska pixlar. Så när du kör den som datorskärm så kommer du att få fel proportioner på bilden.

sen har plasma nackdelen att det kan bli inbränningar av statiska bilder. Nu är väl inte det problemet jättestort men ska man ha den som datorskärm så är inte Plasma det bästa valet. Då är LCD bättre men tyvärr också dyrare.

Ska du bara köra TV och PS3 så är det väl bara att köra.

Sen är väl också frågan hur mycket du kommer att använda den som datorskärm. Det går ju att fixa till problemet med fel bildförhållande med inställningar i många fall och är det bara i undantagsfall så lär inte inbränningar bli något problem.

Jag står i samma val och kval som du, jag ska handla en sovrums-teve och har fastnat för 42" plasma.

Elgiganten har driver där dom billigaste LG/Samsung kostar 3990kr. Invänta en sådan och handla säger jag. Bild och sånt är bra och digitalbox är inbyggd.

Så tänkte jag göra iallfall..

/ Jens

Jag röstar på färg-TV.

Men seriöst, så har jag fått för mig att plasma skall undvikas.
De jag råkat på ger mycket värme (känns osäkert, inte bra på sommaren, går åt energi).

På Media Markt i Jönköping (Töntebo) så har de ställt upp olika, likvärdiga televisionsmottagare (samma storlek) brevid varandra så att man kan jämföra bildkvalitén.
Mycket intressant.
Trodde inte att en halvblind klåpare som jag skulle se någon skillnad.
Men det gör man.
Måhända har de gjort det samma i närheten av dig?

Jag röstar på färg-TV.

De jag råkat på ger mycket värme (känns osäkert, inte bra på sommaren, går åt energi).

På Media Markt i Jönköping (Töntebo) så har de ställt upp olika, likvärdiga televisionsmottagare (samma storlek) brevid varandra så att man kan jämföra bildkvalitén.
Mycket intressant.
Men det gör man.

Man skall inte förglömma att skillnaden på insignal och inställningar på exemplaret du tittar in i spelar roll. Jag tror (vet inte) inte att Media Markt ägnar supermycket tid åt att ställa in varje exemplar, förutom på den modellen dom har bättre TB på ;)

Plasma har jag haft i många år nu, alltid haft en dator kopplad till. Funkar utmärkt :fakta

/ Jens

Lånar tråden lite och frågar om man kan hitta en plattis med högtalarna framåtriktade? Hatar att ljudet blir fult när det studsar mot väggen och sen söker sig till öronen i förvanskat tillstånd...

på nya billigare tvapparater brukar det finnas ett antal döda pixlar, be någon i affären ta bort bakstycket så ska det sitta en lapp där det står antalet döda pixlar:tummenupp
Då kan du kanske förhandla och få ett bättre pris om du inte ska köpa en helt annan

Jag röstar på färg-TV.

Mycket intressant.
Men det gör man.

Nja. Skillnaderna i energiförbrukning är marginella. I alla fall numera. Tidigare drog plasma mer ström än LCD.
Sen hade dom dessutom underliga mätmetoder också. LCD drar lika mycket ström hela tiden och då blir ju sifrorna korrekta. För plasma så mäter man strömförbrukningen med en helt vit bild då det är max. Men i praktiken tittar man ju aldrig på helt vita bilder så den drar aldrig så mycket ström som specarna säger.
Numera har dom börjat ange strömförbrukning bid typiskt TV-tittande och då skiljer det inte just någonting.

Att sedan Plasma och LCD ger lite olika karaktär på bilden är välkänt.
Typiskt sett ger LCD en skarpare bild som klarar ljusa omgivningar något bättre medan Plasma ger en behagligare bild men den kommer att framstå som något blek om du har väldigt kraftig belysning i rummet.

Media Markt har en belysning i sina lokaler som är ganska långt ifrån optimalt för filmtittande och den straffar plasmaapparaterna lite extra hårt.
Hemma i vardagsrummet är det dock inte säkert att du upplever det på alls samma sätt. Egentligen är det helt idiotiskt av dom att ställa upp apparaterna sådär under något som mer eller mindre är strålkastarljus.

Sedan är det ju grejen med att dom sällan ställer in bilden någonting. Och visst. I ett normalt vardagsrum så funkar defaultinställningarna ganska bra för dom flesta men när man ställer up en TV i något som är ett extremfall belysningsmässigt så måste man ställa om en del för att det ska bli bra och det gör dom inte.

Ska själv inhandla en tv snart och har bestämt mig för en LG plasma.
Som tidigare nämnt är det egentligen lönlöst att jämföra i butik då TV-apparaterna körs med fabriksinställningar samt framförallt att belysningen är väldigt olik den man har hemma i vardagsrummet.

Om man läser på lite t.ex. genom att surfa på olika forum samt läsa hembiotidningar så drar man rätt snabbt slutsatsen att om man vill ha mest "bang for the buck" så köper man helt klart en plasma.

Sen beror ju mycket på vad man vill använda tvn till. Plasma passar generellt bättre till film än LCD, det behöver dock inte alltid vara så. Ska man spela mycket är det bra att ha en tv med låg responstid.

Slutligen: glöm alla siffror gällande kontrast, ljusstyrka etc, som står i specsen och på prisjakt osv. Läs hellre ett test med olika apparater eller åk hem till kompisar/bekanta och jämför tv-apparaterna i sin rätta miljö/belysning och med rätt inställningar.

Lycka till!

Jag röstar på färg-TV.

Mycket intressant.
Men det gör man.

Man brukar se en väldigt stor skillnad, FÖR stor skillnad. När jag skulle köpa en 50 plasma hade de ställt upp 3st bredvid varandra, billig-dyrare-dyr. Bilden var hyfsad-bra-skitbra. Stod och glodde ett tag, en säljare kom fram och pushade den dyraste "Ja du ser, man får vad man betalar för" -typ. Specifikationerna var i stort sett identiska mellan dyrare-dyr och säljaren var lite FÖR på så jag blev misstänksam. Då råkade han, i förbifarten, nämna något om nån inställning.. Jag bad honom ta fram fjärren och ställa in båda två likadant " Ehh, vi har fjärrkontrollen på lagret någonstans.." Efter lite tjat så ställde de in den billigare likadant som den dyrare. Resultatet 3000 billigare=lika/bättre bild.

Jag köpte den dyra.... hade av misstag fått med mig fruntimmret och den dyra var snyggare...:huvet:huvet

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025