Vilken turbohoj håller bäst?

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Sitter lite och kolla runt på blocket.

Får den uppfattningen att det är billigast att inhandla en redan konventerad turbo best.

Är själv inte ute efter någon kamikaze båge som typ hayabusa men något som ligger och snudda vid 200hk gränsen iaf och har en normal försäkring.

som denna tex http://www.blocket.se/helsingborg/1400_turbo_28570320.htm?ca=21&w=3

Men hur bra håller en second hand turbo hoj om man kör normalt och testar turbokicken nere vid kiosken då o då men inte stripkör mm.

Vilka hojar ska man isf hålla utskik efter?

Kolla främs om grejerna är välbyggda och laddet någelunda humant !:tummenupp

Kolla främs om grejerna är välbyggda och laddet någelunda humant !:tummenupp

Vad är humant för den genomsnittliga motorcykelen? Jo tänkte det. Org stakar o kolvar mm i motorn klarar väl inte normalt sätt av att bli överladdade. Det är väl också saker som inte ingår i ett standard turbokonvetering som de flesta har smält på misstänker jag

Vad är humant för den genomsnittliga motorcykelen? Jo tänkte det. Org stakar o kolvar mm i motorn klarar väl inte normalt sätt av att bli överladdade. Det är väl också saker som inte ingår i ett standard turbokonvetering som de flesta har smält på misstänker jag

Det beror mycket på hur stor turbon är osv vad som är "humant".

Jag skulle kolla hur turbosystemet är byggt framförallt.
Är det seriöst gjort med de "rätta" grejerna avsett för ändamålet så bör det hålla bra för bruks/buskörning.
Men man ska vara väl medveten om att vad som helst kan hända egentligen med en turbohoj. Du kan blåsa topplockspackningen, turbohaveri, wastegatehaveri osv osv.

Men har man inte tummen mitt i handen och vet ungefär vad man har köpt så ska man självklart slå till!

Vill man däremot ha en hiskeligt snabb motorcykel men köra precis som med en ny litershoj. Dvs, brassa helvet hela sommaren och ställa undan den i ett garage hela vintern för att sen ta ut den på våren igen bör man nog tänka om.

Tycker jag iaf. :)

Well, just dom bitarna klarar sig hyggligt då du både kompsänker och inte varvar lika jävligt (förutom Peter:D) med en turbohoj.
MEN som ovanstående talare sa, lite koll på hur det funkar e inte dumt.

Finns väl igentligen ingen turbohoj som håller bäst, alla är för det mesta byggda för att krama ut mer effekt än vad roten tål. Tillverkaren bygger hojen för orginaltoppeffekt och när man hänger på turbo utan att modifiera motorn våldsamt så får man nog räkna med ett kostsamma ras då och då. Det kostar men är jäkligt kul.

Hittar du en turbomatad GSX-750 -84 på blocket råder jag dig att slå till direkt, ytterst ovanligt att någon sån performance-maskin ligger ute till försäljning nu för tiden.

Bara att slå till, liksom.

Inte min!:D

Sen beror det helt o hållet på kalibern på den som gjort o monterat prylarna, Näst därefter hur tidigare chaufför körde.

Jag menar inga flashiga motorprylar i världen hjälper om motorn monterades med aningens för mycke silikon på fel ställe vilket täppte till en oljekanal, Alt en liten liten spåna som täpper till en smörjkanal till en stake.

Men en av firma byggd hoj borde vara ett ganska säkert kort.

Hittar du en turbomatad GSX-750 -84 på blocket råder jag dig att slå till direkt, ytterst ovanligt att någon sån performance-maskin ligger ute till försäljning nu för tiden.

Bara att slå till, liksom.

Menar du Suzuki NX85 eller? har funderat på kanske köpa en sådan som min första turbo hoj just för att de är grymt billiga och verka vara väldigt basic för att skruva på.

Finns väl igentligen ingen turbohoj som håller bäst, alla är för det mesta byggda för att krama ut mer effekt än vad roten tål. Tillverkaren bygger hojen för orginaltoppeffekt och när man hänger på turbo utan att modifiera motorn våldsamt så får man nog räkna med ett kostsamma ras då och då. Det kostar men är jäkligt kul.

Jo så är det ju i de flesta fall. Men det hade tex varit skönt att kunna välja en hoj som de har tagit motor och växellåda delar från en annan motorcykel som är betydligt starkare när de har byggt ihop den på fabrik.

Sam sakt innan så behöver jag inte ha en supervärsting. Bara något med lagom mycket effekt och har en intressant motoreffekt som man får av turbo. Sen ljudet förstås.

TjÖÖp GSX 1400'an! fan så ball maskin!

Det kliar i fingrana så man har nästan biter av dem. :Bugar:Bugar:tuttar

Last edited:
250 Nm?!?! kan ju bara drömma våta drömmar om hur det känns att hålla i den gasrullen.... :dräggla

Det beror mycket på hur stor turbon är osv vad som är "humant".

Jag skulle kolla hur turbosystemet är byggt framförallt.
Är det seriöst gjort med de "rätta" grejerna avsett för ändamålet så bör det hålla bra för bruks/buskörning.
Men man ska vara väl medveten om att vad som helst kan hända egentligen med en turbohoj. Du kan blåsa topplockspackningen, turbohaveri, wastegatehaveri osv osv.

Men har man inte tummen mitt i handen och vet ungefär vad man har köpt så ska man självklart slå till!

Vill man däremot ha en hiskeligt snabb motorcykel men köra precis som med en ny litershoj. Dvs, brassa helvet hela sommaren och ställa undan den i ett garage hela vintern för att sen ta ut den på våren igen bör man nog tänka om.

Tycker jag iaf. :)

Jo det är ju en del grejer till som kan gå sönder. Jag tycker om att skruva så jag klara mig nog sålänge pengarna räcker iaf. det är ju det som är det sura när något paja.

Blackbirden jag hade var snabb nog för mig. Men man tröttna lite på den Elmotor effekt som bara kommer o kommer. Det man är ute efter är ju hat höra turboljudet ladda upp sen känna hur motorn förvandlas på bara några 100 rpm.

Ska nog ta o ringa på den Suzukin iaf.

250 Nm?!?! kan ju bara drömma våta drömmar om hur det känns att hålla i den gasrullen.... :dräggla

kan bara hålla med... :yoparty

Jo det är ju en del grejer till som kan gå sönder. Jag tycker om att skruva så jag klara mig nog sålänge pengarna räcker iaf. det är ju det som är det sura när något paja.

Blackbirden jag hade var snabb nog för mig. Men man tröttna lite på den Elmotor effekt som bara kommer o kommer. Det man är ute efter är ju hat höra turboljudet ladda upp sen känna hur motorn förvandlas på bara några 100 rpm.

Ska nog ta o ringa på den Suzukin iaf.

kan bara hålla med... :yoparty

http://www.solleracing.se/11.html råkade hitta detta också. påtal om riktigt byggt. Någon som har ett gott omdömme om sölle racing?
Kan vara bra o veta iaf

Last edited:
Detta är detta vi istället vill se på YouTube filmerna där bilarna drar hojarna..En vrål trimmad bil ska köras emot en vråltrimmad motorcykel hehe...

Vilket jävla liv det skulle bli =) Har bilen Turbo ska motorcykeln ha det =)

Menar du Suzuki NX85 eller? har funderat på kanske köpa en sådan som min första turbo hoj just för att de är grymt billiga och verka vara väldigt basic för att skruva på.

Nej, han menar sin egen maskin:D Läs hans byggtråd så förstår du;)

Hm kolla runt lite nu och den typern av motorcyklar som jag skulle vilja ha turbo på går inte att hitta i regel.

Då kommer nästa fråga. Vad kostar det att turbokonventera en motorcykel typ som den suzukin?

Då vet man ju själv om det är gjort ordäntligt.

Det går nog komma undan för runt 10-15.000 om du gör allt själv och köper kinagrejor istället för Tial och MCX-snurra, uppåt finns det nog ingen gräns för hur mycket det går plöja ner.:gnissla

Sen rullar det alltid iväg stålar på små skitgrejor som slangkopplingar och sånt, så mitt tips är att inte hålla reda på hur mycket pengar man lägger ner i sina byggen. Lugnast för nerverna på så vis:tummenupp

Det går nog komma undan för runt 10-15.000 om du gör allt själv och köper kinagrejor istället för Tial och MCX-snurra, uppåt finns det nog ingen gräns för hur mycket det går plöja ner.:gnissla

Sen rullar det alltid iväg stålar på små skitgrejor som slangkopplingar och sånt, så mitt tips är att inte hålla reda på hur mycket pengar man lägger ner i sina byggen. Lugnast för nerverna på så vis:tummenupp

Nä så är det med allt. Typ när man ser hur mycket lön man har fått det året och sen kollar i kassan hur mycket man har kvar... inte konstigt att man vill ta livet av sig.

oki hade förväntat mig det dubbla faktiskt. Hm men för mig så blir det nog det. kan nog göra mycket av grejerna själv fast man är ju långt ifrån ett proffs. får nog ta o lusläsa hela turbokonventering för nybörjare forumet då.

Nä så är det med allt. Typ när man ser hur mycket lön man har fått det året och sen kollar i kassan hur mycket man har kvar... inte konstigt att man vill ta livet av sig.

oki hade förväntat mig det dubbla faktiskt. Hm men för mig så blir det nog det. kan nog göra mycket av grejerna själv fast man är ju långt ifrån ett proffs. får nog ta o lusläsa hela turbokonventering för nybörjare forumet då.

Jag ser att Silverryggens GSXR ligger ute för försäljning, där har du en ball hoj för en rätt billig slant.

http://www.blocket.se/halland/Streetfighter_Suzuki_GSXR_7_11_Turbo_28400260.htm?ca=3&w=3

Ska du bygga själv kan jag med erfarenhet säga att det är lättare nå jäääävulskt att bygga på en hojmodell som många andra redan gjort (GSXR 1100), allt som behövs vetas finns att läsa på nätet och du har många att fråga om hjälp om det jävlas.

Ett byge som vore riktigt ballt vore att bygga på en gammal GSX1100-ram och lyfta i den nyare oljekylda motorn (om det går, ingen aning) och bygga en turboKatana-replika. Plast och sånt går väl hitta på Ebay och stålramen är lättare att bygga om än en aluminiumram.:yoparty

Ett byge som vore riktigt ballt vore att bygga på en gammal GSX1100-ram och lyfta i den nyare oljekylda motorn (om det går, ingen aning) och bygga en turboKatana-replika.

Jodå, det går alldeles utmärkt att göra. R-motorn är ju kompaktare och ca 10 kg lättare. Nya motorfästen måste dock tillverkas förstås. Kika in i Katana & GSX-tråden för tips å trix. Flera av medlemmarna har gjort konverteringen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT