Vilken trådlösa hub ska man tjaxxa?

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jo.... nu har jag en billig D-link hemma och den suxxar på vrövv! :mad: Den tappar kontakten med datorn heeeeela tiden (jag upplevde visserligen inte det här med Comhem på min förra adress, har Glocalnet nu). När jag stoppar in en kabel direkt i modemet så lirar det hur bra som helst. Jag har testat med en annan D-link för att kolla om just mitt exemplar är trasigt men det funkar lika dåligt med den.

kan det vara nåt vajs med Glocalnet? D-linken på jobbet + Bredbandsbolaget (ADSL) funkar klockrent.

Så nu till min fråga:

Finns det nån dataguru som vet vilken trådlösa hub som gäller? Det ska inte vara krångligt att komma igång med den. Och det är bra om den har lite täckning eftersom jag bor i ett 2-våningsradhus.

Det är inte så att du har en massa störningar i huset. Saker som kan störa är tex bluetoothprylar, microvågsugnar och trådlösa datortillbehör.

Det är inte så att du har en massa störningar i huset. Saker som kan störa är tex bluetoothprylar, microvågsugnar och trådlösa datortillbehör.

Njaaa.... det står en trådlös telefon 25cm från huben. Kan det va en felkälla månne?

Annars såg jag det här trådlösa modemet. Då slipper man en låda. Ju mindre apparater som kan fela ju bättre i guess.

Njaaa.... det står en trådlös telefon 25cm från huben. Kan det va en felkälla månne?

Annars såg jag det här trådlösa modemet. Då slipper man en låda. Ju mindre apparater som kan fela ju bättre i guess.

Kan vara bra att inte ha telefonen i närheten ja. Men har det funkat tidigare så borde det inte vara det (har själv en trådlös telefon inte så långt ifrån min, iof en gammal analog häck och inte en modern dect)

Min DLink (tror den heter 628 något) var helt CP i början, men efter en firmwareuppgradering så har den varit stabiliteten själv.

Kan vara värt att testa innan du tar fram storsläggan :brinnerup

Edit: 624 var det nog, precis som killen nedan. Och precis som han så tycker jag den är helstabil efter uppgraderad firmware, synd att det ska behövas dock.

Last edited:
NetGear och D-Link.. seriöst.. dessa två verkar ha en policy på att deras produkter får MAXIMALT fungera i 12 månader, helst bara 6 månader.

vet inte hur mycket klagomål från alla möjliga människor om hur deras routers bara lägger av eller ändrar inställningar och därmed slutar fungera/kräver justeringar och skit...

helt otroligt att dessa två företag fortfarande lever och levererar...

Trådlösa telefoner och trådlösa nätverk kan störa ut varandra. Men om du inte haft problemen tidigare så är det kanske inte så att det har med telefonen att göra. Om du nu inte flyttat dit telefonen ungefär samtidigt som du bytte leverantör av internet. Trådlöst nätverk i Vista har också varit att be om problem så om du har uppgraderat till det så kan det vara en tänkbar orsak.

Annars kan jag säga att jag hade en D-link 624 som av många fått kritik för att den var instabil. Min var också det i början men efter en uppgradering av firmware fungerade den stabilt. Dock har den fått gå hädan eftersom den tvärdog för någon månad sedan. Numera kör jag med en D-link DIR-655. Det är en N-draft 2 router och den ska gå att uppgradera med firmware till den färdiga N-standarden när den blir klar. Den går som tåget och har faktiskt inte strulat en enda gång på 3 månader. Dessutom fick den bäst i test av M3 när dom testade den. Som grädde på moset så har den gigabitportar om man kör trådbundet. Kommer aldrig att byta tillbaka till 100mbit efter det.

Annars finns det nog bra trådlösa accesspunkter av dom flesta fabrikat. Vill du ha bra räckvidd så ska du satsa på en MIMO eller pre-N router då dom ska ha bättre räckvidd än de gamla B och G routrarna. Eventuellt får du uppgradera trådlösa kortet i datorn för att kunna utnyttja fördelarna men det ska bli lite bättre även med ett gammalt G-kort.

Fast DIR-655'and har sina svagheter den också - dvs den fula ovan att boota om ca en gång i timmen om man tankar fett med torrents. Det slutade med att jag byggde en egen router av ett gammalt härke med IpCop och kopplade sen in en sketafjös-Belkin AP på "BLUE" för att låta farsan och grannar lättsurfa medans jag kör gigabit internt hemma och 100/100 ut mot stora vrälden.

Har du inte möjlighet att köra trådlöst via modemet?
Att sätta en router på modemet brukar knasa sig, framförallt om det är olika märken, man får starta om genom att fimpa krämen.
Skaffa modem med inbyggt trådlöst!

Trådlösa telefoner och trådlösa nätverk kan störa ut varandra. Men om du inte haft problemen tidigare så är det kanske inte så att det har med telefonen att göra. Om du nu inte flyttat dit telefonen ungefär samtidigt som du bytte leverantör av internet. Trådlöst nätverk i Vista har också varit att be om problem så om du har uppgraderat till det så kan det vara en tänkbar orsak.

Faktum är att problemet började när jag ställde en trådlös telefon bredvid modemet nu när jag tänker efter. Probbet e att jag inte kan ha telefonen nån annanstans eftersom vi bara har ett teleuttag. :näsblod Jag ska prova att koppla ur den för att se om det är felkällan. Tack för tipset! :tummenupp

Skaffa modem med inbyggt trådlöst!

Sagt och gjort! :tummenupp

Last edited:
Kan bara säga att Linksys WRT54GL ( L=Linux ) är helt suverän.
Ladda sedan hem dd-wrt och flasha den så har du en kanon router.
D-Link kommer inte in i mitt hus.

Sån har jag också haft... Kom på att den har usel genomströmning WAN-LAN. Bostadsföretaget drog in fiber i lägenheten, och då orkade den inte med längre, fick ut ungefär en tredjedel av max kapacitet på linan. Googlade, och det verkar vara så att Linksysen bara klarar ca 30mbit genomströmning. Nåt att tänka på om man har snabbt bredband alltså.
Nu kör jag med en D-Link DIR-655 som är stabiliteten själv, även när jag toktankar torrents.
Många säger att D-Link är skit och tänker på sin 299kronorsrouter...Det går inte att jämföra D-Links billigare grejor med dom lite dyrare.

Min DLink (tror den heter 628 något) var helt CP i början, men efter en firmwareuppgradering så har den varit stabiliteten själv.

Kan vara värt att testa innan du tar fram storsläggan :brinnerup

ABSOLUTELY!!!

Ok, man kan googla.... men du råkar inte ha en bra länk till dom däringa firmware-uppdateringarna (gärna med en instruktion hur man går till väga)?

Brukar funka att uppgradera mjukvaran. Minns mina problem med d-link 604, usch! Efter en uppgradering funkade den fin fint :)

Min dlink 624 strulade som fan i början, nån sa att det kan bero på att modemet och routern kan ha samma ip-adress. Låter jävligt underligt tänkte jag men testade ändå att byta ip-adress på routern. Och det hjälpte till 99%. Den strular fortfarande ibland men det verkar vara temperaturrelaterat, nån som har tips på en lämplig fläkt att bygga in eller på i 624:an. I min gamla 604 fick jag borra en massa extrahål i skalet för att den skulle funka.

Efter att ha uppgraderat firmware nu så har det varit kanonstabilt ett par dygn! :tummenupp

Min dlink 624 strulade som fan i början, nån sa att det kan bero på att modemet och routern kan ha samma ip-adress. Låter jävligt underligt tänkte jag men testade ändå att byta ip-adress på routern. Och det hjälpte till 99%. Den strular fortfarande ibland men det verkar vara temperaturrelaterat, nån som har tips på en lämplig fläkt att bygga in eller på i 624:an. I min gamla 604 fick jag borra en massa extrahål i skalet för att den skulle funka.

D-links lite äldre routrar (däribland 624) har ett problem med många samtidiga anslutningar enligt många forum på nätet. Den kan därför hänga sig när du kör till exempel torrents. Det kan tänkas vara det. Det finns flera som rapporterat den typen av problem. Tipset är att ställa om så att torrentprogrammet inte öppnar lika många samtidiga anslutningar. Och se givetvis till så att du har senaste firmwareuppgraderingen. Då ska det funka problemfritt.

Fast DIR-655'and har sina svagheter den också - dvs den fula ovan att boota om ca en gång i timmen om man tankar fett med torrents. Det slutade med att jag byggde en egen router av ett gammalt härke med IpCop och kopplade sen in en sketafjös-Belkin AP på "BLUE" för att låta farsan och grannar lättsurfa medans jag kör gigabit internt hemma och 100/100 ut mot stora vrälden.

Hmm. Jag har aldrig märkt det på min DIR-655. Den går som tåget hela tiden.
Inte en enda omstart på ca 3 månader vad jag märkt i alla fall.

Mitt problem är kvar. :mad:

Hur är det med andra trådlösa nätverk i närheten? Jag får upp 9 olika nätverk när jag scannar. Kan dom störa?

Jag tror att trådlösa telefonen är en bov i dramat. Problemet är att jag inte kan ha telefonen nån annanstans. :huvet

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman