Vilken tjänstebil ska jag välja?

Volvos nya XC70 ska tydligen vara ett stort steg fram för Volvo sägs det.
 
Finns ju D3:or för under 300k.

Men det kanske är för klent/dåligt utrustat?

Blir nog tajt att få med önskad utrustning i en XC70II för under 300´, men det är en förbannat bra bil och en otroligt trevlig motor om man väljer den med automat.

Men jämfört med den förra XC70:in så är den nya en klart trevligare bil som dessutom verkar sitta ihop avsevärt mycket bättre än den gamla. Vi har väldigt få fel på dom vi har på verkstan.

Spana in Ford Kuga annars? En Volvo XC60 i budgetkostym, diesel och automat med Titaniumpaket för ca 330´.

//D
 
Ingen Honda CR-V. Accorden ser ganska trevlig ut.
F-n problemet blir att det blir fler o fler bilar. Behöver ju ha semester för att åka runt o prova lite bilar...

Accorden är riktigt nice, saknar vår som vi hade men frugan tyckte den var alldeles för stor... nu kör vi Civic.

Men även nya CR-V´n är nice. :)
 
Blir nog tajt att få med önskad utrustning i en XC70II för under 300´, men det är en förbannat bra bil och en otroligt trevlig motor om man väljer den med automat.

Men jämfört med den förra XC70:in så är den nya en klart trevligare bil som dessutom verkar sitta ihop avsevärt mycket bättre än den gamla. Vi har väldigt få fel på dom vi har på verkstan.

Spana in Ford Kuga annars? En Volvo XC60 i budgetkostym, diesel och automat med Titaniumpaket för ca 330´.

//D

Varför finns inte D4:an i v70? Lutar åt volvo nästa gång det skall bytas tjänstebil.

Nu kör jag Mondeo och den har varit felfri i 2år iallafall :)
 
SAAB är stoppade sedan länge hos leasingbolagen.


Honda Accord skulle jag lätt kunna tänka mig ,just nu kör jag Toyota Avensis i tre år.

Kikade på Audi,Volvo,Passat men med 7,5 basbelopp så får man nästan veva rutorna själv på både Audi och Volvo.
Passaten kändes riktigt gammal även om man gett den en facelift.

Så det blev Toyota ,man kan knö in rätt mycket tillbehör och den stora motorn för samma pengar som en snik utrustad Audi/volvo.

Varför finns inte D4:an i v70? Lutar åt volvo nästa gång det skall bytas tjänstebil.

Nu kör jag Mondeo och den har varit felfri i 2år iallafall :)

Honda i tells ya!
 
Last edited:
SAAB är stoppade sedan länge hos leasingbolagen.


Honda Accord skulle jag lätt kunna tänka mig ,just nu kör jag Toyota Avensis i tre år.

Kikade på Audi,Volvo,Passat men med 7,5 basbelopp så får man nästan veva rutorna själv på både Audi och Volvo.
Passaten kändes riktigt gammal även om man gett den en facelift.

Så det blev Toyota ,man kan knö in rätt mycket tillbehör och den stora motorn för samma pengar som en snik utrustad Audi/volvo.



Honda i tells ya!

Jag får inte välja vad jag vill tyvärr. En Tåjåta eller Honda hade jag kunnat tänka mig också. Bmw M5 Touring borde fungera med, många kundbesök hinner man med en sådan :yoparty

http://www.youtube.com/watch?v=z6WASf4zXb8
 
Varför finns inte D4:an i v70? Lutar åt volvo nästa gång det skall bytas tjänstebil.

Nu kör jag Mondeo och den har varit felfri i 2år iallafall :)

D3:an är ersättaren till gamla 2.4D och är en 2 liters motor med 5 cylindrar och 163 Hkr.

Dom har ändrat alla beteckningarna för motorerna så beteckningen har inte längra med antalet cylindrar att görra. Ex: en D3:a är en diesel med effekt mellan 160-185Hkr (lite osäker på siffrorna exakt, är ju ett par stycken att komma ihåg) oavsett antalet cylindrar och slagvolym och en D5:a är en diesel med 200 elle mer Hkr.

Samma princip på bensinarna. Krångligt värre är det i alla fall, speciellt när kunderna börjar på att undra om Volvo verkligen byggt en dieselmotor med bara 3 cylindrar, eller än värre, är en D2:a verkligen 2-cylindrig :D

//D
 
D3:an är ersättaren till gamla 2.4D och är en 2 liters motor med 5 cylindrar och 163 Hkr.

Dom har ändrat alla beteckningarna för motorerna så beteckningen har inte längra med antalet cylindrar att görra. Ex: en D3:a är en diesel med effekt mellan 160-185Hkr (lite osäker på siffrorna exakt, är ju ett par stycken att komma ihåg) oavsett antalet cylindrar och slagvolym och en D5:a är en diesel med 200 elle mer Hkr.

Samma princip på bensinarna. Krångligt värre är det i alla fall, speciellt när kunderna börjar på att undra om Volvo verkligen byggt en dieselmotor med bara 3 cylindrar, eller än värre, är en D2:a verkligen 2-cylindrig :D

//D

Jo jag vet men D3 finns ju med högre effekt i v50/s40 och c70 och kallas då D4 med 177hk istället för D3 :va
 
Jag vill oxå slå ett slag för honda accord kombin. Kör en sån på jobbet och är helt sjukt nöjd med den. Tror dock inte du kan få den med 4 hjulsdrift som tidigare nämnts. Hade jag varit du hade jag provkört en sådan innan jag räknade bort den.
 
Jo jag vet men D3 finns ju med högre effekt i v50/s40 och c70 och kallas då D4 med 177hk istället för D3 :va

Jo jag vet, Volvo har verkligen lyckats att krångla till det :tummenupp

Ska man ha en V70 och man tycker D3:an är lite i klenaste laget och D5:an är onödigt dyr så får man beställa en D3:a med effektoptimering från Polestar direkt i affären.

//D
 
Jag lånar tråden lite, ska beställa ny tjänstebil och chefen har fått en fix idé om att vi måste åka Subaru. Har väll inget emot Subaru egentligen, men gillar inte att bli så styrd i valet av bil..

I vilket fall står valet mellan Subaru Legacy 2,5 med automatlåda (bensinmotor) eller en 2,0l diesel med sexväxlad manuell låda. Vad hade ni valt? Guld värt med automat när man kör så mkt som jag gör(7-8000mil/år),ofta med tungt släp efter bilen. Man kan dessutom göra anteckningar osv utan o behöva hålla koll på växlingarna. Nackdelen är att det blir dyra privata mil, den är inte direkt soppasnål. Enligt en kollega som precis har tagit ut en så ligger den runt en liter/mil Dieseln går mycket snålare, runt 0,6l/mil och har mer vridmoment, men då får man växla hela tiden..
 
Det beror väl på lite vad du har körning,i stan så är ju automat guld värt men kör man landsväg så spelar det lite mindre roll.

Jag kör manuell i stan och det funkar bra om har handsfree och lär sig skriva utan att titta på vad man skriver.
 
Finns ju D3:or för under 300k.

Men det kanske är för klent/dåligt utrustat?

V70 finns för 300 med tygklädsel och snik utrustning. Läder, automat och lite lull lull så pratar vi 330-350 efter rabbat.
Men vi pratade XC70 och den är dyrare.

Dom är väl sänkta i pris va? När du köper tjänstebil går dom på nybilspriset, inte det dom säljs för när dom stått i hallen x-antal månader.
.

Förmånsvärdet beräknas på nybilspriset enligt skatteverkets tabeller.
Vad som står på prislappen är det företaget betalar. Så i mitt fall där jag har 7,5 basbelopp vilket ger ca 320k om jag kan förhandla ner en bil från 700 till 320 så är det ok, men förmånsvärdet sticker iväg ordentligt enligt skatteverket. Extrautrustning beskattas, så som krok, skinn och vinterhjul.
 
Last edited:
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top