vilken test är riktig ?

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Läste ett ex av "Sporthojen" igår och slogs av att det skiljer så otroligt mellan deras test av slipOn och Bike's.
Bike testade i våras diverse slipon genom att bara montera dessa, ingen ny mappning eller liknande och kunde med Yoshi..slipon'et mäta en effektökning på 9.8hkr !!!
När man läser testet i Sporthojen så ser man att i 2 av fallen så förlorade man effekt, och i princip ingen effektökning överhuvudtaget i dom andra.
Alltså, jag bryr mig egentligen inte om ifall man får 1 eller 10 hkr extra, jag vill bara veta att man kan lita på det som står i tidningarna vi köper.
Bike testade på en FZS-1 Fazer -06 och Sporthojen en ny GSXR, med det skall väl inte ha nån som helst betydelse.

Hur kan det skilja så mycket i dessa 2 tester ??

Beror på hur optimerat det som sitter original är vad mycket du vinner på ett byte.
Kan tänka mig att gixxern är mer optimerad.

Henrik

Säker på att det var bara slipon då och inte hela system i bike? Låter som de siffrorna stämmer bättre med helsystem.

Man kan inte jämföra ökningen på en modell mot ökningen på en annan modell.

Vissa originalljuddämpare är helt enkelt sämre än andra! :)

Bästa ökningen brukar man hitta på de hojar som inte har meningen "hög effekt" i rubriken på produktbladet.

/Fredde

Men gixxern har en stor fet katalysator som står för den största delen av mottrycket. den blir ju kvar om man gör som Sporthojen.

Om jag tolkat det hela rätt då:
Yamaha har slängt på en riktigt usel ljuddämpare på den FZS-1 som bike testade på, medan Suzuki har lagt ner lite energi på att göra en som fungerar riktigt bra utan att stjäla massor av effekt.

Märkligt att dom slarvar så tycker jag... kan ju inte vara så jäkla svårt att göra en något bättre original-dämpare.

I Sporthojen har vi bara provat gatlegala ljuddämpare som klarar bullerkraven, Bike testade öppnare och mer ljudliga dämpare, dessa ger mer effekt. Testerna är med andra ord inte jämförbara, då de avhandlar två olika typer av ljuddämpare.

Tomas Lofterud: Hur kan en dämpare som sänker en hojs effekt + kostar massa pengar få bra betyg i erat test? Vad är det som är så bra? jag fattar verkligen inte :confused:

Tomas Lofterud: Hur kan en dämpare som sänker en hojs effekt + kostar massa pengar få bra betyg i erat test? Vad är det som är så bra? jag fattar verkligen inte :confused:

Den kanske väger mindre, ser attans bra ut och ger ett göttigt ljud! Vilket egentligen är 3 mycket bra skäl av 4 för att byta.

nja kanske det med ljudet, sliponet jag pratar om är micron som kom på plats nr 3, tycker det är fult men det är en annan sak, grejen är att det har 3hk mindre och 1 Nm mindre än originalet och har fått betyget 27 av 30 i topp effekt. och 24 av 30 i effektutveckling. Det står att den har jämnare effekt kurva än orginalet, varför får den bara 24 av 30, när sämre effekt ger hela 27 av 30? som omdöme får det "Mycket bra" betygen på på vikt och passform var ok. Alla system i testet klarade avgas och ljudkraven.
Så vem vill betala mellan 7 & 20k för det här? (pris saknades)
Lite bättre info om hur ni sätter betygen och varför, vore uppskattat för oss oinsatta.

En skön grej till nästa nummer vore om ni kunde lägga med ljudsnuttar på alla olika system i er dvd.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8