Vilken temp skall det vara på en Rs 125?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
Hellberg skrev:
skriver aldrig här, men gjorde det igår av någon anledning

Blir ju bara massa tjat om man skriver något..

Hade tänkt å berätta om mitt projekt osv.. 38hk i en 125cc aprilia..

14500 rpm.. men men verkar inte vara någon ide för här vet ju alla bäst


men kör dem på 80 grader, helst 100 grader.

men vafan varför sätta på en 34mm förgasare eller större när aprilia har en 28mm från fabrik? Aprilia vet ju vad som går bäst?

Bäst jag tar av allt trim

Nu snackar du skit, förlåt. Visa bänkpapper, 38 hk på bakhjulet eller i motorn?

Och om du kanske vet så hade vissa prillor 34 mm förgasare, och det funkade hur bra som helst om man skulle trimma. Min har 34 mm förgasare.

Men att trixxa med termostaten mm verkar du vara kung på, så fortsätt i samma anda :Bugar :tummenupp
 
Men aprilia rs 125an är ingen effektmonster och mycket är "fel" från fabrik.

31.5hk har ingen hojj orginal på bakhjulet.. 28hk har en perfekt aprilia rs 125 på bakhjulet

Bänkades en 2003:a med 34mm förgasare. jolly moto.. vfoce.. den hade knappt 31hk på bakhjulet..



DJM skrev:
alltså det var inge påhopp..

Utan jag tyckte det mest var konstigt att aprilia sätter in 75gradiga termostater när ni säger att det ska ligga på 60??

38hk ska väl inte vara så svårt att uppnå eller?

jag har 31.5hk orginal.
 
Hellberg skrev:
Men aprilia rs 125an är ingen effektmonster och mycket är "fel" från fabrik.

31.5hk har ingen hojj orginal på bakhjulet.. 28hk har en perfekt aprilia rs 125 på bakhjulet

Bänkades en 2003:a med 34mm förgasare. jolly moto.. vfoce.. den hade knappt 31hk på bakhjulet..

Jaha, DJM får väl ta och visa dig bänkpapper på hans orig. Aprilia RS 125 97.

EDIT: Är det bara jag som hört att de nyare Apriliorna går sämre än vår DJM?
 
Inget skit snack.

Bara en helvetes massa arbete och tre skurna cylindrar senare..

Hade tänkt och lägga upp en seriös tråd med lite bilder och så..

Har lite små pill kvar så ska den bänkas igen.. För förra bänkningen så nöp den. Men det var tryck i den vill jag lova..


Kan väll säga lite snabbt vad som sitter på.. en Rotax supermax cylinder, som är modifierad för att passa rs vevhuset.. Sen är den portad, tider lite hemliga än så länge..

Svarvat nytt förbränningsrum, squisch 0,9.. kompression 14,5:1

En Mikuni tmx 38mm powerjetförgasare. vforce 3 reed. ny luftburk.

Plus en massa mer
 
Hellberg skrev:
Inget skit snack.

Bara en helvetes massa arbete och tre skurna cylindrar senare..

Hade tänkt och lägga upp en seriös tråd med lite bilder och så..

Har lite små pill kvar så ska den bänkas igen.. För förra bänkningen så nöp den. Men det var tryck i den vill jag lova..


Kan väll säga lite snabbt vad som sitter på.. en Rotax supermax cylinder, som är modifierad för att passa rs vevhuset.. Sen är den portad, tider lite hemliga än så länge..

Svarvat nytt förbränningsrum, squisch 0,9.. kompression 14,5:1

En Mikuni tmx 38mm powerjetförgasare. vforce 3 reed. ny luftburk.

Plus en massa mer

Och det är däför du kör med lägre temp? Är det nödvändigt?
 
ja annars tappar man effekt.. och att den nyper vid dem temperaturena om du plockar ut lite mer effekt

Ingen seriös 2 takts hoj ligger på 80 grader.

Ni hörde ju själva vad vrm gubben hade sagt, och han kan nog sina grejor.
 
Hellberg skrev:
Men aprilia rs 125an är ingen effektmonster och mycket är "fel" från fabrik.

31.5hk har ingen hojj orginal på bakhjulet.. 28hk har en perfekt aprilia rs 125 på bakhjulet

Bänkades en 2003:a med 34mm förgasare. jolly moto.. vfoce.. den hade knappt 31hk på bakhjulet..


ehh, klart det finns det, jag har det? bänkade min för några månader sen. vänta ska leta upp länken till pappret.

här har du den http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=87766
 
Last edited:
nice 30,7hk..

Men du ser ju efter 11 000 finns det ingen mer effekt..

min drar vidare till 14500, men men kanske ingen ide å slänga upp grejorna
 
Hellberg skrev:
nice 30,7hk..

Men du ser ju efter 11 000 finns det ingen mer effekt..

min drar vidare till 14500, men men kanske ingen ide å slänga upp grejorna


oj skrev 31 ska vara 30..

men där ser du att det finns dom som har över 28hk. Min är helt orginal med 34mm förgasare..

Jo släng upp det. Intressant!
 
Hellberg skrev:
ja annars tappar man effekt.. och att den nyper vid dem temperaturena om du plockar ut lite mer effekt

Ingen seriös 2 takts hoj ligger på 80 grader.

Ni hörde ju själva vad vrm gubben hade sagt, och han kan nog sina grejor.


en fråga då. Vet inte aprilia nånting då för dom har stoppat i 75gradiga termostater? dom om någon borde ha satt in en 60graders termostat..
 
Jo dem vet en jävla massa, men deras 125a är gjord för att gå på gatan och hålla hur länge som helst. Och eftersom att det är så lite effekt så bygger det inte nån vidare värmare.

Då får dem sätta i en termostat som stryper flöder rejält så den inte kallnyper.

När man kör utan termostat får du ha en jävla koll på temp, tejpa kyl osv.





DJM skrev:
en fråga då. Vet inte aprilia nånting då för dom har stoppat i 75gradiga termostater? dom om någon borde ha satt in en 60graders termostat..
 
Hellberg skrev:
Jo dem vet en jävla massa, men deras 125a är gjord för att gå på gatan och hålla hur länge som helst. Och eftersom att det är så lite effekt så bygger det inte nån vidare värmare.

Då får dem sätta i en termostat som stryper flöder rejält så den inte kallnyper.

När man kör utan termostat får du ha en jävla koll på temp, tejpa kyl osv.

går din cykel, vilken temp kör du på
 
Hellberg skrev:
ja herrejävlar 70-80 grader är grymt för mycket, det sitter en termostat i rs125orna som stryper földet för att få det varmare i början..
Och dem brukar strula en del..

Över 63 grader vill jag inte ha min.,


Runt 55 kan man börja gasa.. Sen brukar den ligga på en 59 vid max.



Ett tips.. Ta bort termostaten och tillverka en bricka med ett 11mm hål istället och sätt dit.

Blir för lågt tryck om man bara tar bort termostaten och inte sätter dit en bricka.


Eller köp en riktig termostat.





nu blev man rädd... Min ligger jämt på 70 hela tiden, ibland lite över, är något fel då? =S
 
mp_87 skrev:
nu blev man rädd... Min ligger jämt på 70 hela tiden, ibland lite över, är något fel då? =S

Det gör min och alla andra original RS 125:or som någonsin tillverkats, det är normalt. 70-80. 80 är max, den ska helst vara under 80.
 
Termostaten ska öppna vid 70c om jag inte minns fel. Min pendlar mellan 68-70...

Edit. Tycker man den kyler dåligt är det väl inte svårare än att man kollar om man har luft i systemet... ( 2 skruvar)
 
AndersJohansson skrev:
Termostaten ska öppna vid 70c om jag inte minns fel. Min pendlar mellan 68-70...

Edit. Tycker man den kyler dåligt är det väl inte svårare än att man kollar om man har luft i systemet... ( 2 skruvar)

men grejen va den att i stort sätt alla 2-takts kungar har sagt att dom går bäst på ca 55 grader å en rs ligger på 70-80, min oftast runt 80:( känns lite varmt!
 
RS "Alex" skrev:
men grejen va den att i stort sätt alla 2-takts kungar har sagt att dom går bäst på ca 55 grader å en rs ligger på 70-80, min oftast runt 80:( känns lite varmt!

Ja men testa att lufta systemet, det gjorde jag =)
Från 74-80 till 68-70.

När den går bäst och vad som är bäst för motorn tror jag är 2 helt skillda grejer. Hur blir det med kolvspel och sånt då? :va
 
AndersJohansson skrev:
Ja men testa att lufta systemet, det gjorde jag =)
Från 74-80 till 68-70.

När den går bäst och vad som är bäst för motorn tror jag är 2 helt skillda grejer. Hur blir det med kolvspel och sånt då? :va

jo sånt har jag också funderat lite på men man kan ju testa det värsta som kan hända är ju bara att allt pajar :tummenupp

vart sitter luft skruvarna då? hur ska man göra det då? låta den gå å öppna skruvarna eller hur?
 
RS "Alex" skrev:
jo sånt har jag också funderat lite på men man kan ju testa det värsta som kan hända är ju bara att allt pajar :tummenupp

vart sitter luft skruvarna då? hur ska man göra det då? låta den gå å öppna skruvarna eller hur?


Lyft på tanken, ta bort locket till expansionkärlet.
Slangen som går från cylinder till "grillen/kylaren" mitt på den finns det en koppling med en skruv på. Skruva ut den och när det kommer kylarvätska så stänger du den :)

Finns även en skruv på själva kylaren/grillen uppe till vänster.

Så är det på min ( -98 ) iaf...

Lycka till! :tummenupp

Edit:
http://homepage.ntlworld.com/shawn.wombwell1/125 cooling diagram.htm
8 och 9 är dom 2 jag skrev om.
Räcker om du öppnar 8:an (men kom ihåg att öpna locket på expansions kärlet också så att ny kylarvätska kan komma ner)


GÖR DET INTE NÄR MOTORN ÄR IGÅNG ELLER NÄR DEN ÄR VARM, STOR RISK ATT DU BRÄNNER DIG!
 
Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top