Vilken temp skall det vara på en Rs 125?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
Solid snake skrev:
Ska jag värma min på tomgång så får jag stå i 10 minuter o vänta, kör jag så tar det 2 minuter innan den är varm.
Det är sant.. pga du påfrestar motorn mer vid körning än när den går på tomgång. :fatta!
 
jag är nog ändå lite på philsson:s sida... men kolven ändrar inte direkt form åt nått håll när den kyls...
 
philsson skrev:
den sliter inte.. :fakta den är däremot oval när den är ouppvärmd. det bidrar till sämre komp och det är bara bra för att du inte ska påfresta motorn för mycket vid kallt tillstånd. när den är kall och du kör expanderar kolven snabbare än cylinderväggarna då den är i härdad aluminium och då klämmer den sig mot cylinderväggarna och på så vis liter mer och påfrestar lager mm. kan tillockmed nypa vid för snabb uppvärmning.

Cylindern drar ihop sig när den expanderar, men det visste du säkert redan. :7peta
 
Solid snake skrev:
Cylindern drar ihop sig när den expanderar, men det visste du säkert redan. :7peta
Det gör den väl endå inte.. något som har en oval konstruktion innuti (typ en cylinder) expanderar alltid vad jag vet utåt och lämnar då mer spel för kolven som nu behöver mer plats.
Gissa varför en motor nyper om du kallkör den för hårt. just för att cylindern inte hinner expandera och kolven låser sig vid expansionen då den expanderar snabbare än cylindern.. men men visst. tro som du vill.. hade båda expanderat mot varandra så hade de låst rätt fort.. :D :tummenupp
 
philsson skrev:
Det gör den väl endå inte.. något som har en oval konstruktion innuti (typ en cylinder) expanderar alltid vad jag vet utåt och lämnar då mer spel för kolven som nu behöver mer plats.
Gissa varför en motor nyper om du kallkör den för hårt. just för att cylindern inte hinner expandera och kolven låser sig vid expansionen då den expanderar snabbare än cylindern.. men men visst. tro som du vill.. hade båda expanderat mot varandra så hade de låst rätt fort.. :D :tummenupp



Så du tror inte det är så att kolven expanderar snabbare? :7peta
 
philsson skrev:
Det gör den väl endå inte.. något som har en oval konstruktion innuti (typ en cylinder) expanderar alltid vad jag vet utåt och lämnar då mer spel för kolven som nu behöver mer plats.
Gissa varför en motor nyper om du kallkör den för hårt. just för att cylindern inte hinner expandera och kolven låser sig vid expansionen då den expanderar snabbare än cylindern.. men men visst. tro som du vill.. hade båda expanderat mot varandra så hade de låst rätt fort.. :D :tummenupp

Vet du varför cylindern är oval ens? Den slits ovalt pga kolvens rörelser.

Skaffa fakta innan du skriver. :7peta

Cylindern drar ihop sig, end of story. :fatta!
 
philsson skrev:
Det gör den väl endå inte.. något som har en oval konstruktion innuti (typ en cylinder) expanderar alltid vad jag vet utåt och lämnar då mer spel för kolven som nu behöver mer plats.
Gissa varför en motor nyper om du kallkör den för hårt. just för att cylindern inte hinner expandera och kolven låser sig vid expansionen då den expanderar snabbare än cylindern.. men men visst. tro som du vill.. hade båda expanderat mot varandra så hade de låst rätt fort.. :D :tummenupp


kallkör?!?!?!?!?

Vet du vad som händer när en motor värmenyper? motorn blir för varm och kolven blir för stor=den fastnar
 
cRoC skrev:
Så du tror inte det är så att kolven expanderar snabbare? :7peta
Vad är det då jag har sagt hela tiden då.. :fatta! LÄS!!..
kolven expanderar snabbare än cylinderväggarna alltså kan den nypa om man kör för hårt med motorn innan den har blitt varm. uppfattat?.. bra!!.. :tummenupp
 
DJM skrev:
kallkör?!?!?!?!?

Vet du vad som händer när en motor värmenyper? motorn blir för varm och kolven blir för stor=den fastnar


Ja och om cylindern skulle växa utåt (som kolven) skulle det ju inte kunna hända.. eller hur? :)
 
Solid snake skrev:
Vet du varför cylindern är oval ens? Den slits ovalt pga kolvens rörelser.

Skaffa fakta innan du skriver. :7peta

Cylindern drar ihop sig, end of story. :fatta!
ok.. sorry.. skrev oval.. menade rund facktiskt. för den är facktiskt rund och om den nu skulle vara oval så visst. då lär de vara slitage.
när kolven expanderat så är den rund och sliter då runt också så då stämmer inte din teori.. du kan också skaffa fackta! :arsele
 
philsson skrev:
ok.. sorry.. skrev oval.. menade rund facktiskt. för den är facktiskt rund och om den nu skulle vara oval så visst. då lär de vara slitage.
när kolven expanderat så är den rund och sliter då runt också så då stämmer inte din teori.. du kan också skaffa fackta! :arsele

Asså, jag HAR rätt, acceptera!

Du vet att vevpartiet snurrar va?

Kolven trycks mot insugssidan och avgassidan när det snurrar på, läs en bok om motorer i allmänhet. :7peta
 
cRoC skrev:
Ja och om cylindern skulle växa utåt (som kolven) skulle det ju inte kunna hända.. eller hur? :)
Inte ägd!.. för som sagt .. kolven är gjord i härdad aluminium. medans cylindern är gjort i starkare material ofta nycasilbehandlad. det innebär alltså att kolven expanderar snabbare vid uppvärmning medans cylinderväggarna expanderar långsamt. alltså om kolven expanderar för fort så att inte cylinderväggarna hinner expandera tillräckligt så nyper det.
Detta sker när du inte värmt upp motorn före man lägger sig å pressar till ex.
 
Solid snake skrev:
Asså, jag HAR rätt, acceptera!

Du vet att vevpartiet snurrar va?

Kolven trycks mot insugssidan och avgassidan när det snurrar på, läs en bok om motorer i allmänhet. :7peta
I det har du rätt. Får be om ursäckt.. trodde du menade att kolven slet cylindern oval pga att kolven i sig var oval.. fast de skrev du ju inte nånstanns. :va
 
DJM skrev:
Ja precis. Tillslut så blir cylinderns så stor att snart har vi en 500cc av våra 125:or :)


cRoCA skrev:
ha!! Det är därför billiga hojar är luftkylda, bontrim!!

bara å drömma på grabbar.. expansionen är ytterst liten. räcker dock för att kolven ska hinna nypa vid ojämn expansion. ni har tydligen svårt att greppa. :D
 
Nu när ni pratar om detta.
När min DTR är kall och man gasar så varvar den inte så mycket, kanske 4000 varv. Och när den har blivit lite varm så är det bara 1:an som den inte varvar mer än typ 4000.
Kan det va att den bryter tändningen när den är kall för att inte slita för mycket på motorn????
 
whitesnake skrev:
Nu när ni pratar om detta.
När min DTR är kall och man gasar så varvar den inte så mycket, kanske 4000 varv. Och när den har blivit lite varm så är det bara 1:an som den inte varvar mer än typ 4000.
Kan det va att den bryter tändningen när den är kall för att inte slita för mycket på motorn????
Haha.. det kan hända att du har nån specialare som gör det.. men på alla andra motorcycklar så är det så att bränslet flyter sämre fram till cylindern och desutom i fel luftblandning oftast vid kallt tillstånd. samt att du inte har nått ett bra komp ännu när motorn är kall. detta bidrar till lägre varv och du upplever att hojen börjar 4 takta.
 
whitesnake skrev:
Nu när ni pratar om detta.
När min DTR är kall och man gasar så varvar den inte så mycket, kanske 4000 varv. Och när den har blivit lite varm så är det bara 1:an som den inte varvar mer än typ 4000.
Kan det va att den bryter tändningen när den är kall för att inte slita för mycket på motorn????


Låter osannorlikt att en 30,000krs hoj skulle ha det..om det ens finns?
 
cRoC skrev:
Låter osannorlikt att en 30,000krs hoj skulle ha det..om det ens finns?
Det finns facktiskt varvtalstrypningar på hojar i dagsläget. minns inte vilken hoj det var. men läste i en hojtidning att de va nån hoj som ströp varvet beroende på temp.. det låter koolt facktiskt. samt att rödmarkeringen flyttades progresivt också beroende på motortemperaturen ;) riktigt nice facktiskt.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top