Tackar så mycket för alla svar! Nu fick frugan för sig att det skulle gå att filma också. Fått för mig att det går med D3100 men inte med D3000. Stämmer det? Hur är det med de andra?
Plocka upp en beggad - fotosidan.se har ett riktigt bra begplank (blocket är bara att glömma, folk är fan inte kloka på riCktIgt

).
Vill du ha en liten kamera, snegla på Canon 400D / Nikon D40x och uppåt - kan du leva med en riktig kamera så lär man kunna fynda Canon 30D/40D och Nikon D80/D200 för sansade pengar.
Optiken är viktigare än huset, det är en bra tumregel...objektiven man får med på köpet är oftast bara skräp, det duger att fota med, men har man en gång provat riktigt glas, så ere' rökt för all framtid.
/J
Tackar för tipset med fotosidan! Finfint

Jag är ju helt och hållet en nybörjare så undrar om jag märker någon skillnad mellan en billig ny och en bättre men begagnad till samma pris?
När du skriver Canon 400D / Nikon D40x och uppåt, vad är uppåt? Är en begagnad Nikon D40 värd 2500:- när man kan köpa en ny D3100 för 3500:-? Och Canon 30D/40D och Nikon D80/D200, vad skiljer? Vilken siffra är bättre än vilken annan siffra? Har inte förstått det...
T.ex. D3100 är en uppdaterad D3000 och D5100 är bättre. Men Vad skiljer mellan t.ex. Canon 400D och 30D eller 40D? Och Nikon D80, D90 och D200 eller kanske D400? Jag fattar ingenting... helt plötsligt försvinner en nolla i slutet på beteckningen. Vad betyder det? Och är 30 bättre än 40 eller 200? Skumt...
Vilken prisklass på vilken kamera är vettigt och när kan det bli bättre att köpa en ny D3100 eller 1100D istället? Då har man ju garanti, men andra begagnade för samma peng eller strax under ger kanske märkbar skillnad? Svårt som fan det här...
Vilka man man även filma med?
Tetig fråga kanske, men har du något speciellt användningsområde/ändamål. Tex. ska du fota snabba sporthojar på bana så ska du kanske kika på en äldre(beg) men snabbare kamera. Är det viktigt att kunna filma? Måste den ha miljarders megapixlar för att skriva ut meterstora plancher. Osv ....
Det är en sak med alla flashiga finesser och hur mycket bättre senaste modellen är... bla bla bla. På skärmen, när bilden är redigerad och visas i 72 px så skulle jag säga att det inte är så stor skillnad.
En stor skillnad på en ny och en äldre modell samt billig/dyr är hur den hanterar dåligt ljus, och ljuset blir snabbt dåligt (svagt), speciellt om man ska ha ett lite längre objektiv krävs ofta mycket ljus för att få ner slutartiden (för att slippa suddiga bilder).
En annan skillnad mellan nybörjar/semiproffs är antalet knappar - reglage som sitter utanpå kameran (man slipper rota inne bland menyer för att ändra inställningar)
Annars, som alla andra säger, håll dig till de stora märkena. Det du snabbast kommer att sakna är fler objektiv, och det kan man hitta begagnat.
lycka till!
Jadu, bra fråga. Sporthojar på bana blir det nog inte. Har aldrig tid med sådant. Tanken är mest att ha med den när jag hittar på något med familjen. Fota ungarna, djuren, semesterbilder och övriga amatörändamål

Så värst mycket finesser behöver jag nog inte då, men filmning och bra bilder vill jag ha

Användarvänlighet står nog ganska högt också, annars från frun spel. Angående hanteringen av dåligt ljus så är jag nöjd om den är bättre än min gamla Dimage5 (som käkat upp batterierna på 10 foton om jag har displayen igång...