Vilken svetshjälm ska man köpa?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vänta nu. Du jobbar ju med att sälja svetsutrustning, och här gräver du upp ett inlägg av mig där jag säger att det krävs lite dyrare hjälm för att klara tunnplåtsavbländning vid tig. Så hänvisar du till en Esab-hjälm som är mellandyr. Vad är pointen? Villa du att jag ska svara på ngt speciellt sätt? Jag har ju en hjälm som funkar.

Du skulle prova denna. inte den billgaste hjälmen på marknaden men jävlar vad bra ljus och färgåtergivning det var. Man ser färgskillnader extremt bra och enligt dom som kan det där med tig så var det grymt.
http://www.esab.co.uk/gb/en/products/index.cfm?fuseaction=home.product&productCode=12526&tab=1

Jämförde med min helt ok Kemppi Bottas hjälm och det var en förvånande stor skillnad när man växlade mellan dom.


http://www.esab.co.uk/gb/en/products/index.cfm?fuseaction=home.product&productCode=12526&tab=1
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Vänta nu. Du jobbar ju med att sälja svetsutrustning, och här gräver du upp ett inlägg av mig där jag säger att det krävs lite dyrare hjälm för att klara tunnplåtsavbländning vid tig. Så hänvisar du till en Esab-hjälm som är mellandyr. Vad är pointen? Villa du att jag ska svara på ngt speciellt sätt? Jag har ju en hjälm som funkar.

Nej, inte direkt. Jag letade efter stora svetstråden för att få feedback på ett svetsbord jag skissat på och sprang på denna tråden där en diskussion om svetshjälmar.

Av en händelse så var det mindre än en vecka sen jag provade den hjälmen och det var en klarhet och kontrast som var ganska markant mot min egen ganska dyra hjälm. Jag citerade helt enkelt sista posten. Jag säljer inte svetsutrustning, jag är produktutvecklare, konstruktör.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag ruskar liv i den här gamla tråden igen. Jag har ledsnat på min svetshjälm från Biltema och är på jakt efter en ny. Jag såg att Classe har rea på sin Telwin: https://www.clasohlson.com/se/Svetshjälm-Telwin-Vantage-Red-XL/p/41-1425 Folk verkar nöjda, men för samma pengar får man en billig ESAB från Jula: https://www.jula.se/catalog/verktyg...lod/svets/skyddsutrustning/svetshjalm-006195/ ESAB är ju ESAB, men man betalar ju en del för märket även på billiga saker, och gluggen är klart mindre på den.

Sist ut är Biltemas för 400kr mer, om man vill ha lite större glugg: https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/skyddsutrustning-till-svetsning/svetshjalm-wh-5-2000043421

Är ESAB bäst oavsett, eller blir jag glad och lycklig av en Telwin?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Min Stanley köpt på Jula som jag haft i flera år gav upp förra hösten, var och kollade på Jula och då köpte jag den dyra Esab A40 hjälmen för 1500 kr pga tre saker, synfältet är märkbart större övriga hjälmar vilket är bra med progressiva glasögon, slipläget som jag använder ibland och att man kan byta batteri på Esabs dyra hjälm.

Min Stanley hjälm är nu renoverad med en extärn batterihållare köpt på amazon så nu kan man även byta batteriet i den. Då jag testsvetsade för att se att den funkade så märkte man tydligt att man vant sig med det större synfältet på Esab hjälmen.

Jag skulle ta Telwin hjälmen från Classe, stort synfält, större justerområde 5-13, slipläge så denna hjälm verkar ju på papperet bättre än min dyrare A40 och definitivt mycket bättre än Esab A20. Esab A20 skulle jag inte fundera på med 96x39 synfält mot Telwin 100x67 mm. Det är väl möjligen att man inte kan byta batteri på Telwin men det gå nog att fixa om så där en 5-7 år på samma sätt som jag gjort på min Stanley hjälm.

Jag är ju bara en glad amatörsvetsare men jag skulle köpa en hjälm med så stort synfält man kan hitta.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Nästa gång jag köper blir det en med större justering av mörkerläge vill gärna ha det lite ljusare
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Mina val:

Billigt:
Kemppis, fast nu har de ju fasat ut den bra gamla och det finns en Alfa E60 eller vad den nu heter. Inte justerbar DIN.
Esab Savage kommer som första med reglerbar DIN. Bra för pengarna.

Oberoende av pris så blir det 3M 9100 Speedglas.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Har en ESAB Warrior Tech sen 2017. Var nöjd med den tills jag köpte en Telwin Vantage Red XL från Classe i somras. Större synfält, större justerområde. Bra även till gassvetsen och plasmaskäraren.
Justerbandet är bekvämare på esaben. Men det märks bara om man har den på flera timmar i sträck. Mest blir det Telwin.
Edit: Normalt kör jag med progressiva glasögon, men när jag svetsar, svarvar eller mekar blir det läsglasögon från Willys med lagom styrka. Kan utnyttja hela synfältet då.
 
Last edited:

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Innan du köper någonting så lär sig svetsa. En handhållen skärm duger gott. Lägg pengarna på svetspinnar och elräkningen.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag köpte en hjälm på Jula för ca ett år sedan, den här:

210085.jpg

Har funkat bra, men som många säger så finns det dom med större synfält i, och det hade jag valt idag, efter att ha provat min kompis hjälm, som är en ESAB med stort synfält.
Det gör helt klart skillnad, och speciellt eftersom jag inträder i "glasögonåldern" nu.
Men jag har inga anmärkningar i övrigt på Stanley-hjälmen, tycker att den sköter sig jättebra, men har bara haft den ca ett år, och kör mest MIG med fixerade objekt, och då går det ändå bra.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag köpte en hjälm på Jula för ca ett år sedan, den här:

View attachment 479617

Har funkat bra, men som många säger så finns det dom med större synfält i, och det hade jag valt idag, efter att ha provat min kompis hjälm, som är en ESAB med stort synfält.
Det gör helt klart skillnad, och speciellt eftersom jag inträder i "glasögonåldern" nu.
Men jag har inga anmärkningar i övrigt på Stanley-hjälmen, tycker att den sköter sig jättebra, men har bara haft den ca ett år, och kör mest MIG med fixerade objekt, och då går det ändå bra.

Har den där hjälmen men batteriet tog slut, tycker det är helt vansinnigt att man inte kan byta batteri, det lär ju kastas många billigare svetshjälmar som skulle fungera vidare med ett batteri för några tior. Jag fixade det med att montera extern batterihållar och batteri. Utan att testat Telwin hjälmen skulle jag chansa och lägga 200 kr till då den i alla fall på pappret verkar betydligt bättre.

Såg att Telwin hjälmen hos Classe har utbytbara batteri, var nån som frågat om produkten. Blev lite sugen på Telwin hjälmen då jag i vissa lägen tycker att Esab hjälmen är nog så mörk med TIG på låg ström.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har en ESAB Warrior Tech sen 2017. Var nöjd med den tills jag köpte en Telwin Vantage Red XL från Classe i somras. Större synfält, större justerområde. Bra även till gassvetsen och plasmaskäraren.
Justerbandet är bekvämare på esaben. Men det märks bara om man har den på flera timmar i sträck. Mest blir det Telwin.
Edit: Normalt kör jag med progressiva glasögon, men när jag svetsar, svarvar eller mekar blir det läsglasögon från Willys med lagom styrka. Kan utnyttja hela synfältet då.
Och hur funkar den med pinne då?
Innan du köper någonting så lär sig svetsa. En handhållen skärm duger gott. Lägg pengarna på svetspinnar och elräkningen.
Jo, jag har använt en skärm i plywood i många år nu, men den börjar bli svedd så det är dags att byta upp sig.
Har den där hjälmen men batteriet tog slut, tycker det är helt vansinnigt att man inte kan byta batteri, det lär ju kastas många billigare svetshjälmar som skulle fungera vidare med ett batteri för några tior. Jag fixade det med att montera extern batterihållar och batteri. Utan att testat Telwin hjälmen skulle jag chansa och lägga 200 kr till då den i alla fall på pappret verkar betydligt bättre.

Såg att Telwin hjälmen hos Classe har utbytbara batteri, var nån som frågat om produkten. Blev lite sugen på Telwin hjälmen då jag i vissa lägen tycker att Esab hjälmen är nog så mörk med TIG på låg ström.
Min är inte justerbar, annat än i teorin, så det är antingen ljust med ett grönt skimmer, eller ganska kolsvart :gnissla
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det blev en Telwin från Classe, jag tror att jag köpte den sista i hela Storstockholm. Den sitter lite sämre än min gamla, och framförallt har den inget fast uppfällt läge man kan haka fast den i, men det är klart mycket bättre känsla genom glaset :tummenupp Nu ska jag bara ratta in den så att jag trivs med den också.

För att provköra den okynnessvetsade jag ihop en marschallhållare på nyårsafton, man ska alltid ha lite armeringsjärn hemma :fakta
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Finns det nåt billigare 5-13 alternativ till Telwin hjälmen hos Classe? Tycker att Esab hjälmen är för mörk med sina 9 som lägsta inställning om man går ner i ström på TIG. Skulle kunna tänka mig en enklare hjälm som går ner till 5 utan slipläge och sånt då jag ändå har Esab hjälmen som har denna lyx.

Classe hade 20% idag så jag blev lite små sugen på att slå till på Telwin hjälmen.
 

NilleK

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2017
Ort
Gisebo
Hoj
Massor
Böhler har prisvärda hjälmar som håller bra kvalitè,hör med Svetscenter i Jönköping.
Dom brukar ha många olika hjälmar att välja på!!
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top