Vilken svetshjälm ska man köpa?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hej!

Jag har ärvt fars gamla pinnsvets, så nu ska jag försöka komma ihåg hur man sammanfogar plåtbitar med en sån :va Det jag dock vet är att vanliga svetsskärmar är jävulens påfund, man kisar, kiiisar och kiiiiiiisar samtidigt som man viftar med pinnen och försöker träffa i rätt socken åtminstone, sen tänder det och man hinner stirra in i gnistorna en stund tills man får in skärmen emellan och då har man lagom slutat svetsa och får börja om, men då är allt man ser en stor ljus fläck mitt i synfältet :huvet

Så en helautomatisk svetshjälm ska införskaffas, frågan är bara vilken :va Duger den här: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sv...akerhetsutrustning/Svetshjalm-WH2-2000022928/ Eller måste det vara fingrejer för några tusenlappar till? Jag ska ju trots allt bara pinna ihop lite småsaker då och då, inte svetsa en ny Titanic.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
nybörjare/amatör som jag är så har jag en sån här :
http://www.stahlwerk.se/shop/Svetshjalm-automatisk-Kolfiberlook.html

Den funkar okej, den har fått ryck lite då och då med den automatiska bländningen, men efter lite justerande på känsligheten så har den *ta i trä* fungerat bra de senaste gångerna jag använt den. (Sen hjälper det om den får ligga framme i ljuset en liten stund innan man använder den)

Har inte testat de dyrare modellerna, men kan tänka mig att de är mer konsekventa i sitt beteende :D
 

freiman

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
tibro
Hoj
suzuki sv650 -99
Duger nog till hemmapyssel, dyrare brukar dock ha bättre synfält och bättre ergonomi men till små pyssel ska den väll funka. Kan ju vara bra att köpa på sig med extra glas ifall dom byter modell.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Innan du köper en lågprisskärm så ta dig till en svetsåterförsäljare och jämför. Kanske har dom nån bra deal på nåt riktigt. Jag fick loss en Kemppi Bottas 77 för en tusenlapp jämnt utan kvitto. Ett fynd även om det vore tjänstefel att hävda nåt annat än att Kemppi suger.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag har Biltemas och är mycket nöjd med den. Använder den vid TIG-svetsning.
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
kolla blocket!


Fick min M3 Speedglass 9100X för 500:- i princip i nyskick ;)

Och kan lägga till...

Billiga automatiska modeller lönar sig aldrig :/

Brukar blinka och bete sig konstigt.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Innan du köper en lågprisskärm så ta dig till en svetsåterförsäljare och jämför. Kanske har dom nån bra deal på nåt riktigt. Jag fick loss en Kemppi Bottas 77 för en tusenlapp jämnt utan kvitto. Ett fynd även om det vore tjänstefel att hävda nåt annat än att Kemppi suger.
Jag har inga problem med att en dyrare hjälm ofta är bättre, och framförallt inte att en bättre hjälm är dyrare, men är 5% eller 10 gånger bättre? Biltema är ju 600, det verkar som att finmärkena ligger på 1500-2000 för budgetmodellerna, så det är ju viss skillnad.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
kolla blocket!


Fick min M3 Speedglass 9100X för 500:- i princip i nyskick ;)

Och kan lägga till...

Billiga automatiska modeller lönar sig aldrig :/

Brukar blinka och bete sig konstigt.
Jo, det är ju det som är problemet, det KAN vara minst lika bra, eller skräp, det man betalar för är ju ofta kvalitetsgranskningen, och märket. Jag har surfat blocket också, och jag går nog inte plus om jag ska åka och köpa en beggad i Älvsborg :rolleyes: I den här gudsförgätna hålan (Stockholm) verkar ju marknaden för sånt här vara helt obefintlig :(
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
En fördel med Biltema jämfört med att köpa begagnat på Blocket är att det är bara att lämna tillbaka hjälmen om den inte fungerar som de ska. Min har fungerat perfekt i alla fall och har varit mycket prisvärd.
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
Det är ingen raketvetenskap med avbländande hjälmar längre=billigare teknik.
Jag har svetsat mycket med billigare hjälmar och till en garageamatör duger det alldeles utmärkt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag hade en sån här på jobbet, en Epok-nånting. Inga problem med "manuell avbländning", det lär man sig snabbt. Fördelen är att man bara fäller upp svetsvisiret när man kör vinkelslip eller skär med gas. Vet inget pris.

svets.jpg
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
När en svetsskärm blinker och har sig brukar det hjälpe att justera sensitiviteten... Massa folk som inte fattar vad knapparna/rattarna gör
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag har inga problem med att en dyrare hjälm ofta är bättre, och framförallt inte att en bättre hjälm är dyrare, men är 5% eller 10 gånger bättre? Biltema är ju 600, det verkar som att finmärkena ligger på 1500-2000 för budgetmodellerna, så det är ju viss skillnad.

Så är det. Men om du köper "finhjälmen" för 3-400kr mer än Biltema så kanske det är värt det?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Tycker biltemas funkar bra.Funkar även med tig på låg ström vilket alla i den prisklassen inte gör.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det blev en hjälm från Biltema igår, hellre något med garanti 5 min hemifrån än något utan garanti som jag inte ens kan testa 20 mil bort. Den är inte provkörd än, men jag gissar att den slår fars gamla skärm:
svetsskärm.jpg

Den får istället pryda hyllan med gamla teknikklenoder :)
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Kör också biltema, och tycker den funkar bra. Har mest meck med att jag ibland klämmer öronen i den när jag fäller ner den, och det gör svajnont!

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Svetshjälm från Biltema inhandlad, check! Provsvetsad, check! Efter lite pill med inställningarna och snusnäsduken jag hade över huvudet funkade den riktigt bra :tummenupp Nu ska jag bara lära mig pinnsvetsa ordentligt också :rolleyes: Det är nog en stund kvar tills jag svetsar tunnplåt iaf :hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
För pinn och MIG-svetsning tycker jag att även billiga svetshjälmar funkar bra. Däremot vid tunnplåtssvetsning med TIG, så krävs ofta lite mer inställningsmöjligher för avbländning mm, som iaf tidigare endast snäppet dyrare hjälmar hade. Men nu var det några år sedan jag fick bukt med mina problem genom att köpa en speedglas. Den var dock inte såå dyr. Idag finns förhoppningsvis billiga hjälmar vars känslighet klarar att blända av vid TIG-svetsning på låg ström.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
För pinn och MIG-svetsning tycker jag att även billiga svetshjälmar funkar bra. Däremot vid tunnplåtssvetsning med TIG, så krävs ofta lite mer inställningsmöjligher för avbländning mm, som iaf tidigare endast snäppet dyrare hjälmar hade. Men nu var det några år sedan jag fick bukt med mina problem genom att köpa en speedglas. Den var dock inte såå dyr. Idag finns förhoppningsvis billiga hjälmar vars känslighet klarar att blända av vid TIG-svetsning på låg ström.

Du skulle prova denna. inte den billgaste hjälmen på marknaden men jävlar vad bra ljus och färgåtergivning det var. Man ser färgskillnader extremt bra och enligt dom som kan det där med tig så var det grymt.
http://www.esab.co.uk/gb/en/products/index.cfm?fuseaction=home.product&productCode=12526&tab=1

Jämförde med min helt ok Kemppi Bottas hjälm och det var en förvånande stor skillnad när man växlade mellan dom.


http://www.esab.co.uk/gb/en/products/index.cfm?fuseaction=home.product&productCode=12526&tab=1
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top