vilken Supermotard hoj till nästa år?,

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Tjena,
Orkar inte med att köra tung mc, spelar ingen roll vilken man köper/testar, alla har dålig väghållning under 100km/h, fan vad jag saknar min förra motardkittade xr650r.skulle inte ha sålt den :huvet .

nåja nu till nästa år så blir det nog en ny igen,denna kommer nästan säkert endast anv på gata,alltså inge enduro etc.

vilka skall man kolla på, vill kunna köra till och från jobbet varje dag (2.5 mil enkelresa 40/60 % motorväg/stan).
hade ju xr650r, den funkade bra, men tänkte testa någon ny, är ktm 660 ett alternativ?, Duke II/640 verkar ju lite slöa.
elstart är ingenting som jag prioriterar,faktiskt hellre utan.
hade dom utvecklat xr650r till 2005 så hade det nog blivit en sådan,men det verkar dom ju inte vilja göra :huvet
 
Har inte ägt någon modern 4T KTM själv men efter det man läser och pratar med andra som åker verkar ju 660:n stämma bra på det du ska ha den till. Husan i alla läge iofs, men köra till jobbet inte...
 
von reisen skrev:
Har inte ägt någon modern 4T KTM själv men efter det man läser och pratar med andra som åker verkar ju 660:n stämma bra på det du ska ha den till. Husan i alla läge iofs, men köra till jobbet inte...
ja husa,crf,ktm 525 etc är ju tyvärr inte ett alternativ, eftersom dom skulle rasa om jag låg och körde till jobbet.

men 660 kanske blir bra då?,, hmm måste bara sälja duccen dårå :3freak
 
Om du gillade XR650 så kommer du älska 660..
Det går inte att jämföra dom hojarna... XRen är som en tung slö buss jämfört med 660n, XRen är dock bekvämare och vibrerar inte lika mycket.
Jag åkte med min gasgas 450 mellan nacka och sätra varje dag, men det blev lite jobbigt i längden.
Var det din hoj som brukade stå parkerad vid den där comviqmasten, brevid nån jättegammal yamma offroad???
 
ceasar skrev:
Om du gillade XR650 så kommer du älska 660..
Det går inte att jämföra dom hojarna... XRen är som en tung slö buss jämfört med 660n, XRen är dock bekvämare och vibrerar inte lika mycket.
Jag åkte med min gasgas 450 mellan nacka och sätra varje dag, men det blev lite jobbigt i längden.
Var det din hoj som brukade stå parkerad vid den där comviqmasten, brevid nån jättegammal yamma offroad???

hehhe då åker du samma väg, jo det var min 650 som stog vid masten brevid ratbiken! :D ,

hur är hållbarheten på 660 gämfört med xr650r?är det stor skillnad i vilkten?,

jag såg att det var högre komp på 660'n men så mycket mer pulver kan det väl inte vara i 660 mot xr650r? det låter iof bra, :banana
 
DwD skrev:
hehhe då åker du samma väg, jo det var min 650 som stog vid masten brevid ratbiken! :D ,

hur är hållbarheten på 660 gämfört med xr650r?är det stor skillnad i vilkten?,

jag såg att det var högre komp på 660'n men så mycket mer pulver kan det väl inte vara i 660 mot xr650r? det låter iof bra, :banana

Jag jobbade ju på (host) Ava förut, så det är ju ganska nära där du jobbade..
Vart i Nacka bor du??
Jag har inte ägt någon 660 (än), men min kompis hade en med sebring helsystem (peter the greats gamla) och den gick riktigt bra.
Har provat en XR en gång, vi hade en inne på ava för inställning i bänk.
Jag hade ju bara kört min gasgas då ca 200 mik, men jag tyckte att Xr kändes väldigt slö, seg och tung, absolut inte samma skärpa som t ex 660n..
660 måste ju servas oftare, men det är det helt klart värt, tyckar jag iallafall.
Jag vet inte hur mycket effekt XRen har, men min kompis 660 hade 64hk på bakhjulet har jag för mig. Och den väger väl 129kg???
Kan nog lova att XRen har bättre kvalité, den är ju i princip odödlig...
 
Last edited:
ceasar skrev:
Jag jobbade ju på (host) Ava förut, så det är ju ganska nära där du jobbade..
Vart i Nacka bor du??
Jag har inte ägt någon 660 (än), men min kompis hade en med sebring helsystem (peter the greats gamla) och den gick riktigt bra.
Har provat en XR en gång, vi hade en inne på ava för inställning i bänk.
Jag hade ju bara kört min gasgas då ca 200 mik, men jag tyckte att Xr kändes väldigt slö, seg och tung, absolut inte samma skärpa som t ex 660n..
660 måste ju servas oftare, men det är det helt klart värt, tyckar jag iallafall.
Jag vet inte hur mycket effekt XRen har, men min kompis 660 hade 64hk på bakhjulet har jag för mig. Och den väger väl 129kg???
Kan nog lova att XRen har bättre kvalité, den är ju i princip odödlig...

"ava (host)" :hihi
bor i orminge, i "tågvagnarna"

att serva med oljebyten och ventiljustering är inga problem,så länge motorn håller, hur ofta måste man ha in den på autoriserad verkstad för att garantin skall gälla? jag fick 57.6hk på min xr med big-gun och edelbrock fuggen.

jo xr:en är ju praktiskt taget odödlig, speciellt xr400r,

hmm undra om försäkringen är dyr på en 660?
 
DwD skrev:
hur ofta måste man ha in den på autoriserad verkstad för att garantin skall gälla?

Garantin gäller bara 6 månader, LC4 640 har 2 år. Servicarna ligger på först 100, sedan var 250e mil (350, 600, 850 osv.)


DwD skrev:
hmm undra om försäkringen är dyr på en 660?

Jag betalar 580/mån helförsäkring avställningsbar hos If. Halv hade kostat tvåhundranågonting. Bor centralt i Jkpg

//jaG
 
DwD skrev:
"ava (host)" :hihi
bor i orminge, i "tågvagnarna"

att serva med oljebyten och ventiljustering är inga problem,så länge motorn håller, hur ofta måste man ha in den på autoriserad verkstad för att garantin skall gälla? jag fick 57.6hk på min xr med big-gun och edelbrock fuggen.

jo xr:en är ju praktiskt taget odödlig, speciellt xr400r,

hmm undra om försäkringen är dyr på en 660?

Jag åker varje dag Ekerö-city t.o.r. Det är tre mil enkel. 660 funkar skitbra.
Service gör man rätt sällan, rek är 250 mil, men man gör ju oljebyten betydligt
oftare, och ventilkoll gör jag väl vid 150-200 mil.
Jag var som du, hade åkt Hondas crossar typ 10 år, hade en HM CRF ifjol, men
jag blev tvungen att byta eftersom jag åker så mycket pendlarmil. Valet blev
en 660, det enda som känndes riktigt rätt eftersom jag dels gör mkt mil för
jobbpendlandet, och ändå vill ha en hoj som går att åka bana med.
Kändes skitfel först med KTM:en. Typ 25 kilo tyngre än CRF:en, kick, kedja
och allt få "fel" sida. Lite sämre finish än Honda. Men nu vete f-n om jag
skulle vilja byta till Honda igen, det känns KANON med 660:n.
Visst å andra sidan är den tung, slöare och klumpigare på banan, men man
är ju inte nån Ejdehage så det kvittar känns det som. Körde min första tävling
i Linköping och kom i alla fall 18:e. Supernöjd över att kommit tvåa i sista
chansen och tagit mig till final, det var trots allt 34 startande har jag för mig.
Däremot i Kalmar gick det inte så bra.... klart enklare att köra fort på riktig
bana kontra gocartbana, men det hänger nog mer på vem som håller i styret...

Köp du en 660, du kommer nog inte bli missnöjd. Och har du planer på att
aspirera till SM-titeln nästa år, så ska du i alla fall inte ha samma hoj som
brukshoj som racehoj.

Jag betalar 483:- hel på if. Avställningsbar. Att inte IF försäkringen gäller vid
bankörning kvittar egentligen. Det var väl bara Rörken som det var nån
nackdel på. Bankörning är på egen risk, borde alltid vara så.
 
Last edited:
ahh det där lät bra, exakt samma tankar som jag gått i, hur funkar det att kicka med vänsterbenet?,går det bra?, fattar inte varför dom har satt den på vänster sidan, vad menar du med att det är sämmre finish?

undra vad jag får för min ducce,, nån som vill köpa? :)
 
DwD skrev:
ahh det där lät bra, exakt samma tankar som jag gått i, hur funkar det att kicka med vänsterbenet?,går det bra?, fattar inte varför dom har satt den på vänster sidan, vad menar du med att det är sämmre finish?

undra vad jag får för min ducce,, nån som vill köpa? :)

Det är inga problem. 660:n är lättstartad så man kickar lätt igång med
vänstern. När den är kall o innan man har klivit på brukar jag iofs stå på
vänstersidan och kicka med högern.

På KTMen är det gjutskägg kvar, det är sämre passform och kvalitetsintryck.
Men! Det är fina brembobromsar, fyrkolvs, WP fjädring och allt funkar verkligen
skitbra för det jag använder den till. Men vid första anblick som van
Hondaåkare så kan man märka vissa detaljer. Innan du vant dig :hihi
 
Nightwish skrev:
Det är inga problem. 660:n är lättstartad så man kickar lätt igång med
vänstern. När den är kall o innan man har klivit på brukar jag iofs stå på
vänstersidan och kicka med högern.

På KTMen är det gjutskägg kvar, det är sämre passform och kvalitetsintryck.
Men! Det är fina brembobromsar, fyrkolvs, WP fjädring och allt funkar verkligen
skitbra för det jag använder den till. Men vid första anblick som van
Hondaåkare så kan man märka vissa detaljer. Innan du vant dig :hihi
hehe , bara det inte är gjutskägg kvar i motorn :rofl :3freak
 
Nightwish skrev:
På KTMen är det gjutskägg kvar, det är sämre passform och kvalitetsintryck.
Men! Det är fina brembobromsar, fyrkolvs, WP fjädring och allt funkar verkligen
skitbra för det jag använder den till. :hihi

Ja huvudsaken man har "feta" bromsar på hojen :rolleyes: :fyllisar
 
Nightwish skrev:
Det är inga problem. 660:n är lättstartad så man kickar lätt igång med
vänstern. När den är kall o innan man har klivit på brukar jag iofs stå på
vänstersidan och kicka med högern.

På KTMen är det gjutskägg kvar, det är sämre passform och kvalitetsintryck.
Men! Det är fina brembobromsar, fyrkolvs, WP fjädring och allt funkar verkligen
skitbra för det jag använder den till. Men vid första anblick som van
Hondaåkare så kan man märka vissa detaljer. Innan du vant dig :hihi

Man får inte gå och glömma varför det är gjutskägg kvar. Priset.

En framskärm kostar 165 pix och all komplett plast inkl. styre går loss på 1700 daler ca. Det är vad framskärmen kostar till många offroadare...

//jaG
 
Zeb_Macahan skrev:
Man får inte gå och glömma varför det är gjutskägg kvar. Priset.

En framskärm kostar 165 pix och all komplett plast inkl. styre går loss på 1700 daler ca. Det är vad framskärmen kostar till många offroadare...

//jaG
jo tackar, en sidokåpa till en xr650r kostar 1500pix!!!!!!!!! :huvet
 
DwD skrev:
jo tackar, en sidokåpa till en xr650r kostar 1500pix!!!!!!!!! :huvet

???? Hela plastkittet (ej lykta/tank) kostar ju 152€ med frakt fram till dörrn! Var handlar du nånstans :va
 
det var på mcvaruhuset, behövde en ny sidokåpa när jag skulle såga i den som fanns.(öppna luftburken)
 
Jag handlade av Greenbiker. Och de har köpt av UFO.

Italien --> Spanien --> min dörr = 1300 spänn ungefär. Komplett :tummenupp
Jag tycker KTMs plast verkar dyr :hihi
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top