Vilken storlek till Magura 195 Radial?

• Thread starter Thread starter pallo217
  • Start date Start date

pallo217

Guest
Behöver hjälp med att välja storlek på en Magura bromscylinder, finns att välja mellan 13, 16 och 20mm. Redan läst lite här på forumet att man kan få rätt rediga problem med att den blir stum och overhört svårbromsad om den är för stor(?).

Iallafall, har ett Yamaha YZF-R1 4-kolvs bromsok. Bör man satsa på 13mm?

Tack på förhand!

Last edited:
Generellt så bör du ha 18-20mm på 2st fyrkolvok med 32-34mm diameter på kolvarna i oken. De mindre är till single skivor och koppling. En annan sak som oxå är lika viktig är avståndet mellan leden och centrumet på cylindern i mastern, det anges oftast som typ 19X16mm eller 18X19mm, finns en del att välja på....

/J

Generellt så bör du ha 18-20mm på 2st fyrkolvok med 32-34mm diameter på kolvarna i oken. De mindre är till single skivor och koppling. En annan sak som oxå är lika viktig är avståndet mellan leden och centrumet på cylindern i mastern, det anges oftast som typ 19X16mm eller 18X19mm, finns en del att välja på....

/J
Iallafall, har ett Yamaha YZF-R1 4-kolvs bromsok.
Så om jag alltså endast har 1st 4-kolvsok bör jag använda mig utav 13mm bromscylinder däremot isåfall? Kan för övrigt säga att jag inte har en R1:a utan kommer att modifiera om ett Yamaha YZF-R1 bromsok till en supermotard.

Köpte en 13mm Magura bromscylinder, så nu får det bära eller brista.

Köpte en 13mm Magura bromscylinder, så nu får det bära eller brista.
På ett 4kolvs skulle jag använda 16mm cylindern, detta är den absolut vanligaste konfigurationen i motardsammanhang. Med 13mm kan du uppleva att du måste använda för mycket spel i handtaget för att uppnå önskad bromsverkan.

På ett 4kolvs skulle jag använda 16mm cylindern, detta är den absolut vanligaste konfigurationen i motardsammanhang. Med 13mm kan du uppleva att du måste använda för mycket spel i handtaget för att uppnå önskad bromsverkan.
Okej, gjort är gjort som sagt iallafall.
Det som fick mig att välja just en 13mm cylinder var att jag på Maguras hemsida såg en Husaberg med dubbla 270mm skivor samt dubbla 4kolvsok som endast använde sig utav en 13mm cylinder, så antog att 13mm räckte utmärkt till endast ett 4kolvsok.

Tror Maguras "twin-disc brake system" kommer säljas till alla andra också, och det medföljer endast en 13mm 195 Radial cylinder. Ang. kolvarna så ligger dem på 4 x 26 mm till det systemet. Vet inte hur stora kolvarna är till ett R1 ok. Men som sagt, kommer mer eller mindre endast använda mitt ok samt 13mm cylinder till att få stopp efter 201m.

Last edited:
Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...