Vilken storlek på toppbox behöver jag?

Muster

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2012
Hoj
KTM EXC-F 2008 & Triumph Tiger 800 2011 & Yamha XT600e 1989
Åker på många kundbesök och vill kunna lägga hjälm, byxor och stövlar i en toppbox. Har aldrig haft någon så liter säger mig inte så mycket. Har kollat på 24 l vilket är för litet (tror jag), men sen vet jag inte. 37? 47?

Dom är ju så fula och det blir bara värre ju större de är.

Min Givi E370 svalde INTE två hjälmar. Tveksam om man hade fått ner hjälm + stövlar. Hjälm + byxor går nog såvida det inte är allt för tjockt läder och fläskiga knäpuckar.

Vad är det för stövlar? Även om du satsar på största topboxen så är tveksam att du får in annat än rätt låga stövlar om du även skall ha in hjälm och byxor.

24 liter rymmer bara några tubsockor o en reflexväst. Så valet står således mellan 37 o 47 liter och då är det viktigt att komma ihåg att man aldrig ångrar 10 liter extra packutrymme. :fakta

Last edited:
En topbox ställer dessutom till det med airodynamiken en del, så eftersom att du ändå ska ha något stort härke kanske ett par sidoväskor hade varit att föredra? HAr man inte en jätteskalle går det att få in hjälmar i givis sidoväskor iaf.. (Min hjälm går däremot preciiiiis inte att klämma in i mina sidoväskor. :gråta

Jag håller med Ulvhamne, satsa på en lagom stor toppbox och ett par sidoväskor också. För att du ska för ner allt det där i en enda toppbox måste den vara stor som en koffert och det är ju sådär att köra med.

Kan du inte köpa en toppbox som är stor nog för bara byxorna och satsa på att ha snygga stövlar på dig och ta med dig hjälmen in till kundbesöken? Klockren isbrytare när du kommer in och lägger hjälmen på bordet. :tummenupp

Ryggskyddet är det som är knöligast att få i nånstans. :(
För att få i allt mitt behövs toppbox och sidoväskor.
(Stövlar , byxor, hjälm, jacka, ryggskydd)

Har precis köpt pakethållare från Givi och så kommer ni och snackar om sidoväskor. =)
Får kanske göra det jag ville undvika, åka till en butik med hela patrasket och be att få provpacka. Ryggskyddet hade jag inte ens tänkt på, men det är klart att även det ska i. Stövlarna är höga, men smidiga/mjuka. Men som Ketalar skrev, det är en ide att ta med sig hjälmen och lämna resten i väskan. Ev. låsa fast den med vajer eller nåt.

Jag har 46 liters toppbox och 2*36 liters sidoväskor på ett wingrack 2. Toppboxen sitter nästan alltid på och trots att den sitter högt på ett hemmagjort fäste så upplever jag aldrig några problem trots höga farter. Visst märks det om jag tar av toppboxen, men den är aldrig störande. Skulle jag satt mer än 36 liter på varje sida hojen skulle den dock ha blivit löjligt bred. Då hade vi nog dessutom snackat om vindmotstånd. 36-litersväskorna sitter i perfekt lä från framkåpan på thundern. Skulle jag blivit gladare av att ha en 36-liters toppbox? Nä absolut inte.

STOR! Annars ångrar du dig bara. Har en 30-35 l (minns inte riktigt och det regnar ute...). Den rymmer en hjälm plus lite annat smått som handskar, buff mm. Men inte hjälm + byxor. Hade tidigare en 45 l och den storleken duger nästan. Du bör kunna knö ned byxorna tillsamman med hjälmen i en sådan. Men åk iväg till en handlare och provpacka. De lär ju ha hjälmar och byxor i butiken så att du kan testa.

Ryggskyddet? Det blir nog svårt i en toppbox... Du får köra jacka med inbyggt skydd.

(Jo jag vet att det är sämre. Men skall man använda hojen i jobbet så är det svårt att samtidigt få till det perfekt med säkerhetsklädsel. Man får kompromissa helt enkelt. Nöja sig med "tillräckligt" bra klädsel. Eller låta bli...)

Last edited:
Det är ingen idé att ha små boxar. Hjälmar och annan MC utrustning tar djävulskt mycket plats.
Dessutom är det inte någon större skillnad i pris på en 37 eller en 52 liters.
Och en halvstor toppbox är snarast ännu fulare än en toppbox.

Jag kör med en 52 liters Givi Maxia toppbox på till vardags när jag kör till och från jobbet.

Det går utan vidare ner två rätt fulla matkassar i dom om jag får för mig att handla på vägen hem.
Men om jag ska ner med utrustning så räcker det med en hjälm och några till grejor så är det fullt.

Oavsett hur stor du köper så kommer du att sakna lite utrymme.

Visst. En toppbox är inte supersnygg men alternativet är ju att inte köra båge i dom sammanhangen och då är ju valet rätt enkelt. I alla fall för mig.

En topbox ställer dessutom till det med airodynamiken en del, så eftersom att du ändå ska ha något stort härke kanske ett par sidoväskor hade varit att föredra? HAr man inte en jätteskalle går det att få in hjälmar i givis sidoväskor iaf.. (Min hjälm går däremot preciiiiis inte att klämma in i mina sidoväskor. :gråta

Men du behöver rätt rejäla sidoväskor för att få ned hjälmar i dom.
Mina 45 liters klarar visserligen en hjälm men att det skulle vara någon fördel med två stora sidoväskor istället för en stor toppbox mer än att det blir mer utrymme tror jag inte för ett ögonblick på.

Sidoväskor som är tillräckligt stora för en hjälm gör hojen så mycket bredare att det faktiskt har betydelse om man vill försöka smita mellan köerna.

Personligen så märker jag inte någon jätteskillnad med en 52 liters toppbox. Det gör i stort sett ingenting.
Det blir inte någon skillnad i toppfart och det blir inte någon större skillnad i hur cykeln beter sig så länge som det inte är frågan om racing på allmän väg. Något mer känsligt för sidvind blir det men den största betydelsen för hur känsligt det blir för sidvind är hur jag själv sitter på hojen. Sitter jag stadigt förankrad i sadeln så är det stabilt. Om jag hänger mycket i styret blir det väldigt vindkänsligt. Om topboxen är där är av marginell och ytterst akademisk betydelse.

Undantaget är om man skulle lasta dom fulla men om du inte är ute på bombarrepa så krävs det några kilo innan det får någon mörkbar effekt. Och du får packa rätt målmedvetet för att få i mer än 10 kg i en toppbox.

24 liter rymmer bara några tubsockor o en reflexväst. Så valet står således mellan 37 o 47 liter och då är det viktigt att komma ihåg att man aldrig ångrar 10 liter extra packutrymme. :fakta

+1 på den.

Det är aldrig något problem med lite extra packutrymme. I synnerhet inte om man åker i tjänsten och kanske ska ha med laptop och lite annat.
Om jag jämför antalet gånger jag kännt att det var trångt med packutrymme och antalet gånger jag haft packutrymme som jag upplevt att det varit ett problem att det inte varit fullt så blir det ganska tydligt.

Hade tidigare en 47liters Givi box, fick plats en integralhjälm, ett ryggskydd (modell Lidl, så en slimmad historia), mc brallor, handskar (innuti hjälmen) samt mc jackan. Men då fick man packa och trycka ihop skiten för kung och fosterland... Praktiskt när man skulle på stan och tralla omkring, men det märktes att boxen var där i momsad motorvägsfart...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park