Vilken storlek på skinnställ ska jag kolla efter?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag funderar på att skaffa mig ett nytt skinnställ. Har nu ett väldigt enkelt från Silver Hawk i storlek 54 som är ganska rymligt för mig, och undrar om skinnställ från andra märken brukar vara stora eller små i storlekarna. Jag är strax över 180 lång, å väger 73. Vilken storlek ska jag kolla efter på t.ex. ett Dainese-ställ? :va

Jag är 180/78, är smal som en sticka men muskler är tunga. :D
Stlk 50 eller möjligen 48 borde funka dig.

/A

Edit: Jag har alltså 50.

Hmm ok...
nån mer i samma storleksordning som har några andra bud?

tjaa

tjaa! va o prova daines ställ på lelles idag, är 180 lång o 83 kilo tung.. storlek 50 va kanon för mig sa dom.. hoppas de töjer en bit för ja hade lite svårt o andas... tjohej

Dainese är lite luriga, 50 kan vara lite stort men annars den modell du borde ha i ställ. 48 kan vara mer lagom i Dainese. Tänk på att det töjer sig, men det får inte vara för kort för det blir inte längre :)

Jag lånar din tråd lite, jag undrar nämligen samma sak; jag är runt 189 lång, väger väl 85 pannor ungefär, vad ska jag ha för storlek ungefär?

Jag har hört att man skall välja ett ställ som sitter ganska tajt/slimmat pga att det töjer sig när man använder det. har även hört att försäljare sagt att man skall ta ett större nummer för att få plats med tex tjock tröja under. Finns det rätt eller fel ? Själv så tycker jag det låter vettigast med ett slimmat som töjer sig eftersom jag tar på mig kläder utanpå när det kyler. Vindtätt brukar hjälpa när det är kallt. Dessutom ett förstort ställ som töjer sig blir väldigt säckigt och det är faanimej inte snyggt.

Jag är 1,90, väger cirkus 85 kg och hade strl 52 i mitt Daineseställ förra året. Tajt i början - skönt som fan efter nån vecka.

jag är 171/65 har ett alpinestars Stl 50 (skulle eg ha ett 48) men jag vill ha lite plats för ryggskydd och kulmage :D

KalleBalik skrev:
Jag lånar din tråd lite, jag undrar nämligen samma sak; jag är runt 189 lång, väger väl 85 pannor ungefär, vad ska jag ha för storlek ungefär?

Troligen 52, kanske 50 beroende på modell. Det ska sitta väldigt tajt, men vara i rätt längd. Man ska INTE få in tjocka tröjor och liknande under, då är det på tok för stort och skydden kommer inte sitta på plats. Det komemr töja sig en storlek ungefär.

Gör det lätt för er..

åk till en mc.butik och prata med en säljare,
lovar att han kommer pocka fram ett ställ som sitter nära det du ska ha,
testa lite olika märken och vipps så vet du vilken storlek som passar dig!

PacMan skrev:
Jag funderar på att skaffa mig ett nytt skinnställ. Har nu ett väldigt enkelt från Silver Hawk i storlek 54 som är ganska rymligt för mig, och undrar om skinnställ från andra märken brukar vara stora eller små i storlekarna. Jag är strax över 180 lång, å väger 73. Vilken storlek ska jag kolla efter på t.ex. ett Dainese-ställ? :va

Jag är 177/74 och valde Arlen Ness storlek 52. Dock så upplevde jag det som att tar du ett tvådelat så kan du gå ner en storlek.

Tänk på att du inte ska få hängröv och att du ska ha ryggskena i.

jag har ett dainese tattoo.. stl 52 byxorna skulle nästan vara större men jacken kunde vara en stl mindre... (176/82) dock inte fet...
går väl inte köpa byxor och jacka i olika storlekar?

Kim78 skrev:
Jag är 177/74 och valde Arlen Ness storlek 52. Dock så upplevde jag det som att tar du ett tvådelat så kan du gå ner en storlek.

Tänk på att du inte ska få hängröv och att du ska ha ryggskena i.

jag va o testa ett Arlen Ness Velocity storlek 50 i Lördags... satt som slimmat.. tom plats för ryggskyddet.

och jag är 183 cm 76 kg... så jag kan inte förstå hur du kan ha ett 52

48 eller möjligen 50 passar nog bättre på dig i så fall

wonderwizard skrev:
jag va o testa ett Arlen Ness Velocity storlek 50 i Lördags... satt som slimmat.. tom plats för ryggskyddet.

och jag är 183 cm 76 kg... så jag kan inte förstå hur du kan ha ett 52

48 eller möjligen 50 passar nog bättre på dig i så fall

Jag testa 50 med...det satt för jävla tajt. Jo, jag vet, det ska sitta tajt men jag kunda knappt andas. Dessutom är det lite marginal...håller på attt lägga på mig kilo pga styrketräning!

om man tycker det är skönt TA ETT MINDRE...då köper du rätt (dom går ut sig)

Jag hade 54 på mitt Dainese Aero och jag är 178 cm och väger 85 kg.

Efter att ha läst denna tråd så blev allt mycket enklare, eller HUR?

:tungan

Hej!

Jag har en kompis som funderar på att köpa en Dainese Red Line ställ, men han har aldrig haft ett Dainese ställ innan så därför undrar han hur storlekarna är.

Han väger 79 kg och är 1.76 lång. Rätt muskerlös. Vad tror ni? Vilken storlek borde passa han?

I Berik och Revit har han 52.

Tack på förhand!

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...