Vilken stationär dator ska jag ha?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hittade en jäkla massa alternativ på netonnet och jag har inga jättehöga krav, men vilken ska jag ha?
Jag spelar inte ett skit och det enda jag gör är att surfa. Möjligtvis kör jag lite Solid Edge ibland, men det är inte ofta.
Finns kompletta paket från 3990:- och uppåt, och det är mellan 3990 och upp till 5500:- jag vill hamna.
Nuvarande datorn är en 2,8 GHz någonting från 2002 eller nått (har haft den så länge jag kan minnas) med 17 tums tjockskärm, så allt är väl snabbare än den. Det är hemskt hemskt seg nu iallafall. Möjligtvis att det är snabbare än min C64, men inte mycket.
Vill gärna att den startar och jag kan surfa utan hack och en massa tänkande inom 2 minuter.

Kan jag nöja mig med denna för 3990:-?
http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/stationara-datorpaket/datorpaket-20-tum/hp-imediab3620ncw2040s-pn/144278.4878/

Vad är det för skillnad på ovanstående och denna?:
http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/stationara-datorpaket/datorpaket-20-tum/compaq-sg3-220scw2040s-pn/144270.4878/

Den första har DDR2 och en Intel Celeron 450 och den andra DDR3 och AMD Athlon II X2 220, men det säger inte mig ett skit. Någon som kan förklara och hjälpa mig?

Sen finns det ju same shit, bigger skärm än alternativ 2 och där fattar jag skillnaden, men mitt kunnande slutar ungefär där:
http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/stationara-datorpaket/datorpaket-22-tum/compaq-sg3-220sce2240t-pn/144301.4020/

Hilfe! Gärna ganska snart eftersom jag måste fixa något annat nu innan jag slänger ut den gamla.

Utan att läsa på allt för mycket så skulle jag rösta för AMD-burken. Men å andra sidan, styr pang per krona så gör den andra sitt jobb också. Frågan är nog mer hur mycket du vill lägga, är det värt dom pengarna att få en lite vassare burk?

Utan att läsa på allt för mycket så skulle jag rösta för AMD-burken. Men å andra sidan, styr pang per krona så gör den andra sitt jobb också. Frågan är nog mer hur mycket du vill lägga, är det värt dom pengarna att få en lite vassare burk?

Är AMD-burken vassare? Jag har ingen aning så beskriv som om jag vore en idiot :D Annars fattar jag inte. (Folket på onoff flinade lite åt mig när jag undrade om kontakten till en ny mus jag köpte passade i min dator. Hur ska jag veta att det är standardkontakter? :rolleyes: )

På vilket sätt är den vassare? Tänker den snabbare överlag eller är den bara bättre på vissa grejor? Märker man någon skillnad vid uppstart och normalt surfande? (Hmm, hur ser onormalt surfande ut? Klickfinger on extacy?)

Celeron är riktig budget, även i prestanda, riktigt usla är dom.
http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=236331
Lägg till skärm och OS.
(jag har lite svårt med färdiga paket från "snabbköpet", även om det är billigt är det inte altid "prisvärt")

Ahaa, så AMD Athlon II X2 220 är så pass mycket bättre även för vanligt bruk att den lätt motiverar att lägga 700:- extra?

Last edited:
Ahaa, så AMD Athlon II X2 220 är så pass mycket bättre även för vanligt bruk att den lätt motiverar att lägga 700:- extra?
Jag kan inte rekommendera någon dator för det priset, det är skräp allt i hopa ;)
(mest för att det är i ett pris/prestanda segment jag aldrig kollar på så jag vet helt enkelt inte, det är för mycket varianter att hålla reda på)

Jag kan inte rekommendera någon dator för det priset, det är skräp allt i hopa ;)
(mest för att det är i ett pris/prestanda segment jag aldrig kollar på så jag vet helt enkelt inte, det är för mycket varianter att hålla reda på)

Ja, det är skitsvårt det här och det finns hur mycket som helst att välja på... Finns ju många som spelar och håller på, och det kanske kräver mycket av datorn, men eftersom jag tycker det är skittråkigt att spela och jag bara surfar med datorn så kanske det inte är skräp för mig? Priset är lågt och de kanske ger mig det jag vill ha. Jag vet inte. Någon?

Men AMD Athlon är mycket bättre och snabbare än Intel Celeron så till och med jag märker skillnad utan att köra en massa skumma prestandamätarprogram? Korrekt? :gnissla

Lite mellan tummen och pekfingret, så ger AMD iregel mest för pengarna i det lägre segmentet.
(I passmark så får den aktuella AMD cpun ungefär dubbelt så mycket poäng som celeronen)

Det här är en bra minimi nivå:
http://www.inet.se/artikel/1517082/inet-vox-i3
Dock spräcker det din budget duktigt i och med att skärm saknas

Last edited:
Men AMD Athlon är mycket bättre och snabbare än Intel Celeron så till och med jag märker skillnad utan att köra en massa skumma prestandamätarprogram? Korrekt? :gnissla
Allt är relativt, använder du bara notepad och spelar kungen så lär du inte märka nån skillnad, men i övrigt så ja, det märks. I synnerhet som AMD-burken hade bättre (=snabbare) minne också.

Självklart får du ungefär den prestanda du betalar för, men sitter du inte med tunga program så finns det ju ingen som helst anledning att köpa något du inte behöver.

Ok, helt kort, av dom två paketen i ursprungsposten, AMD helt klart.
CPU är helt klart bättre
RAM är snabbare
Video lösningen är INTE Intel itegrated (lirar i klass med celeron, bara dynga för att lura folk)

Varför inte köpa en 17" laptop med samma motivering som min mamma använde?

"Jag ska nog aldrig ta med mig den, men det är så praktiskt att fälla ihop den och ställa undan den när jag ska dammtorka..."

Med dina prestandakrav kan du köpa den billigaste.
Eller så formaterar du din gamling och lägger in ett lättkört Linux istället, surfningen fungerar precis likadant ändå, men datorn upplevs mycket snabbare.

Datorn skulle upplevas mycket snabbare bara av att omformateras och lägga tillbaks Win utan en miljon patchar, men då får du ju börja med att uppdatera den med en massa patchar och snart är den seg igen.

Eller så formaterar du din gamling och lägger in ett lättkört Linux istället, surfningen fungerar precis likadant ändå, men datorn upplevs mycket snabbare.

Tips på lättkört linux med alla funktioner från Win?

Tycker alla Linuxdistar är bloatade och sega om man vill kunna använda dom som en vanlig desktop.

Tips på lättkört linux med alla funktioner från Win?

Tycker alla Linuxdistar är bloatade och sega om man vill kunna använda dom som en vanlig desktop.

Jag själv kör ju Ubuntu, men den är rätt förstörd vid det här laget, fortfarande bättre än Vista, men Win 7 är nog lika lättdriven, Kubuntu är lite lättare då den har bättre fönsterhanterare..

Mint lär vara bra för lågpresterande datorer, det är inget ämne jag har satt mig in i då jag gick från XP till Ubuntu och blev nöjdd med prestandaförbättringen.

Sen finns ju olika varianter som gör allt för att likna Win, dom har jag inte ens tittat på

Alla Linuxdistar kommer att bli sjukt mycke bättre med nästa kärna, men när den släpps vet inte jag, jag är en typsk "dator-användare" inte en Linuxhacker.

Last edited:
Ok, helt kort, av dom två paketen i ursprungsposten, AMD helt klart.
CPU är helt klart bättre
RAM är snabbare
Video lösningen är INTE Intel itegrated (lirar i klass med celeron, bara dynga för att lura folk)

Vad är det för skillnad på DDR2 och DDR3? Antar att DDR3 är bättre.
Angående videolösningen så har jag inte en aning om vad det betyder :D

Varför inte köpa en 17" laptop med samma motivering som min mamma använde?

"Jag ska nog aldrig ta med mig den, men det är så praktiskt att fälla ihop den och ställa undan den när jag ska dammtorka..."

Datorn skulle upplevas mycket snabbare bara av att omformateras och lägga tillbaks Win utan en miljon patchar, men då får du ju börja med att uppdatera den med en massa patchar och snart är den seg igen.

Hehe, nja, jag gillar inte laptops. Tangentbordet sitter ju ihop med skärmen. Jobbigt... Brukar kännas pilligt att sitta med en laptop tycker jag.
Och alla patchar och program och grejor utvecklas väl för moderna grejor och går kanske extremt segt på en 7 år gammal burk. Känns så iallafall...

Hmmm, tackar för tipsen! Uppsala är lite långt... men alternativ 2 är kanske vettigt. Behöver dock skärm också och då hamnar jag på övre delen av budgeten. Måste ju ha råd med lite grejor till hojen också :) Och semester i vår.
4 gb ram är nog bra men jag klarar mig nog med 2 också kanske. Har 256 mb nu :D
Och HDMI vet jag inte ens vad det är :D Märks det att jag är maskiningenjör eftersom jag inte kan ett skit om elektronik och bara kan mekanik och hållf och sånt? Humor. Men här fanns ju bra hjälp :)

DDR3 är "uppföljaren", lite snabbare internt och pratar fortare med omgivningen.

Och alla patchar och program och grejor utvecklas väl för moderna grejor och går kanske extremt segt på en 7 år gammal burk. Känns så iallafall...
Ska man vara lite krass så går det nog ungefär lika fort nu som för 10 år sen, mycket häftigare hårdvara, visst, men desto mer mumbojumbo, dansande gem å annan skit som segar ner istället :mad: Men stänger man av allt sånt junk så går det ju fortare :)

Märks det att jag är maskiningenjör eftersom jag inte kan ett skit om elektronik och bara kan mekanik och hållf och sånt? Humor. Men här fanns ju bra hjälp :)
Förbannad tur att alla inte är dator/elektroniknördar :tummenupp Fast hur du klarar dig med 256mb ram förstår jag inte? :va

Angående videolösningen så har jag inte en aning om vad det betyder :D
Som sagt i ett annat inlägg längre upp DDR3 är en vidareutveckling av DDR2, teoretiskt nära dubbelt så effektivt vid lite lägre strömförbrukning.

Videolösning="grafikkort" det är bara jag som vägrar att kalla intels video chip för grafikkort, tyvärr är dom större än både AMD och Nvidia i hop, folk är korkade ;)
(jaja, det är billigt och duger att surfa med, och spela upp lite film, men sedan är det stopp ;) )
Inte för det att ATI Radeon 3000 är så jävla vass heller, men..

Liten fotnot, video kortet delar minne, så med bara 2GB kan det kanske bli lite trångt, men minne är billigt, och man kan ju hoppas att det sitter 1x2GB och inte 2x1GB i burken

Last edited:
DDR3 är "uppföljaren", lite snabbare internt och pratar fortare med omgivningen.

Ska man vara lite krass så går det nog ungefär lika fort nu som för 10 år sen, mycket häftigare hårdvara, visst, men desto mer mumbojumbo, dansande gem å annan skit som segar ner istället :mad: Men stänger man av allt sånt junk så går det ju fortare :)

Förbannad tur att alla inte är dator/elektroniknördar :tummenupp Fast hur du klarar dig med 256mb ram förstår jag inte? :va

Ahh, på så sätt.

Hehe, dansande gem är jag inte mycket för så de stänger jag gärna av :D + allt annat som blippar och blinkar och poppar upp och poppar ner och snurrar och har sig.

Ja, det är nog tur det... Hehe, angående ramminnet så är det kanske en bidragande orsak till slöheten :D

Som sagt i ett annat inlägg längre upp DDR3 är en vidareutveckling av DDR2, teoretiskt nära dubbelt så effektivt vid lite lägre strömförbrukning.

Videolösning="grafikkort" det är bara jag som vägrar att kalla intels video chip för grafikkort, tyvärr är dom större än både AMD och Nvidia i hop, folk är korkade ;)
(jaja, det är billigt och duger att surfa med, och spela upp lite film, men sedan är det stopp ;) )
Inte för det att ATI Radeon 3000 är så jävla vass heller, men..

Liten fotnot, video kortet delar minne, så med bara 2GB kan det kanske bli lite trångt, men minne är billigt, och man kan ju hoppas att det sitter 1x2GB och inte 2x1GB i burken

Då blir det en burk med DDR3.

Angående filmuppspelning så gör jag det på youtube. Kollar inte på annan film i datorn. Film kör jag i tjocktv:n om jag hittar on-knappen :tummenupp

Hmm, tyckte jag läste någonstans att de med 2GB hade 2x1GB och inte tvärtom. Det var iofs inte så jättedyrt att skaffa större. Tror jag. Men det är ju onödigt att behöva uppgradera det med en gång. kostar nog mer än att köpa en burk med 4 gig från början.

Köp INTE en dator just nu, "mellandagsreans" priser är högre än normalt. Hade du t.ex. köpt en http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=4913425 under juldagarna (som min bror gjorde) hade du fått den för 2500 istället för 2995 som nu (Onoff säljer samma för 3498 och elgiganten 3490 och expert 2999). Vänta två veckor till så är läget bättre.

Jaså, de luras! Ovanligt. Eller inte... tror du att priset på den burken du länkade till kommer att gå ner mer? Skulle kanske ta en sväng inom Siba snart. Har nära dit.
Den i din länk är ju i princip samma som andra länken i första inlägget fast med 320 gb hdd (hehe, såg ni, en fackterm som jag kunde!) istället för 500 gb och utan skärm. Om jag har 320 gb eller 500 gb är nog skit samma. Har 80 gb nu så allt är större än det. Dessutom skiljer det bara femtiolapp i pris på de hårddiskarna. Siba har ju en skärm som säkert duger för mig, dvs. den billigaste för 990 spänn. 21,5 tum lcd. Perfekt. Och även med det priset som är nu så hamnar jag på 4000:- hos Siba istället för 4700:- hos netonnet för nästan samma grejor. Går ner från 500 gb till 320 gb men upp från 20 tum till 21,5 tum.
Och dalar priset mer så är det ju perfa. Tror du det gör det?

Enda anledningen till att köpa en billig Märkesdator är att man vill ha just en billig märkesdator.

Köper man ett billigt paket av så får man alltid det billigaste av förrgårs teknik och dessutom har nästan alla resurser förbrukats av alla junk program märkestillverkarna tycker du skall ha.

Eftersom det är det billigaste av gammal teknik så är datorn föråldrad redan när du trycker in pinkoden till betalkortet.

Det är alltid bättre att plocka ihop en dator från delar och köpa ett "rent" operativsystem.

Om man lägger lite mer stålar vid inköpet och köper lite i framkant av tekniken står sig datorn i flera år i kampen mot programutvecklarna.

Köper du en dator för 3900:- suger prestanda redan innan året är slut. Plockar du ihop en för 8000:-står den sig bra i flera år. Att sätta ihop en dator idag är plättlätt att välja delar kan vara lite knepigare.

Bara en sån sak som att välja en liten SSD disk för operativsystemet och en vanlig disk för att spara data på gör mycket för prestanda och datasäkerhet. Finns aldrig i dom billiga paketen.

Om man väljer Intel och väljer en S processor så spar man antagligen in extrakostnaderna i energibesparing och slipper värmeproblem. Finns aldrig i dom billiga eller ens dom dyra paketen.

Mina erfarenheter.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...