Vilken stake är starkast av dessa?

jojje1963 skrev:
Triumph har ändrat designen från bult o mutter till bara bult på Bonnie stakarna. Vilken av dessa vore bäst att använda om man nu inte kör Carrillo som jag gör i racehojen? Bygger en gathoj oxå så det hade vatt bra att veta. http://www.stabbarps-auto.com/images/conrods.jpg

Tycker nog 04 designen ser mycke bättre ut
02 ser nästan ut som nån gammal gjutjärns-vevstake

Gammla fordmotorer gjorde dom så på att dom övergick till gjutjärnsstakar
på senare modeller dom såg grövre ut men va mycke sämre matrial

men det är ju bara en gissning

Peter

vevstake

min avatar visar vad som kan hända med en osprängbar carillo stake.
2 bar laddtryck, 32 gr förtändning ,9800rpm.....den tappade effekt kändes det som på någe vis... :Bugar

tassen skrev:
min avatar visar vad som kan hända med en osprängbar carillo stake.
2 bar laddtryck, 32 gr förtändning ,9800rpm.....den tappade effekt kändes det som på någe vis... :Bugar

Ser nästan ut som om den skurit lite :tummenupp

La märke till en annan grej med den där -04 staken, den är inte delad som en normal stake med plana ytor, ser ut som om dom spräckt den istället?

jojje1963 skrev:
Ser nästan ut som om den skurit lite :tummenupp

La märke till en annan grej med den där -04 staken, den är inte delad som en normal stake med plana ytor, ser ut som om dom spräckt den istället?
AJ AJ illa " knäckta " vevstakar då är det med största sannolikhet gjutjärn
det låter inget kul
kanske är carillo den ända vägen ändå
90 % av alla vevstaksbrott vill jag säga föregås av vevlagerras som tillslut nyper runt vevtappen, då håller ingen vevstake i världen

man brukar se detta på missfärgning (blåanlöpt)

04-staken ser ut att ha riktiga sträckbultar. Men oftast är det inte bultarna som är problemet utan vid detonation/spikning då den går av vid basen eller viker sig. Går en kolvbult av är det svårt att säga om det är vevstaken eller kolvbulten som torskat först - men jag fick bevis från en annan kolvbult som fortfarande höll ihop - men hade en spricka 2/3 längs med hela kolvbulten. Går en bult av är det förmodligen felaktigt åtdragsmoment på bultarna, dvs för hårt (som alltid). Har också hänt mig.

andersson turbo skrev:
AJ AJ illa " knäckta " vevstakar då är det med största sannolikhet gjutjärn

Det har du nog rätt i. brottytan ser ut som gjutjärn iaf. Det va ju inget kul eftersom jag håller på att sätta turbo på en orginal -04 oxå, där hade jag inte tänkt byta stakar (fast jag ska bara ladda 0.6bar så vi får hålla tummarna, sätter varvstoppen lågt oxå för säkerhets skulle)

Rätt skumt att dom går från presssmidda (heter det så?) stakar till gjutna? Finns det fler hojar som kör med gjutna stakar nu för tiden?

Lämna in och få stakarna kulpenade, det lär definitivt räcka så länge du inte tänker varva ur den nåt kopiöst.

En 3-dubbling i vridet klarar de av så länge den inte spikar, däremot inte om du hade tänkt varva 12k om hojens originalbegränsare slår av vid 10k. Lixom, Kurre plågade sina originalstakar med nästan 420 hästar - fast iofs med hjärtat i halsgropen. Kolvbultarna däremot måste ha minst 3 mm (helst 3.5 mm) gods i sig om du hade tänkt gå över 300 hästar. Det kan funka med originalkolvbultarna, men lixom... de kostar så lite. Det är möjligt jag har 4 stycken biffiga 20 mm (begagnade) liggandes. Vad har dina kolvbultar för mått?

19mm..
Tänker inte ta ut 3ggr vrid i orginal hojen, max 2ggr. kolvbultarna är ganska ok, det är ju en 2cyl 800cc så det mesta är lite grövre än på en 4cyl 1100. Hojen med Carrillo stakar ska få nästan 200hk (2cyl) men orginal hojen får bara 100hk så då borde det va lungt.
Orginal varvstopp är 7400 men jag har varvat min första hoj 9000 hela säsongen (med Carrillo stakar då) sätter stoppen på 8100 på orginal hojen, slaget är bara 68mm
Jag har förresten 3 hojar:
En -02 med Wiseco900cc och Carrillo stakar, denna tävlade jag med i fjor.Laddade 1.2bar
En -04 orginal hoj, ska säljas när den är klar. Ska ladda 0.6-0.7bar
En -04 prostreetbike, Wiseco 900cc och Carrillo stakar, ska ladda 2bar om det går, inte klar än.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman