Vilken sporttourer passar mig?

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Hej,

Jag har surfat hojar hela hösten, vintern och våren hitills och försökt läsa på om vilken hoj jag bör satsa på för 2013. Just nu har jag en Suzuki Gladius som man väl får kalla min första hoj om vi räknar bort min Kawasaki EN500 som jag övningskörde privat med.

Jag har spetsat in mig på en ny hoj med dessa ledorden.
  • Touringvänlig för två personer
  • Upprätt körställning
  • Möjlighet till hårda sidoväskor + topbox
  • ABS
  • Pendla med till jobb dagligen (inom Malmö)
  • Kännas sportig nog att köra utmanande med på helgen.
  • Upp till 80.000SEK

Jag undrar om ni har några tips på någon modell jag missat som kan passa mig?

De hojarna jag överväg hitills och mina tankar kring dem.

Suzuki GSX1250FA
Jag provkörde denna förra sommaren. Den kändes aldrig trött när man gasade på motorväg i jämförelse med min nuvarande hoj. På pappert så verkar den bocka för alla mina punkter. Det är jag lite rädd för är om jag kommer tröttna för snabbt på motorkaraktären. Kommer ramen och fjädringen kännas otillräcklig när jag kör utmanande? Har en GSXR stötdämpare i min Gladius nu som gör att den känns betydligt trevligare i kurvtagning. Denna känns som en av mina toppkandidater för stunden.

Suzuki GSX650FA
Denna provkörde jag 2010 nästan precis efter jag tagit kortet. Men det är svårt att dra allt för många slutsatser från dess. Känns väldigt lik storebror 1250, fast just motorn är mindre. Jag sparar ett par tusenlappar på denna utan att jag förlorar allt för många hästar. Däremot borde det vara mindre vrid. Kommer den bli trött på motorväg med två personer och full packning? Kommer jag tröttna för snabbt?

Suzuki GSF1250SA
Varför ta denna när jag kan ta GSX-modellen istället? Vill hellre ha med helkåpa och tycker att GSX-modellen är snyggare.

Honda CBF1000FA (Nya modellen)
Denna provkörde jag förra sommaren i samma veva som jag provkörde GSX1250FA. Den kändes vid tillfället snäppet bättre vilket jag tror beror på att den var aningen mer upprätt. På min Gladius jag har nu har jag höjt styret en hel del, jag kör rätt upprätt. Denna bockar för alla mina punkter. Estetiskt tycker jag inte den är riktigt lika snygg som GSX1250FA, men jag skulle inte kalla den ful. Estetiken är heller inte det viktigaste för mig även om jag inte vill ha en "ful" hoj (vad detta nu är?). I de tester jag läst så verkar denna vara mer lättmanövrerad och hantera utmanande körning en aning bättre än GSX1250FA. Detta är min toppkandidat i dagsläget.

Yamaha FZ1SA(Fazer1, 2007 eller nyare)
Jämfört med många av de andra kandidaterna så verkar denna stå ut som betydligt sportigare. Betydligt mer hästar. Måste varvas mer? Bättre chassi och fjädring för att köra sportigt. Verkar inte riktigt ha samma komfort, särskilt för passagerare. Den delen av mig som vill ha utmanande körning gillar detta alternativet, men måste provköras innan jag drar slutsatser. Är denna jobbigare att pendla med dagligen inom stan?

Yamaha FZ8SA(Fazer8)
Känns lite mer modest än storebror. Finns i utgåva med Öhlinsdämpare bak vilket låter lockande. Verkar inte behöva varvas lika mycket vilket får mig att tro att den borde vara lite mer förnuftig om den också skall fungera som pendlingshoj inom Malmö. Samma oro angående komfort som för storebror.

Kawasaki Z1000SX
Denna verkar verkligen också lockande för att köra utmanande. Den faller lite för mig på punkterna upprätt körställning och touringkomfort för två personer. Snyggaste hojen av alla de alternativen jag listat i mitt tycke. Nog det dyraste alternativet som skulle vara på bristgränsen på kostnadsgränsen.

BMW F800ST
Denna verkar stämma på de flesta punkterna för mig, men jag går inte alls igång på tanken att äga denna. Kan inte sätta fingert på varför. Har övningskört och kört upp på en F800R som var en trevlig hoj.

Honda VFR800A (med handlebar conversion kit)
Har läst mycket gott om denna, men har "clip-on" typ av styre. Har överväg att det skulle kunna vara ett alternativ att byta till rakt styre + vajrar/slangar + högre ruta och därmed sitta mer upprätt, men det känns som ett stort projekt när jag bara kan välja något annat istället.


Jag inser att jag vill ha lite av det bästa av alla världar? "Sportig" fjädring kanske inte direkt går hand i hand med komfortabel fjädring vid touring för två? Eller med ställbar fjädring så kan jag få båda?

Tack!
 
Jag lider just nu av kraftig abstinens och sprider skit i alla trådar jag kan hitta. Jag har ett tips på en hoj som passar in på alla dina kriterier. Vägrar dock hissa dem igen så du får luska i vilka trådar jag spridit mest skit och lägga ihop 1 och 1.
smt

Edit. Har aldrig tyckt om folk som tipsat om sina egna hojar in i absurdum... :crash
 
Last edited:
Jag tycker du skall köpa en KTM 990SM.

Jag har fått en känsla av att den är bra... Jag har aldrig kört någon eller sett någon, men en röst i mitt huvud viskar om den hela tiden.


(Annars tycker jag du skall köpa en Honda CBF1000FA. Den har du ju faktiskt provkört och verkar tycka om om jag skall tro det du skriver.)
 
Z1000SX är ju rena sporthojen jämfört med de andra. Mycket bra körställning men för att hojen ska komma till sin rätt ska man ha OEM gel sadeln. Då är det grymt komfort för 50+ mil i sträck. Annat som är plus är tillgången till utrustning och moddar som finns nästan oändligt.
 
Whiskey> Tror inte det finns med ABS och har inte upprätt körställning. Verkar annars vara en trevlig hoj, motorprestanda så det räcker och en bra bit till vad jag förstått.

Ketalar> Jag kanske borde lägga till denna som ett alternativ till provkörning. Spontant så tänker jag "Men har denna vindskydd? Hur är komforten? För passagerare?".

ThePreToriaN> Kanske inte borde räkna bort denna för tidigt. Gelsadel låter ju vettigt.
 
Last edited:
BMW F800ST har rem i stället för kedja = användarvänligt. Spontant känns det som att GSX1250FA är mest sporttourer för pengarna, ganska tung bara. Z1000SX verkar kompetent så det smäller om det men i en klart högre prisklass.
 
Ketalar> Jag kanske borde lägga till denna som ett alternativ till provkörning. Spontant så tänker jag "Men har denna vindskydd? Hur är komforten? För passagerare?".

Testa en med den lilla tillbehörsrutan. Annars SMT. Skiljer inte mycket mer än kåporna.. Lätt att ställa om fjädringen på och bra för passagerare. Tycker den låter klockren mot det du specat.
 
800 är för liten motor om ni inte båda ser ut som dockor =0) Provade på lite mc-semester/touring förra sommaren och lastade min hoj hyffsat smetfull, dock utan sidoväskor, o det gick kanon men jag skulle inte velat haft en passagerare på det.

Jag skulle kolla på en VFR1200 eller en V-Strom 1000, ingen av dem är väl optimal när det svänger men du söker en kompromiss. BMW gör fina överprisade hojar men jag tycker bokstavligen att deras kardankillar är vidriga att köra p.g.a. gårdagens teknik.

2013-02-07 00.15.58.jpg
 
Z1000sx är mega skön!
Testkörde en sån i höstas men räknade snabbt ut för mig att det blev lite för dyrt i slutändan ^^
Blev en Z750 ist :)

Go för z1000sx!
 
Börjar leka mer med tanken på en Z1000SX. Om jag slänger på väskor + topbox + risers för styre + högre ruta + eftermarknadssadel. Känns bara som det kommer att bli dyrt. Tysklandsimport kanske... :) Måste ta och provaköra en sådan här nu så fort handlarna låter en börja provköra.

0.0.1.kawaz1000sx_11lato.jpg
 
Har provkört en kawasaki z1000 sx, en kanonhoj tyckte jag hade jag haft pengar skulle jag köpt en sådan
:tummenupp
 
Börjar leka mer med tanken på en Z1000SX. Om jag slänger på väskor + topbox + risers för styre + högre ruta + eftermarknadssadel. Känns bara som det kommer att bli dyrt. Tysklandsimport kanske... :) Måste ta och provaköra en sådan här nu så fort handlarna låter en börja provköra.

0.0.1.kawaz1000sx_11lato.jpg

Kolla på fordonshandel.se om du ändå funderar på import i alla fall?
 
Skulle kanske kunna vara en idé. Fast fordonshandel är väl enbart nya fordon? Finns Z1000SX 2011 på deras sida, men kostar 101k. Import av begagnad från Tyskland kan jag hitta för strax under 80k fordonskostnad. Då får man ju dock även räkna med importkostnader...5k-10k kanske? Hmm...
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top