Hej,
Jag har surfat hojar hela hösten, vintern och våren hitills och försökt läsa på om vilken hoj jag bör satsa på för 2013. Just nu har jag en Suzuki Gladius som man väl får kalla min första hoj om vi räknar bort min Kawasaki EN500 som jag övningskörde privat med.
Jag har spetsat in mig på en ny hoj med dessa ledorden.
Jag undrar om ni har några tips på någon modell jag missat som kan passa mig?
De hojarna jag överväg hitills och mina tankar kring dem.
Suzuki GSX1250FA
Jag provkörde denna förra sommaren. Den kändes aldrig trött när man gasade på motorväg i jämförelse med min nuvarande hoj. På pappert så verkar den bocka för alla mina punkter. Det är jag lite rädd för är om jag kommer tröttna för snabbt på motorkaraktären. Kommer ramen och fjädringen kännas otillräcklig när jag kör utmanande? Har en GSXR stötdämpare i min Gladius nu som gör att den känns betydligt trevligare i kurvtagning. Denna känns som en av mina toppkandidater för stunden.
Suzuki GSX650FA
Denna provkörde jag 2010 nästan precis efter jag tagit kortet. Men det är svårt att dra allt för många slutsatser från dess. Känns väldigt lik storebror 1250, fast just motorn är mindre. Jag sparar ett par tusenlappar på denna utan att jag förlorar allt för många hästar. Däremot borde det vara mindre vrid. Kommer den bli trött på motorväg med två personer och full packning? Kommer jag tröttna för snabbt?
Suzuki GSF1250SA
Varför ta denna när jag kan ta GSX-modellen istället? Vill hellre ha med helkåpa och tycker att GSX-modellen är snyggare.
Honda CBF1000FA (Nya modellen)
Denna provkörde jag förra sommaren i samma veva som jag provkörde GSX1250FA. Den kändes vid tillfället snäppet bättre vilket jag tror beror på att den var aningen mer upprätt. På min Gladius jag har nu har jag höjt styret en hel del, jag kör rätt upprätt. Denna bockar för alla mina punkter. Estetiskt tycker jag inte den är riktigt lika snygg som GSX1250FA, men jag skulle inte kalla den ful. Estetiken är heller inte det viktigaste för mig även om jag inte vill ha en "ful" hoj (vad detta nu är?). I de tester jag läst så verkar denna vara mer lättmanövrerad och hantera utmanande körning en aning bättre än GSX1250FA. Detta är min toppkandidat i dagsläget.
Yamaha FZ1SA(Fazer1, 2007 eller nyare)
Jämfört med många av de andra kandidaterna så verkar denna stå ut som betydligt sportigare. Betydligt mer hästar. Måste varvas mer? Bättre chassi och fjädring för att köra sportigt. Verkar inte riktigt ha samma komfort, särskilt för passagerare. Den delen av mig som vill ha utmanande körning gillar detta alternativet, men måste provköras innan jag drar slutsatser. Är denna jobbigare att pendla med dagligen inom stan?
Yamaha FZ8SA(Fazer8)
Känns lite mer modest än storebror. Finns i utgåva med Öhlinsdämpare bak vilket låter lockande. Verkar inte behöva varvas lika mycket vilket får mig att tro att den borde vara lite mer förnuftig om den också skall fungera som pendlingshoj inom Malmö. Samma oro angående komfort som för storebror.
Kawasaki Z1000SX
Denna verkar verkligen också lockande för att köra utmanande. Den faller lite för mig på punkterna upprätt körställning och touringkomfort för två personer. Snyggaste hojen av alla de alternativen jag listat i mitt tycke. Nog det dyraste alternativet som skulle vara på bristgränsen på kostnadsgränsen.
BMW F800ST
Denna verkar stämma på de flesta punkterna för mig, men jag går inte alls igång på tanken att äga denna. Kan inte sätta fingert på varför. Har övningskört och kört upp på en F800R som var en trevlig hoj.
Honda VFR800A (med handlebar conversion kit)
Har läst mycket gott om denna, men har "clip-on" typ av styre. Har överväg att det skulle kunna vara ett alternativ att byta till rakt styre + vajrar/slangar + högre ruta och därmed sitta mer upprätt, men det känns som ett stort projekt när jag bara kan välja något annat istället.
Jag inser att jag vill ha lite av det bästa av alla världar? "Sportig" fjädring kanske inte direkt går hand i hand med komfortabel fjädring vid touring för två? Eller med ställbar fjädring så kan jag få båda?
Tack!
Jag har surfat hojar hela hösten, vintern och våren hitills och försökt läsa på om vilken hoj jag bör satsa på för 2013. Just nu har jag en Suzuki Gladius som man väl får kalla min första hoj om vi räknar bort min Kawasaki EN500 som jag övningskörde privat med.
Jag har spetsat in mig på en ny hoj med dessa ledorden.
- Touringvänlig för två personer
- Upprätt körställning
- Möjlighet till hårda sidoväskor + topbox
- ABS
- Pendla med till jobb dagligen (inom Malmö)
- Kännas sportig nog att köra utmanande med på helgen.
- Upp till 80.000SEK
Jag undrar om ni har några tips på någon modell jag missat som kan passa mig?
De hojarna jag överväg hitills och mina tankar kring dem.
Suzuki GSX1250FA
Jag provkörde denna förra sommaren. Den kändes aldrig trött när man gasade på motorväg i jämförelse med min nuvarande hoj. På pappert så verkar den bocka för alla mina punkter. Det är jag lite rädd för är om jag kommer tröttna för snabbt på motorkaraktären. Kommer ramen och fjädringen kännas otillräcklig när jag kör utmanande? Har en GSXR stötdämpare i min Gladius nu som gör att den känns betydligt trevligare i kurvtagning. Denna känns som en av mina toppkandidater för stunden.
Suzuki GSX650FA
Denna provkörde jag 2010 nästan precis efter jag tagit kortet. Men det är svårt att dra allt för många slutsatser från dess. Känns väldigt lik storebror 1250, fast just motorn är mindre. Jag sparar ett par tusenlappar på denna utan att jag förlorar allt för många hästar. Däremot borde det vara mindre vrid. Kommer den bli trött på motorväg med två personer och full packning? Kommer jag tröttna för snabbt?
Suzuki GSF1250SA
Varför ta denna när jag kan ta GSX-modellen istället? Vill hellre ha med helkåpa och tycker att GSX-modellen är snyggare.
Honda CBF1000FA (Nya modellen)
Denna provkörde jag förra sommaren i samma veva som jag provkörde GSX1250FA. Den kändes vid tillfället snäppet bättre vilket jag tror beror på att den var aningen mer upprätt. På min Gladius jag har nu har jag höjt styret en hel del, jag kör rätt upprätt. Denna bockar för alla mina punkter. Estetiskt tycker jag inte den är riktigt lika snygg som GSX1250FA, men jag skulle inte kalla den ful. Estetiken är heller inte det viktigaste för mig även om jag inte vill ha en "ful" hoj (vad detta nu är?). I de tester jag läst så verkar denna vara mer lättmanövrerad och hantera utmanande körning en aning bättre än GSX1250FA. Detta är min toppkandidat i dagsläget.
Yamaha FZ1SA(Fazer1, 2007 eller nyare)
Jämfört med många av de andra kandidaterna så verkar denna stå ut som betydligt sportigare. Betydligt mer hästar. Måste varvas mer? Bättre chassi och fjädring för att köra sportigt. Verkar inte riktigt ha samma komfort, särskilt för passagerare. Den delen av mig som vill ha utmanande körning gillar detta alternativet, men måste provköras innan jag drar slutsatser. Är denna jobbigare att pendla med dagligen inom stan?
Yamaha FZ8SA(Fazer8)
Känns lite mer modest än storebror. Finns i utgåva med Öhlinsdämpare bak vilket låter lockande. Verkar inte behöva varvas lika mycket vilket får mig att tro att den borde vara lite mer förnuftig om den också skall fungera som pendlingshoj inom Malmö. Samma oro angående komfort som för storebror.
Kawasaki Z1000SX
Denna verkar verkligen också lockande för att köra utmanande. Den faller lite för mig på punkterna upprätt körställning och touringkomfort för två personer. Snyggaste hojen av alla de alternativen jag listat i mitt tycke. Nog det dyraste alternativet som skulle vara på bristgränsen på kostnadsgränsen.
BMW F800ST
Denna verkar stämma på de flesta punkterna för mig, men jag går inte alls igång på tanken att äga denna. Kan inte sätta fingert på varför. Har övningskört och kört upp på en F800R som var en trevlig hoj.
Honda VFR800A (med handlebar conversion kit)
Har läst mycket gott om denna, men har "clip-on" typ av styre. Har överväg att det skulle kunna vara ett alternativ att byta till rakt styre + vajrar/slangar + högre ruta och därmed sitta mer upprätt, men det känns som ett stort projekt när jag bara kan välja något annat istället.
Jag inser att jag vill ha lite av det bästa av alla världar? "Sportig" fjädring kanske inte direkt går hand i hand med komfortabel fjädring vid touring för två? Eller med ställbar fjädring så kan jag få båda?
Tack!