Vilken sporthoj har skönaste ljudet?

En 125a utanför en korvmoj.
 
Hmm låt mig se...


Norton wankel :tummenupp
Aprilias twin rotax :yoparty
2takts crossar :tungan
min Suzuki x4 125gt 2takts 2cyl låter ganska fint också.
 
NRV588, CBX 1000, 1098, R1-09, Kawa 750 H2 eller bara en vanlig literfyra duger för att få gåshud en varm sommarkväll. Mumma.

Edit: nu kom jag på att jag gillar brötandet ur en en stånka också, givetvis med öppen pipa.
 
Last edited:
Gillar bäst dom gamla sounden:tummenupp En manx på bana låter mumma. Givet är Laverda triplarnas ljud med högt på skalan. Men kommer ihåg en dragbike med hedlundtwin som provkördes genom samhället sent en lördag:yoparty:yoparty Det var sound de.....
Men får väl även hålla med om att cbx med 6-1 inte låter skit det heller...

Man börjar vist bli gammal:va
 
Gillar bäst dom gamla sounden:tummenupp En manx på bana låter mumma. Givet är Laverda triplarnas ljud med högt på skalan. Men kommer ihåg en dragbike med hedlundtwin som provkördes genom samhället sent en lördag:yoparty:yoparty Det var sound de.....
Men får väl även hålla med om att cbx med 6-1 inte låter skit det heller...

Man börjar vist bli gammal:va

Håller med. Gillar äldre konstruktioners råa, oborstade läte. Nya motorer låter tråkigt. En Norton Manx med extremt hög växling, som går på fullt skaft på flygrakan är brutalt. En vass jota är porr. Hedlundtwinnarna är fantastiska motorer, men går lite för fint. Egentligen så låter en HD trevligt (inklusive klonerna) men jag retar mig på att de låter så "med mening". Ljudet är skapat. Därför är jag mer förtjust i Buell. Men faoriten just nu är nog Moto-Guzzi: [YOUTUBE-ID]PQZ1D1SIbRs[/YOUTUBE-ID] Tvärt emot vad jag skrev tidigare, så är det den (bedrägligt) lugna, osportiga motorgången jag gillar.
 
R1:an me 4-2 lät ju fiiint, 4-1 låter ju bara irritrerande.
Annars har ju twinnar de goaste ljudet :D

Snackar vi gamla racehojjar, gillar jag de flesta gamla honda 4-taktarna från 60 & 70-talet. Meganfoner is teh shit.

[YOUTUBE-ID]4chNjn01DP8[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]iBrb93O_Xg0[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Motorer i allmänhet är väl bästa man kan höra.... :tummenupp
Hur blir det i framtiden..... bbzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz......swisch.....
(elmotorer hmmm)
 
Egentligen så låter en HD trevligt (inklusive klonerna) men jag retar mig på att de låter så "med mening". Ljudet är skapat. Därför är jag mer förtjust i Buell....

Nu handlar ju tråden om sporthojsljud, annars skulle jag lagt upp en massa exempel på lite riktigt twinljud :D
Men ändå. Vad menar du med att HD har ett skapat ljud? :va. HD är ju den hojtillverkare som stått fast vid en väldigt grundläggande motordesign under snart ett sekel. Dessutom då har ju Buell en HD-motor (undantaget 1125)
 
Nu handlar ju tråden om sporthojsljud, annars skulle jag lagt upp en massa exempel på lite riktigt twinljud :D
Men ändå. Vad menar du med att HD har ett skapat ljud? :va. HD är ju den hojtillverkare som stått fast vid en väldigt grundläggande motordesign under snart ett sekel. Dessutom då har ju Buell en HD-motor (undantaget 1125)

Det jag menar är att när HD släpper en ny motor (eller uppdaterar) så är en av deras viktigaste parametrar att den skall låta som en HD. Förutom Porschemotorn (som inte många ser som en "riktig" HD). Buell utgår naturligtvis från en HDmotor, men inriktar sig på att få snurr på bitarna. Ljudet får han på köpet. Harleys tänk är visserligen helt rätt med tanke på image och kundgrupp. Men jag gillar det inte riktigt ändå. Även om jag gillar ljudet. Svårt att förklara.
 
Det jag menar är att när HD släpper en ny motor (eller uppdaterar) så är en av deras viktigaste parametrar att den skall låta som en HD. Förutom Porschemotorn (som inte många ser som en "riktig" HD). Buell utgår naturligtvis från en HDmotor, men inriktar sig på att få snurr på bitarna. Ljudet får han på köpet. Harleys tänk är visserligen helt rätt med tanke på image och kundgrupp. Men jag gillar det inte riktigt ändå. Även om jag gillar ljudet. Svårt att förklara.

Jag har ju skruvat en del med HD och det finns iaf inga anordningar som är ditsatta för att ge det eller det ljudet. Ljudet i bigtwin och sportster kommer ju från 45-graderskonceptet med tvåventilsteknik och stötstänger samt förhållandevis långt slag, ett ärligt mekaniskt recept. Ingen mumbo-jumbo programvara som agerar "kortlek i hjulet" sas.

Att det varit snack om HD:s patent på ljudet är nog mest för att Yamaha med sin Warrior-motor (sitter även i Yamaha MT-01 mfl) faktiskt gjorde det som ingen jänkare trodde att japanerna skulle förnedra sig till. Dvs gå så långt som att använda stötsstänger samt närma sig 45 grader för att få till det ålderdomliga HD-soundet och utseendet. JApsen hade ju på HD-clonerna tidigare bara satt på dummy-kåpor etc för att få till utseendet av en luftkyld stötstångs v-twin.

Jag tror det var då HD vart lite skraja, det trodde aldrig att japsen skulle ta ett sånt steg tillbaks. Men Warrior-motorn har ju kortare slag samt 4-ventilstoppar, så det blir inte samma muller ändå tycker jag. Nu har ju HD tyvärr lagt ned Buell. Men Sportster XR1200-motorn har buell-spec. Dvs ca 100 hk.

Den hojen har ju för övrigt fått en egen klass, XR1200 Trophy cup. Som bla körs i Italien, Spanien och England. Finns mycket YT-filmer med fin bullermatta om man söker på det.
 
Last edited:
Stånka.....nej, Twinnar låter som gamla fiskebåtar......., V4:or och tripplar är ganska coolt....

250 racer, radfyror på toppvarv eller liknande när man står vid depåmuren och både ser, hör och känner att det går för fullt är helt underbart.
 
Trist med såna här trådar att så många bara måste ta trådutrymme med att nominera sin egen hoj (borträknat de som faktiskt har speciella maskiner).


Annars är jag överlag kär i allt som går "hårt". Twinnar, triplar och V4or utmärker sig här, men raciga radfyror är mumma också, ZX6RRen i klippet tidigare är grym, nyare R6or likaså.

Ang HD så tycker jag också att de bara låter tomt. Det låter kanske HÖGT, men det hörs att det inte kommer nån effekt med (o)ljudet. Porrigt motorljud ska låta effektivt och grundstarkt (det är där radfyror faller), och det har HD eller nån annan glidare aldrig lyckats med (Boss Hoss undantaget).
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top