Vilken sporthoj fungerar bäst utanför bana?

SweHollow

Ny medlem
Gick med
30 May 2007
Hoj
Yamaha YZF R1 2001
Hejsan allihopa. Nu när våren kommer igen börjar motorcykel suget komma igen. Jag har tidigare ägt en triumph TT 600 och en Ducati Monster 620 Sie 03a. Den här gången är jag intresserad av att prova på någon utav de riktigt sport cyklarna och 600 eller 1000 kubik spelar mindre roll. Kanske att 600 är att föredra, dels pga försäkring, dels pga att det helt enkelt känns tryggare med lite mindre hästkrafter. Jag har inte tänkt ägna mig åt banåkning till en början utan skulle vilja veta vilka modeller som kan tänkas funka till gatåkning (lite konstruktiv kritik). Utseendet känns viktigt och budgeten kan ligga nånstans kring 50-65000.

Tack på förhand / M :tummenupp

Första tanken som slår mig är ju en 00-03 ZX9R, funkar som nåt mellanting mellan sporthoj och touring, inte lika smidig och len som en R1 på krokiga vägar men bra mycket bekvämare vid långfärd

Menar du att TT600 inte är en sportcykel?!

för 65k kan du få ganska mycket, Triumph 675 är en otroligt smidig 600 den skulle jag satsa på i den klassen

zx10:a .. lika lätthanterlig som zx6r, r6 osv., fast mkt mkt mer hk ;).. men rekommenderar styrdämpare, hehe ;)

Som i alla hundratals fall trådar liknande din har varit uppe kommer du få tips om i princip alla sporthojar i 600- och 1000-klassen, med motivationen att just den hojen är bäst p.ga. det ena eller det andra. Lika många kommer säga att du ska ha en GSX-R 600/1000, som en CBR600/1000RR, ZX6/10R, R6/1 eller någon annan sporthoj.

Det absolut bästa du kan göra att provköra. Även detta tips ges hela tiden i liknande trådar, men det är verkligen det enda rätta tipset! För ren gatåka är de allara flesta sporthojar kring samma årsmodell tekniskt likvärdiga, och då är det körställning, utseende och sådana mer subjektiva kriterier som borde få styra.

Om du ändå vill ha hojtips är mitt partiska råd R1 -02/03. Enligt mig perfekt för gatan, oavsett om det är touring eller bus. Körde 1500 mil förra säsongen varav 1000 touring och 500 bus (kan nämna att under touringresan blev det vid några tillfällen runt 120 mil på en dag). Jag är 1,87 och sitter perfekt både för långfärd och inspirerad körning.

Men som sagt, provkör!

//Morphine

Jag skulle rekommendera 1000 cc. Dom har ofta lite bekvämare sittställning, 600 cc är kompaktare. Motorkaraktären är skönare med mer bottendrag. 600 cc hojarna kräver ett mer aktivt körsätt för ge bra kraft.

För ren gatåka är de allara flesta sporthojar kring samma årsmodell tekniskt likvärdiga, och då är det körställning, utseende och sådana mer subjektiva kriterier som borde få styra.

Om du ändå vill ha hojtips är mitt partiska råd R1 -02/03. Enligt mig perfekt för gatan, oavsett om det är touring eller bus. Körde 1500 mil förra säsongen varav 1000 touring och 500 bus (kan nämna att under touringresan blev det vid några tillfällen runt 120 mil på en dag). Jag är 1,87 och sitter perfekt både för långfärd och inspirerad körning.

Men som sagt, provkör!

//Morphine[/QUOTE]

Okej. En r1a 02-03 är nånting jag tittat på under längre tid. Precis som du säger så är det körställning och dylikt jag vill få veta lite om. Upprättare körställning borde ju göra att man klarar längre stunder på hojjen, men det kan väll iofs vara individuellt vad man gillar. Triumph 675 är en otroligt fin hoj men jag har fått en känsla av att det är extrem racing över den cykeln? extrem körställning osv. Någonstans har jag hört, precis som dalmasen säger, att zxXr skall ha lite utav ett "touring" stuk över sina cyklar. Det är svårt för mig att provköra då det enbart finns 2 MC handlare i stan varav en säljer triumph och den andra Kava. Dessutom känns det som att vädret hittils inte har tillåtit MC körning:( Men tack för svaren och har ni några ytterligare tips så tveka inte att skriva !

Tjoho...tycker du ska testa Yamahas dunderkisse :) jag hade uppehåll i många år o bestämde mej för att köra hoj igen. Valde kissen o den e helt okej.

Tjoho...tycker du ska testa Yamahas dunderkisse :) jag hade uppehåll i många år o bestämde mej för att köra hoj igen. Valde kissen o den e helt okej.

ah det måste ja hålla med om, det va min första hoj, sålde den för 3 dagar sen men blir hämtad imorgon :).. underbar hoj å pigg för å va 600cc, sitter lite framåtlutad men samtidigt avslappnat för lite längre turer.. heh killen gjorde då en bra deal som köpte den.. :)..

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden