Vilken sporthoj är billigast att försäkra samt vilket bolag?

Hej! Jag har Gixxer 750 från 2000, regad som 25kw, men strypbrickorna ligger prydligt kvar i sin origanalförpackning. Jag betalar... trumvirvel.....2000kr/helår/halv. jag är iofs 40 och bor i Vallentuna (lite lantligt) Stockholms län. Jag har länsförsäkringar. Den kostade ju bara runt 20k när jag köpte den och hade gått drygt 2000 mil.
 
Dom flesta märkena har "märkesförsäkring" brukar dock inte gå att ställa av dom då men premien brukar vara mycket lägre, och som några skriver sport touring är mycket billigare kollade på en Blackbird till mig och hamnade på ca 6500 hel hel, men det e ju ingen riktig sporthoj..
 
kawasaki ninja 636 2013, helförsäkring 12500 per år stockholmsområdet :tuttar. brytgräns 30 år och eget garage. svedea märkesförsäkring.
 
Bygg om hojen kraftigt, regga om den som ombyggt fordon och försäkra den på bilsportmc. Min kostar strax under 6000 hel/hel (Vikt torr är ca 155kg och effekten är ca 180hk).
 
Jag hade samma tankar när jag köpte hoj.
Det vart en cbr 600 fs 2001. Den är ju föregångaren till 600 rr men kostar bara en bråkdel i försäkring. Jag är 28 och bor i Stockholm. Betalar 8800 hel/hel med ifs märkesförsäkring.
 
Får se vad det landar i. Gränsen ligger som sagt på 10-15k/säsong vilket motsvarar 30-45k med en avställningsbar försäkring (då jag räknar med att köra 4 mån)

Tack för hjälpen. Ska kika vidare :hej

Kolla upp med Svedea vad de tar för en Kawa zx6r, eftersom de har märkesförsäkring på den, eller hade åtminstone. Man kunde då helförsäkra sexhundran, men inte de större modellerna som zx7r, zx9r och tusingen.

Fast nu såg jag den här lilla klausulen...

"** För ZX-6R, ZZR 1400 och Ninja ZX-6R 636 krävs att ägaren ska vara 30 år eller äldre."

...så där smet sig min teori om ett alternativt kryphål, åtminstone några år till för din del. Såg dessutom att det knappast var billigt..... trams.

Storstad, Stad, Övriga landet

22 269, 15 442, 10 377

Länsförsäkringar har ju plockat upp Triumph märkesförsäkring, kan ju vara värt att kolla med dem hur mycket de tar för Daytona 675.
 
Last edited:
Har du RDn på bilsport så kommer du bli glad nästa år när den fyller 30, min kostar numera den enorma summan 678/år! :)

Hmm, jag får nog se om jag inte kan byta bolag då. :D För tillfället kostar den iofs inte något nämnvärt eftersom att den är avställd med motorn i delar. :gråta
 
Jag har både min Daytona 09 och ZX10-R 11 försäkrade hos LF. Det är en avställningsbar trafikförsäkring.
Jag har i och för sig alla min försäkringar samlade hos dom. Men jag pröjsar 676kr/mån för Daytonan och 606kr/mån för ninjan. Helt Okej i min mening :tummenupp
 
Som många tar upp här ring bolagen och kolla med en avställningsbar försäkring. Med största sannolikhet kör du inte mycket mer än 7 månader om året med en sportis. Samt köp en häck som är äldre än 10 år. Så bör du komma ner i pris. Min CBR 954 -02 betalar jag 550:- /mån trafik. Ta det gånger 7 så har du en årskostnad på 3850:-
 
Ska du försäkra en plastraket kan du glömma Svedea och Bilsport & Mc. Dessa försäkringsbolag vill inte ha sporthojar som kunder, men är enligt lag skyldiga att erbjuda trafikförsäkring till alla. Därför offererar de så höga premier att ingen med sporthoj väljer just dem som försäkringsbolag.
 
Ducati 916��

Du kommer bli förvånad över försäkringspremien, kolla med Folksam ;)
 
Jag classica försäkrade min vfr750 för en månad sedan, inga problem. Kollade hemsidan precis och inga problem att nyteckna vfr400 eller 750 för kaffepengar :-)
Det där får revideras en aning, de vägrade classicaförsäkra min vfr 400 för att den var för ny, de har satt en gräns på 30 år för sportmodeller tydligen, medan det är 20 år som gäller för alla andra... Schysst dock att polarn din hann innan, eller slank igenom :)
 
Jag classica försäkrade min vfr750 för en månad sedan, inga problem. Kollade hemsidan precis och inga problem att nyteckna vfr400 eller 750 för kaffepengar :-)

Men hilvide! Då må jag ju avsluta min försäkring och teckna en ny igen så jag får tillbaka lite stålar! Jävla sätta o ändra sådär!
 
Kolla Suzuki SV1000.
Jag hade en SV1000S från 2004 som jag betalade 2500 hel/hel genom Suzukis märkesförsäkring. 40 år, bor i villa i Västerås.
Kanon hoj, rimlig försäkringspremie (om man nu inte har höjt på senaste tiden). Kolla vad det skulle kosta dig, rekommenderas starkt.
 
Vad räknar du som sporthoj?

Duger det med en toppfart på runt 225? Helkåpa och en rajsig körställning? Eller behöver du 270 km/h?
Om du inte behöver 250+ så rekommenderar jag Ducati Supersport (inte Superbike). Alla bolag inkl Bilsport & Mc och Svedea försäkrar dem. Billigt.

Ger mycket sporthojskänsla men tyvärr inte någon extrem toppfart...
 
Tidiga Hayabusa -99 är reggade som 72kw och billiga att försäkra.
 
KTM 990 supermotard går ju rätt skapligt och hos bilsport MC går den som offroad och är ruskigt billig
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top