vilken sorts färg till hjälmmålning?

Men kom igen nu tråden handlar om hur man målar hjälmar och med vad för slags färg. Han skiter nog i vad vi tycker och tror syns bäst. Personligen så tycker jag att det är svårare att se en mörk MC/förare än färgglada ditos.

Måla den Gul/Svart, det ska uppfattas som farligt.

Man behöver inte ta i så förbannat och gå så långt att man målar om sin hjälm. Om man vill synas lite bättre så köper man flouriserande och/eller relflextejp. Finns i olika format från 1 mm på rulle till A3 där man kan klippa själv.

Rekommenderat är då att man gör trianglar på sidospeglarna (framsidan då) och om man vill så gör man ett par tunna linjer över hjälmen.

En hjälm med en tunn gul eller orange linje syns på mycket längre håll än en helt ensfärgad.

En flerfärgad hjälm, t.ex. Arai med Gibernau eller Hayden-lacken syns också bättre. Just det två Arai-hjälmarna ser man på hur långt håll som helst... Först ser man en hjälm... sedan ser man resten av motorcykeln.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Kör man dubbelt så fort som de andra på vägen så lovar jag att du kan måla både dig och hojen i signalgult, det hjälper inte. Och andra undersökningar har visat att reflexvästar och liknande inte hjälper, människan är programerad att upptäcka vad som är farligt för denne, sitter man i en bil är det långtradare och busar man letar efter och inte hojar. Mitt bästa tips: slå av rejält innan korsningar och påfarter. Skaffa gul hjälm om du tror att det funkar men räkna inte med att du syns bättre, speciellt inte i 200.

jag slår ALLTID av rejält innan korsningar och utfarter. jag vill bara ha en gul hjälm som en extra säkerhetsdetalj. sen även om ingen annan tycker det så tror jag att det ser snyggt ut med en knallgul hjälm :D

PMR skrev:
Men kom igen nu tråden handlar om hur man målar hjälmar och med vad för slags färg. Han skiter nog i vad vi tycker och tror syns bäst. Personligen så tycker jag att det är svårare att se en mörk MC/förare än färgglada ditos.

Måla den Gul/Svart, det ska uppfattas som farligt.

jag kanske skulle göra den gul med svarta flames :banana

Lime skrev:
Man behöver inte ta i så förbannat och gå så långt att man målar om sin hjälm. Om man vill synas lite bättre så köper man flouriserande och/eller relflextejp. Finns i olika format från 1 mm på rulle till A3 där man kan klippa själv.

Rekommenderat är då att man gör trianglar på sidospeglarna (framsidan då) och om man vill så gör man ett par tunna linjer över hjälmen.

En hjälm med en tunn gul eller orange linje syns på mycket längre håll än en helt ensfärgad.

En flerfärgad hjälm, t.ex. Arai med Gibernau eller Hayden-lacken syns också bättre. Just det två Arai-hjälmarna ser man på hur långt håll som helst... Först ser man en hjälm... sedan ser man resten av motorcykeln.

bra förslag men det känns som att min fireblade skulle skämmas om den fick åka runt med reflextrianglar på backspeglarna. den vill ju inte misstas för en traktor ha ha

jag ska kolla upp reflextejp dock för man skulle ju kunna tejpa lite snyggt mönster på hjälmen.

Det enda som nästan garanterat skulle funka för att bli upptäckt är vit hjälm, vit båge och mest BLÅ reflextape och några röda fält... och blå saftblandare.. ...och en blåröd strob-lampa riktad frammåt... :)

Klart man syns bättre med ljusa färger. Det är samma sak med dykning. Allt går att sälja i den eminenta signalfärgen SVART! Det är lite samma tendens på MC med tycker jag.

Sen att inte gammla bilister ser sig om alls och sen inte fattar vad som kommer går inte att måla bort. (Men A kort har dom fått minsann... :mad: )

Måla på säger jag!

Jag har målat hjälmar och har gjort såhär:

Om hjälmen inte är enfärgad från start har jag mattat ner klarlacken och målat vitt med tvåkomponent billack. Sen har jag maskerat upp önskat mönster och sprutat dekorfärgerna med vattenbaserad akrylfärg. När man är färdig med alla färger klistrar man på alla loggor/texter, sen drar man på tvåkomponent klarlack. Man får inte vräka på för tjockt för då blir det tungt, och inte heller för tunt för då blir det inget djup i lacken.

Ska du bara lacka helgult, mattar du ner hjälmen med 1200 våtslip och blåser på gult direkt. Tvåkomponent, förstås.

Maskera innanmätet i hjälmen NOGGRANT! Du vill inte drälla thinner där, då kan du slänga hela skiten direkt.

Varför inte en vit hjälm, gärna kombinerat med blå jacka med breda reflexer på axlarna? Till det en vit och blå motorcykel med lite orange på gaffel och backspeglar? Då får du nog lugnt i trafiken omkring dig... :tungan

Teddy skrev:
Bla bla bla, be din polare att dra den där med Rödluvan och Vargen också, han kan den nog utantill liksom hela boken Råttan i Pizzan. Det enda du kan göra för att uppmärksamma andra trafikanter på din närvaro är att använda lyset, inte ens en polkagrisrandig dumstrut gör att andra uppmärksammar dig mer. Att förlita sig på att andra ser dig, istället för att köra defensivt, är inget annat än rent självbedrägeri.

"Det enda man kan göra är att använda lyset".. Hur kom du fram till det? Har du gjort nån undersökning som säger att lyset skulle göra folk mer uppmärksamma på dig än om du bar knallgula kläder och använde tutan konstant? Du säger alltså att förlita sig på att andra ser dig är korkat, blir det inte lite motsägelsefullt att då säga att ditt ljus uppmärksammar?

inom båt racing så ska hjälmarna vara röda eller oranga.. har man inte det så skall det sättas på röd/orange reflex som man köper i en MC butik (anpassat) det skall täcka mer än 65% av hjälmen...

så om du vill synas lite mer så köp sådan färgad reflex..

Mattias skrev:
Jag har målat hjälmar och har gjort såhär:

Om hjälmen inte är enfärgad från start har jag mattat ner klarlacken och målat vitt med tvåkomponent billack. Sen har jag maskerat upp önskat mönster och sprutat dekorfärgerna med vattenbaserad akrylfärg. När man är färdig med alla färger klistrar man på alla loggor/texter, sen drar man på tvåkomponent klarlack. Man får inte vräka på för tjockt för då blir det tungt, och inte heller för tunt för då blir det inget djup i lacken.

Ska du bara lacka helgult, mattar du ner hjälmen med 1200 våtslip och blåser på gult direkt. Tvåkomponent, förstås.

Maskera innanmätet i hjälmen NOGGRANT! Du vill inte drälla thinner där, då kan du slänga hela skiten direkt.

gött. ett riktigt bra svar :tummenupp

jag var faktiskt precis inne i en stor färghandel och frågade dom och dom sa att jag inte skulle slipa bort färgen på hjälmen för då kan jag förstöra hjälmens egenskaper. dom sa att ifall jag ska slipa något så ska jag bara slipa jättelite med ett fint sandpapper för att den nya färgen ska fästa bättre. det blir väl precis som du skriver det. slipa ner lite med 1200 papper.

men det här med tvåkomponent? vad är det för slags färg? är det nån specialfärg eller? på färghandeln sa dom att det bra med vanlig bilfärg och billack, men det kanske är tvåkomponent i dom?

Jobbigt om hjälmen egenskaper är helt fördärvade för att du valt fel sorts färg.
Chansen att du kraschar kanske minskar men det gör nog chansen till överlevnad också.

Jag skulle nog följt tillverkarens rekomendationer att inte måla hjälmen istället för vad som framkommer på detta forum, hos färghandlare eller andra besserwissers.

Köp en sån där gul väst med reflexer som joggare har så lär du synas (men det lär ju se ganska töntigt ut).

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back